پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سایهٔ سنگین حاشیه بر سر اجلاس اقلیمی

هنوز نگرانی‌ها از نحوهٔ تأمین مالی و پایداری صندوق خسارات اقلیمی رفع نشده است

سایهٔ سنگین حاشیه بر سر اجلاس اقلیمی

الجابر: از حرف‌هایم سوءبرداشت شده است





سایهٔ سنگین حاشیه بر سر اجلاس اقلیمی

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

|پیام ما| اجلاس سالانه‌ٔ کنوانسیون تغییراقلیم در دوبی کاپ ۲۸ اگرچه شروعی توفانی داشت و در نخستین روز آن، صندوق جبران خسارات کشورهای درحال‌توسعه از تغییراقلیم را راه‌اندازی کرد، اما در روزهای بعد به‌غیر از اخبار حاشیه‌ای خروجی ویژه‌ای در رسانه‌ها نداشته است. این درحالی‌است هنوز نگرانی‌ها بر سر تأمین مالی صندوق جبران خسارت در درازمدت و پایداری این سازوکار مالی پابرجاست. اما داغ‌ترین حاشیه باز هم مربوط به «سلطان الجابر»، رئیس اماراتی این اجلاس است. او دیروز در جمع خبرنگاران گفت که از حرف‌هایش سوءبرداشت شده است. او در یک جلسهٔ خصوصی گفته‌ بود برای حذف سوخت‌های فسیلی باید جهان به داخل غارها برگردد.

روز گذشته سلطان الجابر یک کنفرانس خبری بدون اعلام قبلی برگزار کرد و گفت که از ادعایش دربارهٔ نبود هیچ پشتوانهٔ علمی دربارهٔ تأثیر حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، سوءبرداشت شده است. روز شنبه مرکز روزنامه‌نگاری اقلیمی و روزنامهٔ گاردین فاش کرده بودند که الجابر چند روز پیش از آغاز اجلاس در یک جلسهٔ آنلاین، گفته است که «هیچ علمی حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی برای محدود کردن افزایش دمای کره‌ زمین را پشتیبانی نمی‌کند. این جلوی حرکت به‌سوی توسعهٔ پایدار را می‌گیرد، مگر آنکه بخواهیم جهان را به غارها بازگردانیم.»
 

اما روز گذشته الجابر در برابر سؤال خبرنگار روزنامهٔ «سیدنی مورنینگ هرالد» از استرالیا که مستقیماً دربارهٔ این گفتهٔ او سؤال کرد، از پیشینه و اعتقاد خود به علم گفت. 

او گفت: «بیایید شفاف‌سازی کنیم که من در مورد علم کجا ایستاده‌ام… من صادقانه فکر می‌کنم که برخی سردرگمی‌ها و مطالب نادرست وجود دارد. بگذارید ابتدا خودم را به شما معرفی کنم؛ من یک مهندس هستم. این احترام، اعتقاد و اشتیاق من به علم است که به من امکان پیشرفت در حرفه‌ام را داده است و من آن را با مهارت‌های تجاری و اقتصادی تکمیل کرده‌ام تا در حرفه‌ام پیشرفت کنم.» 

الجابر البته به خبرنگارانی که اظهاراتش در مورد حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی را گزارش کرده بودند نیز تاخت و آنها را متهم کرد که قصد تضعیف او را داشته‌اند: «اجازه دهید بگویم که از تلاش مداوم برای تضعیف این پیام کاملاً شگفت‌زده شده‌ام.» 

او که در طول صحبت‌های خود چندبار تکرار کرد که به علم اعتقاد دارد، درنهایت تصریح کرد کاهش تدریجی و حذف سوخت‌های فسیلی باید در روندی «منظم، منصفانه، عادلانه و مسئولانه» انجام شود.
 

سلطان الجابر که ریاست بیست‌وهشتمین اجلاس متعاهدان کنوانسیون تغییراقلیم موسوم به کاپ ۲۸ را برعهده دارد، هم‌زمان ریاست شرکت ملی نفت امارات را نیز عهده‌دار است. از چند ماه پیش از اجلاس، انتقادهای زیادی در برابر انتصاب او به‌عنوان رئیس اجلاس مطرح شده بود و بسیاری فعالان محیط زیست خواستار استعفای او از ریاست شرکت ملی نفت امارات شده بودند. چند روز پیش از آغاز اجلاس نیز مرکز روزنامه‌نگاری اقلیمی، یک سازمان غیردولتی روزنامه‌نگاری تحقیقی در حوزهٔ تغییراقلیم فاش کرده بود که الجابر و همکارانش قصد داشته‌اند از فرصت کاپ ۲۸ برای دیدارهای تجاری و مذاکره برای فروش بیشتر نفت‌ و گاز استفاده کنند. 

اظهارات الجابر دربارهٔ حذف سوخت‌های فسیلی جنجال‌های زیادی به‌همراه داشت و به‌نظر می‌رسد اظهارات دیروز او هم نتوانسته این جنجال‌ها و حواشی را کاهش دهد. نمایندهٔ کشورهای جزیره‌ای کوچک که بیشترین آسیب را از بالا آمدن آب دریاها می‌بینند، در جمع خبرنگاران گفته است: «ما کماکان خواهان حذف سوخت‌های فسیلی هستیم و اگر چنین توافقی در اجلاس انجام نشود، مقصر آن الجابر خواهد بود.»
 

«ال گور»، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا هم به گاردین گفته است که توافق کشورها برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی «یکی از مهمترین رویدادها در تاریخ بشریت» خواهد بود. او همچنین اضافه کرده که انتصاب یک مدیرعامل شرکت تولیدکنندهٔ سوخت فسیلی به‌عنوان مسئول اجلاسی که قصد داریم چنین نتیجه‌ای از آن بگیریم، «مضحک» است.

سایهٔ حواشی اجلاس، خصوصاً حواشی مربوط به سلطان الجابر بر سر کاپ ۲۸ سنگینی می‌کند و بیشتر اخبار این رویداد جهانی در روزهای اخیر را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. مشخص نیست که آیا در روزهای آینده این حواشی ادامه خواهند داشت یا آنکه بررسی اقدامات جهانی از زمان توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ تاکنون تحت‌تأثیر همین حاشیه‌ها خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *