پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در گفتگو با مهندس مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی استان تشریح شد/ خدمات ماندگار راه و شهرسازی استان کرمان در سال 93

در گفتگو با مهندس مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی استان تشریح شد/ خدمات ماندگار راه و شهرسازی استان کرمان در سال 93





۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۹:۱۹

در گفتگو با مهندس مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی استان تشریح شد/ خدمات ماندگار راه و شهرسازی استان کرمان در سال 93

استان کرمان با 11 درصد مساحت کشور و با داشتن 28000کیلومترراه 2.12 درصد کل راه‌های کشور را در خود جای داده است و چهار درصد تناژ کل کالای حمل شده کشور از مبدا استان کرمان عبور می‌کند. جاده‌های استان کرمان به دلیل قرار گرفتن در مسیر حمل کالا از بنادر جنوبی کشور (بندرعباس –چابهار )به دیگر نقاط کشور و همچنین در مسیر ترانزیت کالا از جنوب کشور به کشور‌های تازه استقلال یافته آسیای مرکزی، افغانستان و از اروپا به جنوب آسیا هشت درصد کل کالای حمل شده کشوری را از خود عبور داده همچنین این استان 4.2درصد کل حجم جابه جایی مسافر را در کشور انجام می‌دهد.
از دیدگاه اقتصادی پهناورترین استان کشور در دوعرصه کشاورزی و معدن به طور عمده فعالیت دارد و وجود حدود 22درصد باغات کشور در این استان و تولید سالانه 100،000،1تن محصولات کشاورزی و همچنین استخراج 29میلیون تن مواد معدنی از معادن استان درسال وجه غالب اقتصادی این استان را کشاورزی و معدن قرارداده است. سهم غالب بخش کشاورزی در عملکرد اقتصادی استان از دیدگاه حمل ونقل ویژگی‌های خاصی را به حمل ونقل استان بخشیده که مستلزم توجه به این نکات و لحاظ آن در برنامه‌ریزی کلان کشوری است. وسعت و تنوع آب و هوایی استان موجب شده است که محصولات کشاورزی متنوعی در گستره وسیع استان تولید شود تولید خرما و مرکبات و صیفی جات در شهرستانهای جیرفت،کهنوج، بم،ریگان،فهرج،نرماشیر،شهداد و پسته در رفسنجان،کرمان،زرند،راورو سیرجان و گندم در بافت از نمونه های بارز آن به شمار می رود؛ بطوری که 20درصد کالای حمل شده از استان را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.حجم و تناژ حمل بار در استان با درجه بالایی تابع زمان یا فصل برداشت محصولات کشاورزی متنوع استان است؛ بدین ترتیب حجم وسایل نقلیه تردد کننده از جاده‌های استان به وی‍ژه وسایل نقلیه باری نیز دامنه تغییر زیادی در طول سال دارد به طور مثال 25درصد از کل تناژ بار حمل شده از استان در دو ماه سال انجام می‌گیرد.
در ادامه گزارشی از اقدامات عملکرد اداره کل راه وشهرسازی استان کرمان در سال جاری در بخش‌های مختلف خواهید خواند.
مهندس مقبلی به تشریح عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در سالجاری پرداخت و افزود: اداره کل راه وشهرسازی باوجود تمام مشکلات توانسته عملکرد خوبی در دولت تدبیر و امید داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در اداره کل راه و شهرسازی دو ظیفه کلی در ارتباط با راه و مسکن و شهرسازی وجود دارد؛ اظهار کرد: ساخت و توسعه شبکه ارتباطی و نگهداری و ایمن‌سازی شبکه ارتباطی راه‌های استان دو وظیفه مهم در زمینه راه است که این امر به احداث و بهسازی و ارتقا هندسی راه‌ها برمی‌گردد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نگهداری و ایمن‌سازی شبکه ارتباطی راه‌ها را مهم‌تر از توسعه راه‌ها دانست و گفت: 9 هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراهی در استان کرمان وجود دارد که ارزش ریالی این راه‌ها بالای 7 هزار میلیارد تومان است و نگهداری و ایمن‌سازی آنها برعهده ادارات راه گذاشته شده است.
مهندس مقبلی با اشاره به اینکه نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها یکی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی است؛ تصریح کرد: ایمن‌سازی راه‌ها شامل روکش‌سازی، خط‌کشی آسفالت، نصب علائم در مسیرها، نصب چراغ‌های چشمک‌زن و غیره است و همچنین ایمن‌سازی در آماده کردن شرایط برای تردد یک شبکه ارتباطی سالم، ایجاد شرایط تردد سالم برای کاربران را محیا می‌کند.
ساخت بزرگراه‌ها در استان کرمان در دستور کار قرار دارد
وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه راه‌های استان بزرگراه‌ها در دستور کار این اداره کل وجود دارد که نیازمندی استان در این زمینه 3هزار کیلومتر است؛ افزود: از این مقدار یک هزار و 500 کیلومتر آن ساخته شده و 600 کیلومتر آن در دست ساخت است که تاکنون 50 درصد از نیازمندی‌ استان در حوزه بزرگراه‌ها انجام شده و به طور قطع این امر در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تأثیر بسزایی خواهد داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به حوزه بزرگراه‌های استان کرمان؛ گفت: تا پایان امسال 150 کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد که تاکنون 80 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.
مهندس مقبلی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات راه و شهرسازی مبنی بر رفع نقاط حادثه‌خیز، اظهار کرد: در نقاط پرحادثه باید اصلاح هندسی انحام شود که این امر نیاز به اقدامات زودبازده دارد.
اصلاح 273 نقطه حادثه‌خیز در استان کرمان
وی یادآور شد: نصب ایجاد شرایط روشنایی برای آگاه‌سازی و آشکارسازی نقاط پرحادثه یکی از اقدامات انجام شده است که از 463 نقطه حادثه‌خیز 273 نقطه آن برطرف شده و 162 نقطه باقی مانده که در دستور کار قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر قریب به 300 کیلومتر از مسیر راه‌های استان کرمان آسفالت و 6 هزار کیلومتر خط کشی شده است، تصریح کرد: در سالجاری همچنین در پنج نقطه حادثه‌خیز اصلاح هندسی انجام شده که به طور قطع در کاهش تصادفات نقش ارزنده‌ای داشته است‌.
17هزار واحد مسکن مهر در کرمان در حال ساخت است
مهندس مقبلی با اشاره به اینکه وظیفه دوم در اداره کل راه و شهرسازی مسکن و ساختمان، املاک و حقوقی، فنی و اجرایی و شهرسازی و معماری است، گفت: از آغاز مسکن مهر تاکنون از 39 هزار واحد در استان کرمان قریب به 50 درصد آنها به بهره‌‌برداری رسیده و مابقی واحدها با 60درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت هستند و تا پایان سال 94، 17 هزار واحد باقی‌مانده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در ادامه افزود: اخیراً به واحدهای مسکن مهری که 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ 30 میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌گیرد که امیدواریم یک فعالیت بیشتری در این زمینه انجام شود تا این برنامه‌ریزی به سرانجام برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه حفظ و صیانت از املاک دولت در محدوده شهر و املاکی که در حریم شهر جزو نقشه تفصیلی قرار دارند یکی از وظایف مهم اداره کل راه وشهرسازی است؛ گفت: از ابتدای سالجاری با دستور استاندار کرمان، مجمع قضایی و محاکم قضایی همکاری بیشتری برای صدور رفع تصرف و اجرای احکام برای 350 تا 500 هکتار انجام شده و پرونده‌های زیادی در این زمینه در دست بررسی است و خوشبختانه بسیاری از پرونده‌ها به نفع دولت و در حوزه تجدید نظر هستند و تا پایان امسال رفع تصرف خواهند شد و با جدیت دنبال این کار هستیم.
مهندس مقبلی با اشاره به شناسایی اموال دولت در کل استان کرمان یکی دیگر از کارهای انجام شده در حوزه املاک است؛ خاطرنشان کرد: مشاورین فعالیت خود را از سال گذشته انجام داده‌اند که امیدوارم تا پنج ماه آینده کل املاک دولتی شناسایی شوند و سند مالکیت دولت با هماهنگی اداره کل ثبت اسناد و املاک دریافت شود و کل املاک دولت دارای سند تک برگی شوند.
طرح تفصیلی 26 شهر استان کرمان انجام شده است
وی با بیان اینکه مطالعات طرح تفصیلی 26 شهر و شهرستان بالای 25هزار نفر جمعیت در استان کرمان انجام شده است؛ بیان کرد: مصوبه مطالعات طرح جامع تفصیلی در کارگروه و برخی از مطالعات نیز در شورای برنامه‌ریزی به تصویب رسیده که برای اجرا به شهرداری‌ها ارائه شده و تاکنون 75 درصد این طرح انحام شده تعدادی که مانده در مسیر نامه‌های اداری قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان واحد فنی و اجرایی را یکی دیگر از حوزه‌های راه ‌و شهرسازی عنوان کرد که کار آن اجرای ساختمانی‌های دولتی و بیمارستان‌ها است؛ اظهار کرد: در حوزه شمال کرمان چهار بیمارستان در دستور کار این واحد بود که دو بیمارستان از اعتبارات استانی تأمین می‌شود و دو بیمارستان دیگر در حوزه بحث‌های ملی است که از اعتبارات ملی تأمین می‌شود.
مهندس مقبلی افزود: مصوبه دو بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان‌های ارزوئیه و کوهبنان به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان ابلاغ شد که بیمارستان ارزوئیه طی چهار ماهه گذشته تکمیل و برای تجهیز نهایی به دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحویل داده شده است.
پیشرفت 100 درصدی بیمارستان کوهبنان
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه خاطرنشان کرد: بیمارستان شهرستان کوهبنان تاکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در دهه فجر به دانشگاه علوم پزشکی برای نصب تجهیزات پزشکی تحویل داده می‌شود.
وی ساماندهی امورات اداری را در حوزه توسعه نیروی انسانی و مالی این اداره کل دانست. مهندس مقبلی ادامه داد: فضاهای اداری نیز در اجرای کار واحدها است که در سال گذشته ساماندهی شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اعتبارات پروژه‌ها؛ تصریح کرد: امسال حدود 36 میلیارد تومان از منابع استانی تخصیص یافته و حدود 81میلیارد تومان در حوزه منابع راهداری از منابع ملی تاکنون ابلاغ آن را دریافت کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال مالی تخصیص 100 درصدی گرفته شود.
وی افزود: امیدواریم انتظاری که در هزینه کرد ارتقا و ایمنی محورهای ارتباطی داریم که در نهایت به کاهش تصادفات و تلفات منجر می‌شود؛ تحقق یابد و بتوانیم خدمات مناسبی در راستای راهداری و ایمن‌سازی محورها به شهروندان ارائه دهیم.
مهم‌ترین پروژه‌های راه و شهرسازی استان کرمان
مهندس مقبلی با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای اداره راه و شهرسازی استان کرمان؛ اظهار کرد: بزرگراه کرمان _ بم _ زاهدان، کرمان_ زرند، کرمان _ راور _دیهوک، رفسنجان به سمت شهربابک به طول 128 کیلومتر، بهسازی محور راین _ حسین‌آباد، اصلاح هندسی نقطه حادثه‌خیز گردنه ده‌علیرضا و بهسازی رفع نقاط حادثه‌خیر رفسنجان به نوق از جمله این پروژه‌ها هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ایمن‌سازی جاده‌ها، روکش آسفالت، نصب علائم و آشکارسازی نقاط پرحادثه را از جمله اقداماتی در راستای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از طرح‌ها در راستای کاهش تلفات سوانح و رانندگی ارتقا فرهنگ ترافیک است که در این راستا جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در استان راه‌اندازی ‌شد و به طور قطع این امر می‌تواند؛ کاهش چمشگیری در تصادفات و تلفات جا ده‌ای داشته باشد.

مهم‌ترین برنامه‌های سالجاری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان
وی احداث توسعه بزرگراه‌ها، حفظ و نگهداری ایمن‌سازی موجود در زمینه راه‌ها، تکمیل ساختمان‌های نیمه تمام مسکن مهر و همچنین معرفی اعضا برای تقسیط بانکی و واگذاری واحدهای مسکن مهر به افراد را مهم‌ترین برنامه‌های سالجاری این اداره کل عنوان کرد.
مهندس مقبلی تصریح کرد: در حوزه املاک، مهم‌ترین چالش تصرف املاک دولتی است که رفع تصرف، بازپس‌گیری املاک تصرف و شناسایی املاک دولتی در محیط جی آی اس از مهم‌ترین اهداف در این زمینه است.
مهم‌ترین الویت‌های کاری راه و شهرسازی استان کرمان
در سال 94
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در سال آینده ادامه پیگیری املاک رفع تصرف، تکمیل نقشه‌های جامع تفصیلی، نظارت بر اجرای نقشه جامع تفصیلی مطابق با نقشه جامع تفصیلی شهر و تکمیل ساختمان‌های دولتی در سال آینده در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
وی با اشاره به بهسازی راه‌های روستایی، افزود: نیازمندی راه‌ روستایی استان کرمان 10 هزار کیلومتر است که از این مقدار 4هزار و 300 کیلومتر انجام شده و 500 کیلومتر آن در دست اجرا و در مجموع 5هزار و 200 کیلومتر آن باقی‌مانده است که در سال‌های آینده باید ساخته شود؛ البته این امر برای روستاهای بالای 20 خانوار محقق می‌شود.
افزایش اعتبارات راهداری در سالجاری
مهندس مقبلی با اشاره به وضعیت اعتباری پروژه‌های استان، تصریح کرد: اعتبارات راه‌های اصلی از منابع ملی تأمین می‌شود؛ و اعتبارات راهدای در سال گذشته 33 میلیارد بوده اما در سالجاری به 75 میلیارد تومان رسید که حدود 110 درصد افزایش داشته است و حدود 35 میلیارد تومان اعتبارات به پروژه‌هایی از تملک دارایی استان تخصیص یافته که تاکنون 75 درصد آن تخصیص شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان در پایان با بیان اینکه وظایف در اداره کل راه و شهرسازی سنگین است زیرا وظایف دو وزارتخانه در استان‌ها انجام می‌شود؛ به طور قطع یکسری مشکلات در بحث انجام مطلوب وظایف‌ها وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در زمینه کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مشکل داریم که امیدوارم دولت این دو کمبود را برطرف کند و اعتبارات به اندازه کافی در اختیار ما قرار گیرید تا مطالبات پیمانکاران پرداخت شود و همچنین برای اجرا و نظارت پروژه‌ها با کمبود نیرو روبه‌رو هستیم که امیدواریم با مصوباتی که دولت ابلاغ می‌کند؛ مشکلات مرتفع شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *