سایت خبری پیام ما آنلاین | نگاه پیام ما به کارناوال شادی اتیسم/ کودکانی از جنس بلور

نگاه پیام ما به کارناوال شادی اتیسم/ کودکانی از جنس بلور





۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۴۸

نگاه پیام ما به کارناوال شادی اتیسم
کودکانی از جنس بلور

ستاره نیکبخت
پارک مادر شلوغ بود. داخل جمع که شدیم بی اختیار نگاهم به دنبال کودکان اتیسم می گشت. باد بادک های آبی،موسیقی ،خنده و هزار نکته برای توجه کردن وجود داشت؛ اما کودکانی که در این جمع حضور داشتند در دنیای خود تنها بودند ،نگاهشان می کردی انگار که هیچ جایی را نمی بینند. دختر بچه ای سیزده چهارده ساله از بین جمعیت می گذشت و جیغ می کشید ،پسرک بلند قدی سرش را بر شانه های پدر گذاشته بود و گریه می کرد و سعی داشت صورتش را پنهان کند. دخترکی که جیغ می کشید از کنار کودکی شش هفت ساله رد شد و کودک هم شروع به جیغ کشیدن کرد. مادر به سرعت کودک را در آغوش گرفت و دور شد.
کارناوال شادی کودکان اتیسم برگزار می شد؛ اما چه کسی می توانست از نگاه هایی که حتی به درستی دیده نمی شدند فهمید که خوشحالند. باد بادک های آبی در دست کودکان بود و در باد می رقصیدند؛اما دنیای آبی این کودکان بسیار غریب مانده بود.این فرشته های معصومی که به دنبال هر صدایی چهره پنهان می کردند و اشکشان که روی شانه ی والدین جاری می شد.
بهزیستی استان کرمان و مرکز امام علی(ع) برگزار کننده ی این مراسم بودند. گردهمایی مربیان، مسوولین بهزیستی و خانواده ها و کودکان اتیسم؛ با هدف این که این کودکان با مهربانی دیده شوند و نگاه های تلخ مردم،آن ها را تنهاتر ومنزوی تر نکند.تا این که جامعه آغوشی باشد برای تن های خسته ی والدینی که از درد کودکشان بیمار شدند.
کاش میتوانست با من حرف بزند
مادر مهتاب که حدود چهل سال داشت از بین خانواده ها اولین کسی بود که حاضر شد با من صحبت کند. او گفت که دخترش چهارده سال دارد و از پنج سالگی متوجه شده است که اتیسم دارد و این گونه ادامه داد: «مهتاب تا دو سالگی اصلا حرف نمی زد .فکر می کردیم به حرف بیاید؛ اما او حتی به ندرت هم غان وغون داشت. به پزشک مراجعه کردم، بعد از کلی آزمایش و عکس برداری تشخیص اتیسم داد.از چهار سالگی او را به مرکز توان بخشی می فرستم که صد در صد موثر بوده است. درست است که نتوانسته صحبت کند؛ اما احساس می کنم که حرف هایم را می فهمد و چیزهایی را که می گویم اجرا می کند.»او می گوید:«من هیچ زمانی با دخترم در مکان های عمومی ظاهر نمی شوم؛ چون نمی توانم نگاه های مردم را تحمل کنم. من فقط با او جاهایی مثل اینجا می آیم که همه هم دردیم .کاش مردم نگاهشان را عوض می کردند تا ما راحت تر زندگی کنیم. بزرگترین زجری که دراین چهارده سال کشیدم این بود که هیچ وقت دخترم مرا مامان صدا نکرد. کاش می شد که با من حرف بزند.»
باید بتوانم از پسرم مراقبت کنم
پدر ایلیا به ما گفت: «پسرم نه سال دارد . وقتی چهار ساله بود متوجه شدم که اتیسم دارد. او اصلا صحبت نمی کرد و دایم گریه می کرد. ارتباط چشمی برقرار نمی کرد؛متخصص تشخیص اتیسم داد. ایلیا توام با اتیسم مشکل بیش فعالی هم پیدا کرده است و دارو استفاده می کند.»پدر ایلیا ادامه داد: «او همیشه گریه می کند. برایم دعا کنید بتوانم از پسرم مراقبت کنم.»
از هر10 کودک اتیسم 7 نفرکم توان ذهنی هستند
در حاشیه این مراسم صادق زاده مدیرکل بهزیستی کرمان به «پیام ما» گفت:«متاسفانه اختلال اتیسم در جامعه ی ما رشد معنی داری پیدا کرده است و ضرورت دارد که توجه جدی تری به آن شود و لازم است که ما بحث مشارکت طلبی همه ی جامعه را داشته باشیم.روز جهانی اتیسم در این هفته بود و به همین دلیل با هدف آشنایی عموم با این اختلال، این مراسم برگزار شد.آگاه سازی خانواده ها وجامعه در مورد این اختلال فعالیتی است که بهزیستی از اواخر سال ۹۴شروع کرده است و با جدیت در سال جدید دنبال خواهد شد.با توجه به آمار رو به افزایش اتیسم، بهزیستی طرح غربالگری را در دست اجرا دارد تا سریع تر کودکان شناسایی شوند و بتوانند بهتر از خدمات بهره ببرند.بسیاری از این کودکان دچار مشکلات توام هستند. متاسفانه از هر ۱۰ کودک اتیسم ۷ نفر دچار کم توانی ذهنی هستند. یعنی این اختلال را، به همراه یک معلولیت هم زمان دارند.باید با نگاهی علمی و منطقی آینده ی روشن تری را برای این کودکان ساخت.»
کمک هزینه ی بهزیستی پرداخت می شود
مدیر روابط عمومی مرکز جامع توانبخشی امام علی (ع) سلمه تجلی در این رابطه به پیام ما گفت: «کودکان اتیسم ۲ تا ۱۴سال در این مرکز پذیزفته می شوند ،اختلال اتیسم نیاز به گفتار درمانی ،کار درمانی و کار درمانی ذهنی دارد.ابتدا توان ذهنی باید اندازه گرفته شود تا سطح آموزش های لازم به کودکان مشخص شود.او خاطر نشان کرد که در این مرکز علاوه بر آموزش، دو وعده غذا و سرویس ایاب وذهاب رایگان در اختیار کودک قرار می گیرد .میزان شهریه ی مشخص شده از طرف بهزیستی ماهیانه ۱۵۵ هزار تومان برای هر کودک است که این مقدار هم با توجه به توان مالی والدین دریافت می شود؛ البته کمک هزینه ی بهزیستی هم، برای هر کودک پرداخت می شود.»
پارک مادر با کودکانی آسمانی آبی شده بود؛ کودکانی از جنس بلور شکننده و زیبا…

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *