پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمام باغ لله در معرض نابودی

حمام باغ لله در معرض نابودی





۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۵۴

حمام باغ لله در معرض نابودی

حمام باغ لله که روزگاری یکی از مهمترین بناهای شهر کرمان محسوب می شد و از اهمیت خاصی برخوردار بود به دلیل عدم توجه در بازسازی گام به گام به سمت ویرانی پیش می رود. حمام تاریخی باغ لله طی سالهای اخیر به شدت مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است دلیل این امر نیز اهمیت این بنا در بافت اجتماعی کرمان و خاطراتی است که کرمانی ها از این بنای زیبا و منحصر به فرد در عمق بافت تاریخی شهر دارند. این بنا طی سالهای گذشته و پس از بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی کرمان هر روز وضعیت بدتری پیدا کرد به گونه ای که آب در برخی از سازه های این بنا تا عمق بیش از یک متر بالا آمد و موجب تخریب کاشی کاری ها و گچ بری های منحصر به فرد آن شد. نکته قابل توجه اینکه قبل از بالا آمدن سطح آب در این منطقه حمام، کاربری مشخصی نداشت و به حال خود رها شده بود و اهالی محل برای خارج کردن این حمام از مکانی متروکه به مکانی پویا در اقدامی خود جوش بخشی از آن را به عنوان گود زورخانه مورد استفاده قرار می دادند اما رفته رفته این بنا در ذهن مسئولان فراموش شد و یادآوری های گاه و بیگاه رسانه ها نیز دردی از این بنا دوا نکرد. عکس مشهوری در خصوص وضعیت این بنا گرفته و در رسانه های مختلف منتشر شد که نشان می داد آب در این بنا بالا آمده و هر لحظه امکان ریزش و تخریب حمام وجود دارد اما باز هم مشکلی از این حمام رفع نشد. وضعیت این بنا بسیار بدتر شده است و امکان تخریب کامل آن وجود دارد. میراث فرهنگی برای جلوگیری از ورود اراذل و اوباش درهای ورودی بنا را دیوار کشی کرده است اما اتاقها و دیوارهای اطراف حمام تبدیل به مکانی برای تجمع معتادان و ارذل و اوباش شده و در گوشه گوشه بنا شاهد تجمع زباله و بوی بسیار بد فاضلاب هستیم.
علی حاتمی یکی از ساکنان این منطقه که خانه و کارگاه محل کارش در چند قدمی این بنا است در حالی جای جای این بنا را نشان می داد که اشک در چشمانش جمع شده بود و یاد روزگاران قدیم را زنده می کرد. وی افزود: بعد از اینکه حمام تعطیل شد به صورت متروکه به حال خود رها شد و مردم محله که یکی از قدیمترین محله های کرمان و در واقع هسته مرکزی شهر تاریخی کرمان محسوب می شود به فکر رفع این مشکل افتادند در آن زمان وضعیت حمام هنوز اینگونه نشده بود. حاتمی ادامه داد: به همت مردم و جمع آوری پول حمام را به زورخانه تبدیل کردیم و مردم را بار دیگر به این حمام آوردیم و مرکزی برای ورزش جوانان محله شد اما پس از اینکه به دلیل عدم وجود سیستم جمع آوری فاضلاب در کرمان سطح آبهای زیر زمینی در شهر بالا آمد مجبور شدیم زورخانه را تعطیل کنیم. وی گفت: در ابتدای نم زدگی حمام، بارها به مسئولان مراجعه کردیم اما مشکلی حل نشد و همه دست روی دست گذاشتند تا اینکه کم کم حمام مملو از آب شد. وی گفت: چون دیوارها و بدنه حمام از ساروج است امکان تخریب بنا بسیار کم است مگر عوامل انسانی دخیل باشد اما گچ بری و کاشی ها همه ریختند. وی افزود: متاسفانه هم اکنون نیز حمام به مکانی برای تجمع زباله تبدیل شده یا اینکه هر از گاهی خبرنگاران و عکاسان برای تهیه گزارش به این مکان می آیند. حاتمی افزود: در گذشته حمام مملو از آب بود اما اکنون آب پایین رفته و به سادگی می توان با ایجاد چند پمپ آب اطراف حمام را تخلیه و با سرمایه گذاری در این بنای تاریخی اینجا را به مرکز توریستی تبدیل کرد. وی گفت: انتظار داریم مسئولان کرمان به مشکلات قدیمی ترین محله کرمان توجه کنند و اجازه ندهند این حمام بیش از این تخریب شود و مکانی که روزگاری افتخار کرمان بود حالا وضعیتی پیدا کند که به دلیل نم زدگی بناهای اطراف یا تجمع معتادان مایه مشکلات مردم شود و رفته رفته همه از اطراف این مکان خانه ها بفروشند و به مکانی دیگر بروند. وی ادامه داد: حالا که با تدبیر صورت گرفته مشکل آب های زیر زمینی کمتر شده است مسئولان باید برای ترمیم این بنا فکری کنند زیرا به سادگی می توان حمام را به مکانی توریستی و حتی زیباتر از حمام گنجعلیخان تبدیل کرد.
قدمت حمام باغ لله
۲۰۰ سال است
محمد گلابزاده کرمانشناس و محقق کرمانی نیز اظهارداشت: حمام در قدیم مرکز تعاملات اجتماعی بوده است آن هم در بافتی سنتی مانند کرمان که حمام ها فقط مرکز بهداشت نبودند بلکه بسیاری از گفت و شنودها و سنت های مردم در همین حمام ها انجام می شد. وی افزود: حمام های زیادی به صورت سنتی در کرمان وجود داشته که حمام گنجعلیخان هم اکنون مرکز جذب توریسم است و برخی از حمام ها هنوز هم فعال است اما حمام باغ لله که بسیار زیبا و جزو بناهای اصلی شهر تاریخی کرمان بوده هم اکنون نیاز به مرمت و رسیدگی دارد. وی ادامه داد: این حمام مربوط به دوران قاجار است و ثبت میراث ملی است، سابقه حمام به حدود ۲۰۰ سال قبل باز می گردد و از آخرین روزهای کاکرد حمام زمان زیادی نمی گذرد. وی گفت: این حمام در گذشته باغی بوده متعلق به خواجه اتابک بزقوش که از رجال کرمانی بوده است و این حمام نیز به دستور وی ساخته شده است./مهر

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *