پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورعی؛ برگزار کننده اولین دوره آموزش هتلداری در استان کرمان: آموزش؛ رکن اساسی توسعه هر صنعتی است

ورعی؛ برگزار کننده اولین دوره آموزش هتلداری در استان کرمان: آموزش؛ رکن اساسی توسعه هر صنعتی است





۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸

ورعی؛ برگزار کننده اولین دوره آموزش هتلداری در استان کرمان:
آموزش؛ رکن اساسی توسعه
هر صنعتی است

ورعی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی و عضوکمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان و مشاور و محقق موسسه معرفت معاصر و از همه مهم تر موسس آموزشگاه هتلداری و گردشگری «آگاه اندیشان کارمانیا» اولین و تنها مرکز تخصصی آموزش خدمات هتلداری جنوب شرق کشور است که به خاطر برگزاری اولین دوره آموزش هتلداری در استان کرمان توسط همین آموزشگاه با وی گفت و گو کردیم:

چرا تصمیم به برگزاری این دوره ها در استان کرمان گرفتید؟
در حال حاضر دوره های گردشگری به صورت ترمیک در مقاطع کاردانی و کارشناسی در کرمان در دسترس است. اما هستند علاقه مندانی که مسیر رفت و آمد تا مرکز استان برای شرکت در این مقاطع برایشان دشوار است یا شاغلینی که کمبود وقت برای شرکت در کلاسهای دانشگاه دارند یا علاقه مندانی که به خاطر بحث هزینه ها مایل نیستند در دوره های بلند مدت دانشگاهی شرکت کنند. بنده از سال 91 مشغول به کار آموزش و پژوهش گردشگری در کرمان هستم و جای دوره های کوتاه مدت هتلداری را در استان خالی احساس کردم. سابقه آموزشی من باعث شد که به این مسئله فکر کنم که با کوتاه کردن دوره های آموزشی برای شاغلین این صنعت، می توانیم کیفیت کارشان را بهبود ببخشیم و فرصتی برای آموزش مجدد برای این عزیزان فراهم آوریم تا به جای صرف هزینه و زمان زیاد جهت طی مسیر تا شهر هایی مثل تهران و مشهد برای گذراندن این دوره ها، بتوانند در استان خودشان آموزش های مورد نیازشان را دریافت کنند. همچنین برای افرادی که به صورت تجربی آموزش دیده اند. اما مدرک تخصصی آن را ندارند و در حال حاضر مشغول به کارمی باشند نیز دوره های باز آموزی در نظر گرفته شده است. من یک معلم هستم و معتقدم آموزش رکن اساسی توسعه هر صنعتی است و صد البته صنعت گردشگری کشور نیاز به توجه ویژه تری در این زمینه دارد. اکنون زمانی است که این صنعت نیازمند جذب نیروهای جوان و آموزش دیده و نیز بازآموزی شاغلین فعلی صنعت است. البته با عنایت های دولت جدید این مهم رو به اجراست. همین طور یکی از بخش های اساسی دستور کار دولت در سال 95 استانداردسازی آموزش پرسنل این صنعت است. مخصوصا در زمینه هتلداری و پذیرایی که تمام مراکز درون شهری و بین راهی را شامل می شود. چون اکثر افرادی که در این صنعت مشغول به کارند برای گذراندن دوره های آموزشی باید به عنوان مثال به تهران سفر کنند و این مساله بسیار برایشان مشکل و پر هزینه است، بنده با کمک و همکاری میراث فرهنگی تصمیم به برگزاری این دوره ها گرفتم. و بسیار علاقه مندم که کرمان بانی برگزاری دوره های هتلداری برای جنوب شرق کشورباشد.همین طور برای فعالین صنعت در استان هایی مثل یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که هم جوار کرمان هستند نیز مشکل مسافت تا پایتخت وجود دارد و کرمان با افتخار میزبان آموزش همکاران ما در این استان ها نیز می باشد.
چرا تا به حال این کار در استان صورت نپذیرفته بود؟
شاید علت کم توجهی و غفلت نسبت به بحث آموزش بوده است. دنیا نشان داده هر صنعتی که در زمینه آموزش سرمایه گذاری کرده، پیشرو و موفق بوده است. بحث مهم این نکته است که گاهی فعالین صنعت از سرمایه گزاری در بحث آموزش غافل بوده و یا به اشتباه آنرا هزینه می دانند. موسسه آگاه اندیشان بسیار راغب است که برای جنوب شرق کشور بانی برگزاری دوره های آموزش هتلداری و زیر شاخه های متنوع آن باشد که خود برای معرفی جاذبه های استان کرمان و توسعه گردشگری آن نیز موقعیت و زمینه خوبی است.
شما اولین خانم برگزار کننده چنین دوره هایی هستید.
الان در بحث آموزشی جنسیت مطرح نیست. در حال حاضر دو موسسه دیگر هم مشغول به کارند که همکاران عزیز ما هستند. اما رشته های دیگر را پوشش می دهند. جای خالی هتلداری واقعا در استان احساس می شد. شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که کرمان مگر چه قدر هتل دارد که بحث آموزشی آن مطرح شده؛ اما باید این نکته را حتما ذکر کنم که منظور از دوره های خدمات هتلداری تنها یک دوره مدیریتی عمومی هتل نیست که الآن ما برای اولین بار درحال برگزاری آن هستیم. بلکه هتلداری 47 زیرشاخه دارد که همه آن ها را در استان داریم و همه این رشته ها را به مرور زمان ان شاالله خواهیم آورد. اولین کاری که در حال انجام آن هستیم برگزاری دوره مدیریت عمومی است که دارای 13 درس کاملا تخصصی هتلداری است و 7 تای آن ها کاملا وابسته این صنعت است. مانند مدیریت غذا و نوشابه، مدیریت پذیرش هتل، مدیریت خانه داری، مدیریت درآمدها و هزینه های هتل، زبان تخصصی هتلداری، شناخت انواع مراکز اقامتی و هتلها، مدیریت و سرپرستی هتل ها، مهارت های فردی و ارتباطی، بهداشت فرد و محیط، شناخت آرایه های داخلی هتل، مدیریت کیفیت و بازاریابی هتل، شناخت صنعت گردشگری و….هر کسی در زمینه هتلداری، اقامتی و پذیرایی این صنعت مشغول به کار است، حداقل به گذراندن چند درس از این موارد نیاز اساسی دارد.
چه کسانی می توانند در این دوره ها شرکت کنند؟
این دوره ها برخلاف عنوانشان تنها برای مدیران هتل ها و مرکز اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته نشده اند، بلکه برای همه کسانی که در بخش های اقامتی و پذیرایی و تشریفات مشغول به کار هستند، مفید، کاربردی و موثر بر کیفیت کارشان خواهد بود. تنها شرط ثبت نام داشتن مدرک دیپلم برای فراگیران می باشد.همچنین به غیر از این دوره اول که مدیریت عمومی هتل می باشد، هتلداری 47 رشته دیگر هم زیر مجموعه دارد که ان شاالله به مرور زمان همه را برای استان حتما خواهیم آورد.
زمان برگزاری دوره ها و مکانش به چه صورت است؟
کلاس ها از اول اردیبهشت ماه 95آغاز خواهد شد و از 21 تا 31 فروردین ثبت نام خواهیم داشت.
البته ظرفیت کلاس ها محدود بوده و امیدواریم علاقه مندان و فعالین حقیقی در دوره اول ثبت نام نمایند. برگزاری دوره ها در محل موسسه آگاه اندیشان است واقع در چهار راه فرهنگیان، بلوار جمهوری12، نبش غربی2، واحد1. علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر با راه های ارتباطی ما تماس حاصل نمایند:
www.agah-andishan.com
تلفن تماس: 32124116-034
همراه: 09371537550
کلاس ها 124 ساعت تئوری به مدت سه ماه و 50 ساعت عملی است. در انتهای دوره، فراگیران آموزش دیده سنجش خواهند شد و ممکن است حتی برای اشتغال نیز معرفی شوند. بنابراین هم فرصت آموزش برای علاقمندان فراهم است و هم فرصتی برای بازآموزی کسانی که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و هم برای تازه فارغ التحصیلان این رشته امکان جذب و اشتغال فراهم میگردد.
شرایط ثبت نام به چه صورت است؟
شرط ثبت نام حداقل دیپلم است. محدودیت رشته ندارد. دوره های هتلداری نسبت به سایر رشته های این صنعت محدودیت های کمتری دارد. مدرسین از بهترین های استان هستند. تمام تلاش ما این بوده است که اولین دوره آموزشی هتلداری در کرمان که بسیار مورد توجه میراث فرهنگی است به خوبی برگزار شود و تمام تمرکزمان بر این است که از نظر کیفی به بهترین نحو انجام پذیرد. هم در زمینه تئوری هم در زمینه عملی. البته مجددا تاکید می کنم که ظرفیت ثبت نام محدود است و علاقه مندان هرچه سریعتر نسبت به رزرو ثبت نام اقدام نمایند. تمام تلاش بنده و همکارانم آموزش دوره های فشرده اما مفید برای این صنعت است و صد البته مدارک صادر شده برای فراگیران و کارورزان بسیار موثر در رزومه کاری شاغلین این صنعت می باشد. دوره ها کاملا تخصصی است و نمی توان آن را به صورت آزاد برای عموم برگزار کرد. فراگیر باید حتما در کلاس ها به صورت حضوری شرکت داشته باشد و از فرصت خوب فراهم شده در استان بهره برداری نماید.
آینده گردشگری استان را چگونه می بینید؟
آینده گردشگری کرمان روشن است و همکاران ما در بخش های مختلف در حال تلاش برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر استان به عنوان یک مقصد گردشگری دایمی هستند. من فکر می کنم گردشگری در بخش دانشگاه کمی مورد بی لطفی قرار گرفته است. خیلی ها تصور می کنند این صنعت یک صنعت فانتزی است در حالی که جزو رشته های کاملا تخصصی است. خیلی از کشورها با وجود اینکه ممکن است در منابع و صنایع دیگر بسیار کمبود داشته باشند؛ اما با پیشرفت در صنعت گردشگری توانستند بسیاری از کاستی های صنایع دیگر را جبران کنند. یکی از ضعف های ما در این صنعت، آموزش است. اما می توان با فراهم آوری شرایط ساده چه از نظر زمانی و چه از نظر هزینه ای، آموزش لازم را ارائه کرده و نیروی کار توانمند برای این صنعت تربیت نمود. این مساله هدف اصلی آگاه اندیشان می باشد. دیگر فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد و نیروی کار این صنعت باید بتواند کارش را به بهترین نحو و با کیفیت بالا انجام دهد. چون مسافران تنها خاطرات سفر را با خود به یادگار می برند و خیلی مهم است تاثیری که روی گردشگر چه داخلی و چه خارجی می گذاریم مثبت و موثر باشد و رضایت مندی و در پی آن وفاداری برای مسافر ایجاد نماید. صنعت گردشگری عمدتا خدماتی است و تاثیر آنی و لحظه ای روی مسافر دارد. خیلی مهم است که شاغلین این صنعت آموزش های لازم را قبل از کار به خوبی دریافت نمایند. زیرا فرصتی برای خطا کردن و جبران کردن وجود ندارد. خوشبختانه در دولت بحث استاندارد سازی نیز مطرح شده و همه سازمان ها و ارگان های فعال در این زمینه باید این دوره های آموزشی را بگذرانند و مهارت های جدید را کسب نمایند. بنده به شخصه بسیار دوست داشتم که استان کرمان متولی این امر برای جنوب شرق کشور باشد که با حمایت های میراث فرهنگی به نتیجه رسید و از همه کسانی که آگاه اندیشان را یاری نمودند سپاسگزارم.
در پایان امیدوارم همیشه این نکته را به یاد داشته باشیم که آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده ای موفق است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *