پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی در پی تغییرات اقلیم

مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی در پی تغییرات اقلیم





مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی در پی تغییرات اقلیم

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۴۶

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دو سال اخیر ۸۰۰ هزار نفر از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به دلیل تغییرات اقلیم به استان‌های شمالی مهاجرت کردند.

به گزارش پیام ما به نقل از  ایسنا داریوش گلعلیزاده ظهر امروز در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در پنل تخصصی تغییر اقلیم و آلودگی هوا در کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه اغلب استان‌های کشور بعد از یک بارش تند باران دچار سیلاب جدی می‌شوند، اظهارکرد: این امر نشاندهنده اثرات جدی تغییر اقلیم است این در حالیست که ما از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون بیش از ۳۰۰ سیلاب را در سطح کشور داشتیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده آن‌ها به دلیل تخریب پوشش گیاهی در بالادست حوزه‌های آبخیز بوده است.

او افزود: تغییر اقلیم مانند مسائلی همچون آلودگی هوا یک مساله نیستند بلکه یک چالش جدی برای کشور محسوب می‌شود که نیازمند توجه جدی به آن در سیاستگذاری‌های کلان کشور هستیم.

رییس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه باید گفت که ما در حوزه تغییر اقلیم در حال حرکت به سمت یک فروچاله هستیم و اگر سازگاری نداشته باشیم با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود آسیب جدی متوجه کشور خواهد شد.

او تاکید کرد: در بیش از یک دهه اخیر ۵۰۰ گونه جانوری را در جهان به دلیل تغییر اقلیم از دست دادیم و نزدیک به ۶۰۰ گونه دیگر در معرض انقراض است و ما در کشور نیازمند ذخیره موثر و مفید بانک ژنی در کشور هستیم.

گلعلیزاده ادامه داد: اکنون ۹۰ درصد انرژی کشور از محل سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود و این به دلیل ارزان بودن این انرژی است. در نهایت منجر به ایجاد آلودگی می‌شود که خود منجر به تشدید اثرات تغییرات اقلیمی می‌شود.

رییس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اضافه کرد: کشور ما در شدت مصرف انرژی رتبه یک را در جهان دارد و این مساله نشان می‌دهد که برخلاف سیاست‌ها و برنامه‌ها عمل کردیم.

او با اشاره به اینکه با توجه به عملکرد فعلی به سیاست‌های محیط زیست مطلوب در سند چشم انداز ۱۴۰۴ نخواهیم رسید، گفت: بسیاری از کشت‌هایی که در کشور انجام می‌گیرد، هیچ مطابقتی با شرایط طبیعی کشور ندارد و این آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند.

گلعلیزاده با اشاره به اینکه ما در شرایط اقلیمی متفاوت اعم از خشکسالی و ترسالی، بارش شدید و عدم بارش همواره دچار غافلگیری می‌شویم، اظهارکرد: این مساله نشان از نداشتن برنامه جامع و کلان برای توسعه کشور و مقابله با تغییرات اقلیمی است.

رییس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اضافه کرد: در دو سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از استان‌های جنوبی و حتی مرکزی به استان‌های شمالی کشور مهاجرت کرده‌اند و این پیامد جدی تغییرات اقلیمی در کشور است که می‌تواند ابعاد امنیتی نیز در آینده داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، او گفت: یکی از چالش‌های اساسی ما در حوزه تغییر اقلیم بحث تامین انرژی از محل انرژی های تجدیدپذیر است که متاسفانه به دلیل پایین بودن هزینه تولید انرژی از محل سوخت‌های فسیلی وزارت نیرو نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *