پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پایان بازداشت موقت

«الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی» روزنامه‌نگاران دربند به قید وثیقه آزاد شدند

پایان بازداشت موقت





پایان بازداشت موقت

۲۴ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۳۲

خبر به بسیاری از روزنامه‌نگاران رسیده بود اما بسیاری از آنها این خبر «واقعا خوب» را منتشر نکردند. برخی با این نگرانی که در لحظه آخر همه چیز به هم بخورد. یا کسی در جایی مخالفتی کند یا وثیقه مهیا نشود یا احتمالات دیگر. دیروز بسیاری از روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی از در راه بودن خبری خوب خبر داده بودند به این امید که خبر قطعی را بدهند. عصر یکشنبه ۲۴ دی ماه سرانجام «خبر خوب» اتفاق افتاد و الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار، زندانی با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

 این دو روزنامه‌نگار پس از حوادث و اعتراضاتی که در پی درگذشت «مهسا امینی» رخ داده بود، بازداشت شده بودند. بازداشت موقت طولانی‌مدت و بلاتکلیفی خانم‌ها محمدی و حامدی با انتقاد حقوقدانان و افکار عمومی روبه‌رو شده بود.

 

آزادی این دو روزنامه‌‌نگار با واکنش نهاد صنفی روزنامه‌نگاران هم روبه‌رو شد. بر اساس اعلام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو عضو این انجمن با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شده‌اند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از این «وثیقه سنگین» انتقاد کرده اما آزادی موقت آنها را به فال نیک گرفته است. این تشکل صنفی اظهار امیدواری کرده که در دادگاه تجدیدنظر حکم سنگینی که برای این دو روزنامه‌نگار صادر شده است، شکسته شود و آزادی موقت به آزادی دائم آنها تبدیل شود.انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در بخش دیگری از این بیانیه آورده است: «امیدواریم که روند آزادی به دیگر روزنامه‌نگاران دربند نیز تسری پیدا کند و تمام همکاران ما آزاد شوند. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بارها در بیانیه‌های مختلفی تاکید کرده است که روزنامه‌نگاری جرم نیست و نباید با روزنامه‌نگار به مثابه متهم امنیتی برخورد کرد، خاصه آنکه روزنامه‌نگاران در ایران همواره و همیشه بر لبه تیغ حرکت می‌کنند. دستگاهها و نهادها می‌توانند با سعه‌صدر و افزایش ظرفیت‌های خود به این حرفه که رکن چهارم دموکراسی است، کمک کنند تا هم نهادهای مدنی تقویت شود و هم دیدبان عمومی، امنیت موثری داشته باشد.»

 

مهرماه امسال شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران  رای پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی را صادر کرد. الهه محمدی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، به تحمل شش سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد. همچنین نیلوفر حامدی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام  فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شده بود. درصورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، متهمان مجازات اشد (شش سال حبس برای الهه محمدی و ۷ سال حبس برای نیلوفر حامدی) را تحمل خواهند کرد. رایی که فعلا در مرحله تجدیدنظر قرار دارد و امید می‌رود شکسته شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *