پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیکاری 39 نفر از کارکنان کارخانه واگن سازی زرند/ قطار تعدیل نیرو به واگن‌سازی زرند رسید

بیکاری 39 نفر از کارکنان کارخانه واگن سازی زرند/ قطار تعدیل نیرو به واگن‌سازی زرند رسید





۱۷ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۲۵

بیکاری 39 نفر از کارکنان کارخانه واگن سازی زرند
قطار تعدیل نیرو به واگن‌سازی زرند رسید

اخیرا قرارداد 39 نفر از کارکنان کارخانه واگن سازی زرند تمدید نشده و این کارکنان بیکار شده اند. مدیران کارخانه واگن سازی این تعدیل نیرو را به دلیل مشکلات اقتصادی کارخانه الزامی می دانند.
اعتراض کارکنان تعدیل شده
روز دوشنبه بود که برخی سایت های محلی از جمله سایت صدای زرند، از اخراج 39 نفر از کارکنان فعال کارخانه واگن سازی زرند خبر داد. اتفاقی که در ابتدای سال جاری برای کارکنان تعدیل شده این کارخانه گران تمام خواهد شد. مدیران کارخانه دلیل این تعدیل نیرو را مشکلات اقتصادی می دانند. در طرف مقابل کارکنان تعدیل شده، در روزهای گذشته نسبت به این تعدیل نیرو اعتراض کرده اند. این کارکنان ابتدا روز دوشنبه با با حضور در جلوی درب ورودی این کارخانه اعتراض خود را به مسئولین و شرایط به وجود آمده اعلام کردند. این موضوه را سایت صدای زرند عنوان کرده است. روز گذشته هم خبرگزاری فارس از موج جدید اعتراض این کارکنان خبر داد. این خبرگزاری نوشت که صبح سه شنبه 39 کارکن تعدیل شده از ورود بقیه کارکنان به محل کارشان جلوگیری کردند. این اعتراضات البته تاکنون تغییری در وضعیت ایجاد نکرده است اما با توجه به جلساتی که فرماندار زرند با مدیران این کارخانه برگزار کرده، احتمال می رود تعدادی از این کارکنان به کار خود بازگردند. کارکنانی که در بین آن ها افرادی هستند که سابقه کارشان در کارخانه واگن سازی زرند به بالای 10 سال می رسد.
گفتنی است کارخانه واگن سازی زرند تحت مدیریت گروه صنعتی پلور سبز (سهامی عام) یکی از شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان می باشد. این شرکت در سال ۱۳۸۱ با هدف تولید و صادرات انواع خودروهای ریلی و نیز تعمیرات جزئی و اساسی آن با جواز تاسیس ۵۰۰ دستگاه واگن در سال به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۲ کارخانجات واگن سازی زرند در شهرستان زرند کرمان را تاسیس کرد.
رییس کارخانه واگن سازی زرند: طلب 70 میلیاردی ما از شرکت های داخلی علت تعدیل نیرو است
رییس کارخانه واگن سازی زرند پس از این اتفاق در گفت و گو با فارس علت این مشکلات را عدم پرداخت مطالبات فروش واگن دانست و اظهار داشت: تا آن جایی که من اطلاع دارم، مبلغ طلبکاری شرکت واگن‌سازی زرند از شرکت‌های داخلی تا سه ماه قبل از عید حدود 70 میلیارد تومان بوده است. سجادی‌نیا خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر شرکت‌ها قصد خرید واگن خارجی را داشتند، باید نقداً قبل از وارد کردن وجه آن را بپردازند، اما در خرید واگن داخلی نقدی پرداخت نمی‌شود و مشکلاتی را برای تولید و خرید قطعات واگن و پرداخت مطالبات کارکنان به وجود آمده است که مجبور به تعدیل نیرو شده‌ایم. رئیس کارخانه واگن‌سازی زرند عنوان کرد: حدود 275 کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند و دو ماه حقوق طلبکار هستند.
جانشین مدیر کارخانه واگن سازی زرند: تعدیل نیرو از چند ماه قبل قابل پیش بینی بود
جانشین مدیر کارخانه واگن سازی زرند هم به صدای زرند گفت: بدهی هایی که شرکت های و مشترهای به کارخانه واگن سازی دارند مبلغ بالایی می باشد ولی متاسفانه به دلیل به وجود آمدن بحران های مالی و عدم وصول مطالبات کارخانه ما مجبور به تعدیل حدود ۳۹ نیرو از این کارخانه شده ایم که ایشان نیز با حضور در این محل اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده اند. امیرزاده دلیل اصلی این موضوع را مشکلات مالی کارخانه دانست و اظهار داشت: مسئولین شرکت و نیز نماینده مردم در مجلس و فرماندار در حال انجام یکسری مذاکرات و اقدامات با مسئولین بالا دستی و دوستان در موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان که تصمیم گیرنده اند، هستند، که امیدواریم مذاکرات نتیجه دهد و مشکل هر چه زودتر حل شود. وی در مورد احتمال تعدیل نیرو مجدد از سوی این کارخانه گفت: این یک سوال سخت است اما اتفاقی که الان افتاده است شاید چند ماه قبل قابل پیش بینی بود اما ما امیدوار بودیم که این تعدیل نیرو حادث نشود. اما اگر بخواهیم بگوییم آیا دوباره تعدیل نیرو خواهیم داشت، باید ببینیم شرایط اقتصادی چطور پیش خواهد رفت و همه چیز به شرایط مالی شرکت بستگی دارد. جانشین مدیر کارخانه واگن سازی زرند اظهار داشت: اگر مطالبات شرکت وصول شود و بدهی که مشتری ها به ما دارند پرداخت شود جریان مالی شرکت به حالت عادی برمی گردد و قطعاً دیگر این مشکلات وجود نخواهد داشت.
شایان ذکر است تلاش روزنامه «پیام ما» برای صحبت با مدیران این کارخانه به جایی نرسید. روز گذشته با دفتر این کارخانه تماس گرفتیم و اپراتوری به نام منتظری، از ما خواست 10 دقیقه دیگر تماس بگیریم. پس از این پاسخی به تماس های مکرر روزنامه پیام ما داده نشد.
نماینده زرند در مجلس: بیکاری این کارگران حاصل مدیریت اقتصادی گذشته و تحریم هاست
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به «پیام ما» گفت: قبل از عید رایزنی هایی انجام شد که این اتفاق نیفتد. حسین امیری خامکانی افزود: مدیران کارخانه می گویند مطالبات زیادی از شرکت های داخلی دارند و بدلیل وصول نشدن این مطالبات، قادر به پرداخت حقوق نیستند
وی تصریح کرد: من حتی پرسیدم که چرا این تعدیل نیرو در زرند باید اتفاق بیفتد در حالی که هیات مدیره و دفتر اصلی در تهران است که مدیر کارخانه به من گفت 50 درصد نیروهای ستادی در تهران هم تعدیل شده اند.
وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در رکود به سر می برد اظهار داشت: من بارها با شرکت هایی از جمله مترو تهران و شیراز که به واگن سازی زرند بدهی دارند صحبت کردم تا بخشی از بدهی خود را بپردازند اما آن ها هم با مشکل مواجه هستند. نماینده مردم زرند اضافه کرد: رکود فعلی نتیجه مدیریت اقتصادی گذشته و تحریم هاست و این رکود باعث بیکاری کارگران می شود. امیری خامکانی عنوان کرد: هنر مدیران اقتصادی باید در این باشد که در شرایط رکود از تعدیل نیرو جلوگیری کنند و از دولت انتظار داریم مشکلات واحدهای تولیدی را حل کند.
وی در پایان با بیان اینکه کارگرانی که اخراج شده اند سرمایه واگن سازی زرند هستند، گفت: امیدوارم و در تلاش هستیم تا هرچه زودتر این کارگران به کار خود بازگردند.
فرماندار زرند: برای بازگشت به کار این 39 نفر در حال پیگیری هستیم
فرماندار زرند در ارتباط با تعدیل نیروی 39 نفری در کارخانه واگن سازی زرند، به روزنامه «پیام ما» گفت: از سال گذشته این کارخانه قصد تعدیل نیرو را داشت که با صحبت های انجام شده، آن ها را از این کار منصرف کردیم. حبیب الله خنجری افزود: مرداد ماه سال قبل بود که می خواستند قرارداد 66 نفر از کارکنان خود را تمدید نکنند که با پیگیری های انجام شده، قرارداد آن ها سه ماه دیگر تمدید شد. وی اضافه کرد: قبل از انتخابات هم می خواستند این تعدیل نیرو را انجام دهند اما ما از مدیران کارخانه خواستیم به دلیل شرایط انتخابات، تعدیل نیرو را تا پایان سال انجام ندهند. فرماندار زرند با بیان اینکه در سال جاری قرارداد 26 نفر از 66 کارکنی که قرار بود سال قبل تعدیل شوند، تمدید شده است، اظهار داشت: 40 نفر دیگر را اما گفتند نمی خواهیم و قرار نیست قراردادشان تمدید شود. خنجری تصریح کرد: دلیل تعدیل این کارکنان هم شرایط بد اقتصادی کارخانه واگن سازی زرند است. پول واگن های فروخته شده هنوز برنگشته و در پرداخت حقوق ها هم مشکل پیدا کرده اند. وی با اشاره به برگزاری جلسه با مدیران کارخانه افزود: نامه ای به هیات مدیره نوشتیم و خواستار بازگشت این کارکنان شدیم. هیات مدیره هم در تهران است و پس از تشکیل جلسه نتیجه مشخص می شود. خنجری در پاسخ به این سوال که آیا این تعدیل نیرو قانونی است، گفت: از نظر قانونی، قرارداد این کارکنان به اتمام رسیده و کارخانه می تواند تعدیل نیرو کند اما با توجه به اینکه برخی از این کارکنان بالای 7، 10 و 12 سال سابقه دارند، ما در حال پیگیری برای بازگشت به کارشان هستیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *