سایت خبری پیام ما آنلاین | وقوع زمین لرزه 4.1 ریشتری در شهداد/ مدیرکل ستاد بحران استانداری کرمان: زمین لرزه شهداد خسارت نداشت

وقوع زمین لرزه 4.1 ریشتری در شهداد/ مدیرکل ستاد بحران استانداری کرمان: زمین لرزه شهداد خسارت نداشت





۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱

وقوع زمین لرزه 4.1 ریشتری در شهداد
مدیرکل ستاد بحران استانداری کرمان:
زمین لرزه شهداد خسارت نداشت

صبح روز گذشته زمین لرزه ای 4.1 ریشتری شهداد کرمان را لرزاند. این زمین‌لرزه در ساعت 08 و 38 دقیقه و در عمق 12 کیلومتری زمین اتفاق افتاد. موقعیت مرکز این زلزله در عرض 30.49 شمالی و 57.53 شرقی گزارش شده است. این زلزله در فاصله 18 کیلومتری مرکز بخش شهداد، 32 کیلومتری مرکز دهستان سیرچ و 50 کیلومتری مرکز شهرستان کرمان گزارش شده است. زمین لرزه ای دیگر با شدت ۲.۲ ریشتر دقایقی پیش از زمین لرزه گفته شده در شهداد به وقوع پیوسته بود.
این زلزله البته خسارت نداشت. به گزارش خبرگزاری مهر مدیرکل ستاد بحران استانداری کرمان گفت: زمین لرزه ۴.۱ ریشتری شهداد هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشت. محسن صالحی کرمانی اظهار کرد: در پی وقوع زمین لرزه ۴.۱ ریشتری در شهداد تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده اعزام شدند. وی ادامه داد: براساس گزارش های رسیده از منطقه زمین لرزه گفته شده هیچ گونه خسارت جانی و مالی به دنبال نداشت. صالحی کرمانی یادآور شد: سه روستای چاه فرسخ، کشیتوئیه و پوزه کوه توسط ارزیابان جمعیت هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته است که خسارتی در این مناطق مشاهده نشده است. مدیرکل ستاد بحران استانداری کرمان خواستار رعایت اصول استاندارد در ساختمان سازی شد و افزود: این امر در کاهش آمار خسارات بسیار تاثیرگذار است.
شایان ذکر است بروز ۷۰ زمین‌لرزه بالای ۵.۵ ریشتر در ۵۰ سال گذشته و وقوع یک زمین‌لرزه بالای شش ریشتر در هر ۱۰ سال در کرمان نشان از خطر بالقوه زمین‌لرزه در استانی است که ۱۸ گسل فعال در آن وجود دارد. در کرمان هر ۱۰ سال یک‌بار طبق آمار یک قرن گذشته یک زمین‌لرزه بالای شش ریشتر روی‌داده است و هوشیاری در مقابل این تهدید، امری انکارناپذیر است که باید جدی گرفته شود. فعال بودن ۱۸ گسل اصلی که هر یک خود شامل ده‌ها گسله می‌شوند خطری است که کرمان را تهدید می‌کند و جالب اینکه ۹۸ درصد از مناطق جمعیتی استان کرمان تحت تأثیر گسل‌ها هستند و تنها بخش کوچکی از شهرستان سیرجان از این امر مستثنا است. یکی از بزرگ ترین زلزله های تاریخ کشور هم سال 1360 در منطقه (دهستان سیرچ) رخ داد. زمین‌لرزه سیرچ در تاریخ ‎۶ مرداد ۱۳۶۰ در استان کرمان رخ داد. ژرفای این زلزله 7/13 کیلومتر بود، و بزرگی آن 4/7 ریشتر بود. سازمان زمین‌شناسی آمریکا از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرده. در این زمین لرزه 1300 نفر کشته شدند و 85 درصد شهر هم تخریب شد. مرداد ماه سال گذشته هم زلزله ای به بزرگی 4.9 ریشتر سیرچ را لرزانده بود که در این زمین لرزه 17 نفر مصدوم شدند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *