پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نخستین همایش سراسری شعر آیینی نور برگزار شد

نخستین همایش سراسری شعر آیینی نور برگزار شد





۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۰۲

نخستین همایش سراسری
شعر آیینی نور برگزار شد
نخستین همایش سراسری شعر آیینی نور، دیروز، چهارشنبه، با بازدید میهمانانش از مراکز تاریخی و جاذبه های گردشگری شهر کرمان به کار خود پایان داد.
این همایش سه روزه که توسط دانشگاه پیام نور استان کرمان برگزار شد، با افتتاحیه، بخش مسابقه، کارگاه تخصصی بررسی شعر آیینی – مقاومت، مراسم اختتامیه و آشنایی شاعران میهمان با ظرفیت های گردشگری کرمان همراه بود. در ضمن، مجموعه اشعار شاعران منتخب این همایش، در کتابی با عنوان «آیین نور» که با حمایت بانک ملت و توسط نشر «فرهنگ عامه» منتشر گردیده بود، رونمایی شد. همچنین در این مراسم شاعران نام آشنای شعر آیینی، مرتضی امیری اسفندقه، مهرداد نصرتی(مهرشاعر)، حسین سبزه صادقی و حامد حسینخانی به عنوان شاعران ویژه میهمان به شعر خوانی با موضوع اهل بیت (علیهم السلام) پرداختند.
در بیانیه هیات داوران این همایش آمده است: گردش ایام، همانگونه که بر جنبه های مختلف زندگی بشر تاثیر می گذارد، آیینه گردان شعر، به مثابه بازتاباننده روح انسانی است، تا هر زمان، تصاویری بدیع تر را نمایان بسازد. متاسفانه شعر جهان امروز، در مسیر همین تحولات، دچار بی‌وفایی نسبت به ادبیات متعهد شده است. افراط در اهمیت دادن به لفظ و فراموش کردن سهم معنا، از عوامل اصلی این بی‌وفایی‌ها است، حال آنکه ادبیات محض و ادبیات متعهد، چونان دو برادر خونی، بی هیچ مزاحمتی برای یکدیگر، می توانند هر یک نقش خویش را در انعکاس زیبایی های روح بشر بازی کنند. خوشبختانه، در ایران عصر ما، به لطف حضور مقام معظم رهبری که خود ادیبی فرزانه می باشند، شعر آیینی، بیش از همیشه درخشیدن گرفته است و در عین حال، نیازمند حمایت همواره ادبا و حامیان فرهنگ است. هیات داوران بر اساس معیارهای شعر امروز، من جمله؛ معنای بلند، لفظ مستحکم، ساختار نیکو، زبان شیوا و جهت مندی محتوایی، اندیشه ورزی بر محور کشف و شهود، بهره‌مندی از عنصر موثر عاطفه و تخیل و سایر مولفه‌های زیباشناختی متون ادبی، بدون هرگونه رتبه بندی، پنج شاعر برگزیده نخستین همایش شعر آیینی نور را به شرح ذیل معرفی نمودند که هریک به دریافت یک عدد سکه کامل بهار آزادی نائل آمدند. منتخبین عبارتند از: محمد زارعی، معصومه عباسی، شبنم فرضی زاده، جواد پیش نماز و الهام عمومی.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *