پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل گارگروه مشترک ایران و ارمنستان مطرح کرد:

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود





آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۳۹

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک و نشست‌های دو جانبه با کشور ارمنستان برای رفع آلودگی رودخانه ارس، گفت: بر اساس کارگروه و تفاهم‌های ایجاد شده در بازه زمانی کوتاهی آلودگی ارس رفع خواهد شد.

به گزارش پیام ما ایرنا، علی سلاجقه در مراسم افتتاح هماهنگ ۶۷ پروژه محیط زیستی که صبح امروز – شنبه – در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: در راستای کاهش آلودگی رودخانه ارس، دو کشور ایران و ارمنستان ارتباطاتی داشتند، در همین دوره اول، معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این کارگروه متشکل از وزارت صمت، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و امور خارجه در کشور ارمنستان حضور یافتند که سه تفاهمنامه در آن کارگروه شکل گرفت.

او اظهارداشت: وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول کارگروه کل فرایند را مدیریت می‌کنند اما از برخی دستگاه‌ها گلایه داریم، دستگاه‌هایی که وظایف مشخصی دارند و باید خود را معرفی کنند اما بسیاری این کار را نکردند، برخی از دستگاه‌ها با مکاتباتی که انجام شد و حتی پیگیری‌های شخصی اینجانب، معرفی را انجام دادند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کشور ارمنستان به خوبی به وظایف خود عمل کرده است و در بازه زمانی یک ماهه کارگروه خود را معرفی کرد. کارگروه ما نیز شکل گرفته و نشست دوجانبه نیز انجام خواهد شد و امیدواریم که دولت ارمنستان رویکرد مناسبی داشته باشد ما از ظرفیت‌های کارشناسی کشور خود هم در زمینه صنایع و معادن و هم در زمینه‌های دیگر استفاده می‌کنیم و فکر می کنم این روندی که در پیش گرفته‌ شده بسیار رو به جلو است و در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند مشکل آلایندگی ارس را حل کند.

سلاجقه با اشاره به اینکه امسال در سه مرحله ۲۲۶ پروژه محیط زیستی با مبلغی بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در کشور افتتاح شد و غالباً به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، افزود: با توجه به نیازی که در محیط زیست کشور به داده و اطلاعات و همچنین نیازی که به ایستگاه‌های پایش جو، آب و خاک و پایش‌های میدانی در مناطق حفاظت شده مطرح است، بسیاری از پروژه‌ها به این مقوله تعلق دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اتفاقاتی که در این دولت رقم خورده، بسیار مهم بوده و از رسانه‌ها می‌خواهیم این مسائل را راستی آزمایی کنند.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: قبل از انقلاب، تعداد ۵۷ منطقه حفاظت شده داشتیم که اکثراً شکارگاه سلطنتی بودند و یا به قشر خاصی تعلق داشتند اما بعد از انقلاب ۳۰۹ منطقه حفاظت شده داریم که تقریباً ۵ برابر شده و این مناطق در اختیار مردم قرار گرفته است.

سلاجقه تاکید کرد: این مناطق در اختیار مردم قرار گرفت و با حفاظت مشارکتی اوضاع حفاظت بهتر خواهد شد. مردم مناطق را حفاظت پایش و احیا می‌کنند.

او درباره قوانین محیط زیستی پس از انقلاب گفت: در بحث آیین‌نامه‌ها، قانون پسماند، هوای پاک، حفاظت خاک، تالاب‌ها و… را بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تدوین کردیم که امیدوارم در اجرا شدن این قوانین همه دستگاه های مسئول کمک کنند.

حذف محصولات کشاورزی آب‌بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره چرایی عدم اصلاح الگوی کشت و حذف محصولات کشاورزی آب‌بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ۳۰ سال اخیر گفت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون اول رییس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی و نیرو داشتیم، قرار شد که حذف چاه‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌ زودی و در اسرع وقت انجام شود و بودجه خوبی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

پیشرفت ۶۰ درصدی پسماند سراوان

معاون رئیس جمهور در ادامه از پیشرفت ۶۰ درصدی پسماند سراوان خبر داد و گفت: از مسئولین استانی می‌خواهیم که به زودی پایان کار این سایت زباله را به مردم اعلام کنند.

۳ میثاق محیط زیستی دولت

سلاجقه با اشاره به ۳ میثاق محیط زیستی دولت سیزدهم گفت: نخستین میثاق این بود که هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ‌زنی نشود، دوم اینکه هر صنعت و فعالیت معدن‌کاوی قبل از اجرا باید تصفیه خانه داشته باشد و سوم اینکه تمامی صنایع و آلاینده‌های جوی مکلف به نصیب سیستم‌های پایش آنلاین و اتصال آن به سیستم پایش آنلاین سازمان حفاظت محیط زیست هستند که دولت تاکنون به هر سه میثاق خود پایبند بوده‌ است.

سلاجقه به اشاره به آلودگی رودخانه ارس گفت: وزارت نیرو به مدت ۱۸ سال به عنوان نماینده ایران درخصوص آلودگی ارس با کشور ارمنستان در ارتباط بود اما امسال این مسئولیت به سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شد که خوشبختانه در همان قدم اول، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در کشور ارمنستان حضور پیدا کرد و برای تشکیل کارگروه‌های مشترک توافق شد.

او با اظهار گله‌مندی از دستگاه‌هایی که باید در یک بازه زمانی مشخص نماینده خود برای حضور در کارگروه را معرفی می‌کرده اما این کار را با تاخیر انجام دادند، گفت: ارمنستان در یک ماه کارگروه خود را ایجاد کرد و رویکرد مثبتی برای رفع آلایندگی ارس دارد.

حذف امضاهای طلایی با راه اندازی سامانه جامع محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع محیط زیست کشور گفت: با بهره‌برداری از سامانه محیط زیست، امضاهای طلایی حذف خواهد شد و همچنین باعث کاهش آلاینده‌های هوا، رفت و آمد مردم، ترافیک و توسعه دولت الکترونیک می شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *