پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان: 30 درصد از جمعیت کشور نیازی به دریافت یارانه ندارند

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان: 30 درصد از جمعیت کشور نیازی به دریافت یارانه ندارند





۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲۰:۲۸

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان:
30 درصد از جمعیت کشور نیازی به دریافت یارانه ندارند

روز سه شنبه نمایندگان مجلس مصوب کردند در سال 95 یارانه 24 میلیون ایرانی حذف شود. این مصوبه پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه بود. کمیسیونی که محمدرضا پورابراهیمی و شهباز حسن پور، دو تن از نمایندگان استان کرمان هم در آن حضور داشتند.
مصوبات جنجالی سه شنبه مجلس
جلسه علنی روز سه شنبه مجلس با دیگر جلسات علنی متفاوت بود. تفاوت از این جهت که نمایندگان مجلس قوانینی را تصویب کردند که مستقیما با معیشت مردم سر و کار داشت. البته یکی از این مصوبات را نمایندگان در نوبت عصر پس گرفتند. قانونی که به «مصوبه بنزینی» شناخته می شد. طبق گفته عضو هیات رییسه مجلس اگر مصوبه بنزینی پس گرفته نمی شد نیمی از مصرف بنزین کشور با قیمت بالای ۲ هزار تومان به مردم فروخته می شد، به همین دلیل نمایندگان مصوبه ای را که صبح تصویب کرده بودند، پس گرفتند. اما قانون دیگری هم روز سه شنبه در مجلس تصویب شد. این قانون به طرح هدفمندی یارانه ها پرداخته بود و کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 آن را پیشنهاد داده بودند. بر اساس این مصوبه یارانه 24 میلیون ایرانی حذف می شود. مصوبه ای که مجلس با آن موافق و دولت با آن مخالف است و تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت مردم در آینده مشحص می کند که کدام یک نظر درستی داشتند هرچند که دولت باید مصوبه مجلس را اجرا و یارانه 24 میلین ایرانی را حذف کند.
کمیسیون تلفیق؛ پیشنهاد دهنده حذف یارانه 24 میلیون ایرانی
پیشنهاد دهنده این قانون کمیسیون تلفیق بود. کمیسیونی که 41 عضو دارد و محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس و شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس عضو این کمیسیون هستند. حسین طلا، ابراهیم نکو، محمد علیپور، محمدحسن آصفری، سیداحمدرضا دستغیب، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، سیدهاشم بنی‌هاشم، امیرعباس سلطانی، محمدسعید انصاری، الیاس نادران، غلامرضا تاجگردون، محمدعلی عبدالله‌زاده، موسی الرضا ثروتی، رجب رحمنی، محمدقسیم عثمانی، سعید زمانیان، محمدمهدی رهبری، حسینعلی شهریاری، عبدالرحمن رستمیان، حسین قربانی، محمدجواد کولیوند، امیر خجسته، محمدابراهیم رضایی، رمضانعلی سبحانی‌فر، حسین گروسی، سیدهادی حسینی، یوناتن بت‌کلیا، مهرداد بائوج لاهوتی، نبی‌الله احمدی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رمضانعلی شجاعی‌کیاسری، جمشید جعفرپور، سید محمدعلی موسوی، نیره اخوان بیطرف، محمددهقانی، محمدباقر شریعتی، شمس‌الله شریعت‌نژاد و عباس پاپی‌زاده بالنگان دیگر اعضای این کمیسیون هستند. الیاس نادران رییس، محمد دهقان نایب رییس اول، احمدرضا دستغیب نایب رییس دوم، سیدهادی حسینی دبیر و محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی این کمیسیون هستند.
مخالفت شدید دولت با پیشنهاد کمیسیون تلفیق و حذف یارانه 24 میلیون ایرانی
در حالی روز سه شنبه حذف یارانه 24 میلیون ایرانی در مجلس تصویب شد که دولت با این مصوبه مخالف بود. دولت در لایحه بودجه سال ۹۵ عیناً تبصره هدفمندی در سال ۱۳۹۴ را تکرار کرده بود که میزان یارانه‌ها، حذف دهک‌ها از دریافت یارانه و درآمدها هیچ تغییری نکرده بود، اما نمایندگان در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادند تا افرادی که سالانه ۳۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. این افراد شامل تجار، نمایندگان مجلس، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، کارکنان دولت که بالای ۳۵ میلیون تومان در سال حقوق دریافت می‌کنند، اعضای هیات رئیسه و بازرسان شرکت‌های دولتی و ایرانیان مقیم خارج از کشور بودند.
سخنگوی دولت: حذف یارانه 24 میلیون نفر موجب اذیت مردم می شود
پس از تصویب این قانون، محمد باقر نوبخت به ایرنا گفت: حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در این شرایط عادلانه نیست و قطعا موجب اذیت بسیاری از مردم می شود. وی ادامه داد: آنچه دولت درخصوص موضوع هدفمندی یارانه تقدیم مجلس کرد این بود که در بخش منابع 48 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی مدنظر باشد. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یادآور شد: در سال 94 هم همین عدد مطرح شده تا به عنوان مجموع منابع هدفمندی مورد تایید مجلس قرار بگیرد. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یادآور شد: ممکن است شخصی درآمد سالانه 35 میلیون تومانی داشته باشد اما بیش از این هزینه کند بطور مثال بیمار یا فرزند دانشگاهی داشته باشد یا همچنین مستاجر باشد یا اقساط وام مسکن پرداخت کند؛ بنابراین دولت این موضوعات را لحاظ خواهد کرد و اطمینان می دهیم که به مردم ظلم نشود.
محمدرضا پورابراهیمی: 30 درصد از جمعیت کشور نیازی به دریافت یارانه ندارند
در این سو اما اعضای کمیسیون تلفیق جزو موافقان سرسخت حذف یارانه 24 میلیون ایرانی هستند. محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس و سخنگوی کمیسیون تلفیق جزو این نمایندگان است. وی روز گذشته در این رابطه به ایسنا گفت: 30 درصد از جمعیت کشور که درآمدبالایی دارند، نیازی به دریافت یارانه ندارند. پورابراهیمی با اشاره به مصیبت عظمای دولت در پرداخت یارانه نقدی، تصریح کرد: مجلس هدف کمک و همراهی به دولت را دارد و اینکه هدفمندی یارانه ها مدیریت شده و شب عزا به جشن و سرور تبدیل شود و انتظار داریم که دولت با اقدام مجلس که جسارت کرده و هزینه های اجتماعی این کار را پذیرفته، همراهی کند. وی بیان کرد: مردم پذیرفته اند که حذف یارانه پردرآمدها کار به مراتب بهتری است و 12 هزار میلیارد تومان منابعی که از این محل آزاد می شود، تاثیر بسیاری در اوضاع اقتصادی خانوار ها و اشتغال جوانان دارد. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: مکنونات قلبی دولت، موافق این مصوبه است زیرا مشکلات دولت را کاهش می دهد اما در بیان کلمه شاید به دلیل اجتناب از تبعات اجتماعی شاهد هستیم که دولت موضع متفاوتی مطرح می کند. وی تاکید کرد: می گوییم به دلیل اینکه یارانه نقدی برای پردرآمدها تاثیر ندارد، می شود با حذف آن و اختصاص به بخش های تولید و … کار اقتصاد کشور را راه انداخت.
پورابراهیمی همچنین به خبرگزاری خانه ملت هم گفت: دولت باید با کنار گذاشتن برخی ملاحظات و مدنظر قرار دادن شاخص های مختلف اجرای صحیح قانون هدفمندی را در دستور کار خود قرار دهد. این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: بهترین اقدام برای خروج از رکود در اقتصاد کشور آزادسازی 12 هزار میلیارد تومان از سرفصل هدفمندی با حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه است.

پورابراهیمی: صدا و سیما باید من را که موافق حذف یارانه بودم دعوت کند نه نمایندگان منتقد
اگرچه روز سه شنبه مصوبه حذف یارانه 24 میلیون ایرانی در مجلس تصویب شد اما در نشست علنی روز چهارشنبه هم صحبت در مورد آن ادامه داشت. محمدرضا پورابراهیمی در جلسه روز گذشته گفت: شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، نماینده ای از مجلس دعوت شده بود که به جای دفاع از مصوبات مجلس، منتقد آنها بود در حالیکه لازم بود سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه یا یکی از اعضای این کمیسیون، برای توضیح تصویبات مجلس مورد دعوت قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: ما از ریاست صداوسیما گلایه داریم زیرا اگرچه نمایندگان می‌توانند مخالف مصوبات مجلس باشند و در رسانه‌های مختلف مصاحبه کنند و این مغایرتی با قانون ندارد، اما اینکه به‌عنوان نماینده مجلس، مصوبه صحن را در در رسانه ملی زیر سوال ببرند، قابل قبول نیست. دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: صداوسیما باید این موضوع را اصلاح کند و از سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه دعوت شود تا مصوبات مجلس را توضیح دهد و از آنها دفاع کند. شایان ذکر است نماینده مورد نظر پورابراهیمی، غلامرضا کاتب بود. کاتب در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در واکنش به اعتراض پورابراهیمی به حضور وی در صدا و سیما گفت: سخنگوی کمیسیون تلفیق (پورابراهیمی) تا محل استودیوی برنامه تلویزیونی تشریف آوردند اما اینکه چرا در گفت و گو شرکت نکردند باید از خود او پرسید؛ اگر نمی تواند از مصوبه کمیسیون تلفیق و مجلس دفاع کند، نباید قصور را به گردن دیگران و صدا و سیما انداخت. این نماینده درباره مخالفت خود با حذف یارانه هم گفت: شناسایی 24 میلیون نفر برای حذف از دریافت یارانه نقدی غیر ممکن است و تنها 7 میلیون نفر از جامعه حقوق بگیر که مالیات می دهند قابل شناسایی اند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *