سایت خبری پیام ما آنلاین | با وجود افزایش ورود مسافران نوروزی به استان؛ کرمان همچنان در حاشیه مهمان خانه هاست

با وجود افزایش ورود مسافران نوروزی به استان؛ کرمان همچنان در حاشیه مهمان خانه هاست





۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۱۵

با وجود افزایش ورود مسافران نوروزی به استان؛
کرمان همچنان در حاشیه مهمان خانه هاست

تعطیلات نوروز 95 در حالی به اتمام رسید که استان کرمان با شعار «کرمان، بزرگترین میهمان خانه ایران» از مسافران نوروزی پذیرایی کرد. مسافرانی که اگرچه تعدادشان به نسبت سال گذشته افزایش داشت اما استان کرمان در جذب مسافران نوروزی همچنان نسبت به استان های همسایه از جمله یزد عقب تر است.
گردشگری؛ سومین صنعت پول ساز در جهان
از اصلی ترین برنامه های کشورمان کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و صنعت گردشگری که سومین صنعت پول ساز و اشتغال زای جهان می باشد، به عنوان یکی از جایگزین های درآمد نفت در کشور مطرح است به طوریکه در برنامه ششم هم توجه ویژه ای به توسعه صنعت گردشگری شده است. از طرفی با اجرای برجام، پیش بینی می شود در سال های آتی صنعت گردشگری ایران جان تازه ای بگیرد و بتواند درآمد خوبی از این صنعت کسب کند. در این میان استان هایی که جاذبه بیشتری دارند برای جذب این گردشگران هدف گذاری کرده اند. در کنار گردشگران خارجی، این استان ها نگاه ویژه ای هم به گردشگران داخلی دارند و قصد دارند گردشگران داخلی بیشتری جذب کنند تا شاهد رونق صنعت گردشگری باشند. در این بین تعطیلات نوروزی همواره اهمیت خاصی برای گردشگری استان ها داشته و هر استان سعی می کند گردشگر بیشتری جذب کند.
توجه کرمان به صنعت گردشگری
استان کرمان هم در زمره استان هایی ست که رونق صنعت گردشگری را جزو اهداف کلان خود قرار داده است و سعی دارد سهم بیشتری از صنعت گردشگری کشور را به خود اختصاص دهد. استاندار کرمان بارها در صحبت هایش از رونق این صنعت در کرمان صحبت کرده و خواستار توجه بیشتر سرمایه گذاران به این بخش شده است.
رقابت کرمان با استان های همجوار
برای جذب گردشگر
باید توجه کرد که وضعیت جذب گردشگر کرمان با استان های ساحلی مثل گیلان وهرمزگان و استان های مذهبی مثل خراسان رضوی و قم فرق دارد اما می توان کرمان را با استان هایی که شرایط مشابهی را دارند مقایسه کرد. استان هایی همچون یزد، فارس و اصفهان. این استان ها نه دریا دارند و نه مذهبی هستند و فقط با جاذبه های تاریخی و گردشگری که دارند می توانند گردشگر جذب کنند. در این میان استان های اصفهان و فارس به دلیل شرایط متفاوت و چندین بار پایتخت بودن در طول تاریخ کهن کشورمان، از قدیم به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران داخلی مطرح بودند و به نظر نمی رسد به این زودی ها کرمان از نظر جذب گردشگر بتواند به این استان ها برسد. به عنوان مثال تعداد مسافرانی که حداقل یک شب در استان فارس در هفته اول نوروز اقامت داشتند دو میلیون و 220 هزار و 11 نفر بوده که بیشتر از کل مسافران ورودی به کرمان در طول تعطیلات نوروز است و این امر نشان دهنده فاصله کرمان و فارس در گردشگری است. استان یزد اما در بحث گردشگری بیشتر به استان کرمان شبیه است و این دو استان با یکدیگر رقابت نزدیکی برای جذب گردشگر بیشتر دارند. با این حال با نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان دو استان، مشخص می شود همچون سال های گذشته، استان یزد در نوروز 95 در جذب گردشگر موفق تر از کرمان ظاهر شده است. اگرچه که استان کرمان به نسبت سال گذشته گردشگر بیشتری جذب کرد.
اقامت 720 هزار نفر در کرمان در
مقابل 900 هزار نفر در یزد
یکی از شاخصه های مهم در آمار گردشگری، شاخص اقامت است و از این طریق می توان برآوردی نسبی از وضعیت گردشگری داشت. آنطور که وفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به «پیام ما» می گوید میزان مسافر ورودی در نوروز 95 به کرمان دو میلیون و 20 هزار نفر بوده است که از این تعداد بیش از 720 هزار نفر از مسافران ورودی حداقل یک شب اقامت را در استان داشته اند. این در حالی ست که طبق گفته محمدمهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد میزان اسکان مسافران نوروزی در مراکز اقامتی استان یزد از زمان آغاز تعطیلات نوروزی تا پایان 13 فروردین‌ماه بالغ بر 900 هزار و 960 نفر بوده است.
با این آمار مشخص می شود که استان یزد در نوروز 95 در گردشگری از استان کرمان موفق تر ظاهر شده است. گفتنی است در نوروز 94 هم یزد وضعیت بهتری از کرمان در بحث جذب گردشگر داشت. محمد جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان سال گذشته به «پیام ما» گفته بود که در نوروز 94 حدود 480 هزار مسافر حداقل یک شب در کرمان اقامت داشتند در حالی که حدود 505 هزار نفر در نوروز 94 حداقل یک شب در استان یزد اقامت داشتند.
در حالی استان یزد نسبت به کرمان گردشگر بیشتری جذب می کند که استان کرمان با داشتن سه اثر ثبت شده در فهرست یونسکو در کشور رتبه اول را دارد و استان یزد تنها یک اثر ثبت شده جهانی دارد و این سوال پیش می آید که چگونه استان یزد در جذب گردشگر از استان کرمان پیشی گرفته است؟ این نکته را هم نباید از یاد برد که استان کرمان بیش از هفت هزار اثر تاریخی دارد که از این تعداد حدود 700 اثر هم ثبت ملی شده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمان: بزودی از
یزد جلو می زنیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفت: فاصله ما از نظر جذب گردشگر با استان یزد خیلی کم شده و به زودی از این استان در بحث گردشگری جلو خواهیم زد. محمود وفایی افزود: امیدواریم تا پایان سال 95 از نظر جذب گردشگر به یزد برسیم. وی در پاسخ به چرایی موفق تر بودن یزد نسبت به کرمان در بحث جذب گردشگر، اظهار داشت: فاصله کمتر یزد به شهرهای مرکزی کشور همچون اصفهان و تهران تاثیر زیادی در این امر دارد.
نوروز 95 از نظر گردشگری برای کرمان خوب بود
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان همچنین معتقد است که نوروز 95 از نظر گردشگری برای استان کرمان خوب بوده است. محمود وفایی گفت: امسال وضعیت گردشگری ما در نوروز خوب بود. وی افزود: در نوروز امسال 2 میلیون و 20 هزار نفر مسافر ورودی به استان کرمان داشته ایم که نسبت به سال قبل رشد حدود 30 درصدی دارد. وی اضافه کرد: میزان ورود گردشگران خارجی به استان در نوروز امسال رشد 57 درصدی نسبت به سال قبل داشته که بیش از 500 نفر گردشگر خارجی به استان آمده اند و این رشد ادامه دارد و در اردیبهشت ماه به اوج خود می رسد. مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز نزدیک به 2 میلیون و 300 هزار بازدید از جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی، مذهبی و فرهنگی استان صورت گرفت، اظهار داشت: بیشترین بازدید از مراکز گردشگری استان کرمان در رتبه نخست مربوط به مجموعه بازار کرمان است که 220هزار نفر در ایام نوروز از آن بازدید کرده اند که به طور متوسط روزانه 15 هزار نفر را شامل می شود. باغ شاهزاده ماهان با 105 هزار نفر بازدیدکننده در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن نیز، ارگ بم و محوطه تاریخی آن 85 هزار نفر بازدیدکننده داشته است.
معاون گردشگری کرمان: قرارگیری در بین مسیر مسافران نوروزی به افزایش شب اقامت
یزد کمک کرده است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم به «پیام ما» گفت: اینکه مسافران نوروزی یزد بیشتر از کرمان هستند دلایل مختلفی دارد. محمد جهانشاهی افزود: ببینید حدود 7 تا 8 میلیون مسافر در استان های همجوار یزد از جمله خراسان، کرمان، اصفهان و تهران در حال جابه جایی هستند و چون یزد وسط این استان ها قرار دارد، شب اقامت در این استان بیشتر می شود. وی اضافه کرد: این رقم 900 هزار نفر چندان بالا نیست و اگر کرمان به جای یزد بود و یا اگر یزد ظرفیت های کرمان را داشت شب اقامت بسیار بالاتر بود. جهانشاهی اظهار داشت: در بخش گردشگری خارجی یزد از ما موفق تر است اما در بحث گردشگری داخلی، یزد همچنان استانی گذری است. تا چند سال پیش کرمان هم گذری بود اما خوشبختانه اخیرا میانگین اقامت در کرمان به 2.2 شب دهم رسیده است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه متوسط ضریب اشغال هتل های کرمان در نوروز 95 بالای 70 درصد بود، اظهار داشت: سرعت کرمان برای رسیدن به اهداف گردشگری بالا است. جهانشاهی توزیع گردشگر در سطح استان را به نسبت سال های گذشته اتفاق خوبی دانست و بیان کرد: برخلاف سال های پیش که بیشتر مسافران نوروزی به مرکز استان می آمدند، امسال شهرستان های سیرجان، رفسنجان و بم هم در جذب مسافران نوروزی خوب عمل کردند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *