پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنها ۲۰ درصد زباله‌های کرج بازیافت می‌شود

تنها ۲۰ درصد زباله‌های کرج بازیافت می‌شود





تنها ۲۰ درصد زباله‌های کرج بازیافت می‌شود

۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج گفت: در برخی کشورهای پیشرفته تا ۵۶ درصد زباله‌ها بازیافت می‌شود ولی در کلانشهر کرج تنها ۲۰ درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شود.

به گزارش پیام ما به نقل از  ایسنا جواد چپردار روز سه شنبه ۲۶ دی ماه در جمع خبرنگاران عدم جمع آوری صحیح زباله را عامل ایجاد مشکلات زیست محیطی دانست و عنوان کرد: عمده اولویت و مطالبه شهروندان مربوط به جمع آوری زباله و زیباسازی فضای شهر است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: در دوره گذشته شورای شهر و مدیریت شهری طرحی را برای ساماندهی و تفکیک زباله‌ها داشتند که بخشی از اجرای آن طرح جمع آوری مخازن سبدی زباله های خانگی بود که باید قبل از این اقدام فرهنگ سازی و زیرساخت‌های آن توسط مدیریت شهری فراهم و سپس سطل‌های زباله جمع آوری می‌شد تا موجب نارضایتی شهروندان نشود.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه موضوعی که باعث نارضایتی شهروندان شده وضعیت نامناسب رسیدگی به زباله شهری است، بیان کرد: سال گذشته ۳۸۰ میلیارد تومان به پیمانکاری‌های پاکروبی مناطق تعلق گرفته که این میزان امسال به ۵۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

چپردار یادآور شد: با افزایش این رقم تعهدی که به پیمانکاران و پاکبانان داده بودیم بر اساس بهره مندی از سنوات طبقه بندی مشاغل و استفاده از خدمات ویژه همچون بیمه تکمیلی پاکبانان و خانواده‌هایشان، افزایش ساعت اضافه کاری و شب کاری اعمال شد.

او با بیان اینکه سرانه تولید زباله در کرج پایین تر از ۶۰۰ گرم است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار استاندارد روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن زباله در استان البرز تولید می‌شود که ۸۰۰ تن آن توسط از خیابان‌ها و محله‌های مختلف کرج و مناطق تابعه جمع آوری و به سایت‌های دفع زباله شهرداری در حلقه دره منتقل می‌شود.

چپردار گفت: سرانه متوسط استاندارد جهانی تولید ۳۰۰ گرم که این میزان در کشورمان حدود ۶۰۰ گرم است.

وی به چالش جدی مدیریت پسماند اشاره و عنوان کرد: در برخی کشورها ۵۶ درصد زباله ها بازیافت می‌شوند ولی در کلانشهر کرج در بهترین شرایط ۲۰ درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شود که نشان دهنده این است که در کرج از ظرفیت غنی بازیافت استفاده نمی‌شود.

چپردار ضمن انتقاد از عدم تفکیک زباله از مبدا تصریح کرد: اگر می‌خواهیم پسماند را مدیریت کنیم باید به عنوان تولید کننده زباله به سمتی برویم که سرانه تولید زباله را کاهش دهیم و بازیافت زباله را با فرهنگ سازی در مدارس و از منازل آغاز کنیم.

او با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ مقرر نموده ایم که در هر منطقه حداقل سه مرکز تفکیک زباله راه اندازی شود، تاکید کرد: کاهش تولید زباله و بازیافت حداکثری زباله‌ها و استفاده از کمپوست نیاز به فرهنگسازی دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: زباله سوزی سال‌هاست که در دنیا منسوخ شده چون هم آلاینده های مضر برای سلامتی شهروندان را ایجاد می کند و هم چرخه آلی محیط زیست، خاک و زمین را مختل می‌کند.

چپردار از راه اندازی خط کمپوست زباله با ظرفیت ۳۰۰ تن خبر داد و افزود: ۳۰۰ تن از زباله‌های ۸۰۰ تنی کرج پردازش می‌شود در این راستا در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری مصوب شده که نهایتاً سه خط تولید کمپوست هر کدام با ظرفیت روزانه ۳۰۰ تن و در مجموع تا ۹۰۰ تن در کرج راه اندازی شود.

چپردار به نابسامانی به مدیریت زباله‌های عفونی که در تکالیف شهرداری‌ها نیست و چالش سگ‌های بلاصاحب است اشاره و مدیران کل علوم پزشکی، محیط زیست و دامپزشکی را برای هم فکری، چاره اندیشی و انجام تکالیف مشترک با مدیریت شهری فرا خواند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *