پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هیچ محموله صادراتی میگو از استان بوشهر برگشت نخورده است

جوابیه سازمان شیلات ایران به گزارش «پیام ما»؛

هیچ محموله صادراتی میگو از استان بوشهر برگشت نخورده است





هیچ محموله صادراتی میگو از استان بوشهر برگشت نخورده است

۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۹

سازمان شیلات ایران برگشت خوردن میگوهای صادراتی استان بوشهر را تکذیب کرد.

پس از انتشار گزارش «میگوهای آلوده برگشت خوردند» در روزنامه پیام ما، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان شیلات کشور طی جوابیه‌ای اعلام کرد میگوهای تولید شده در مزارع پرورش میگوی این استان سالم و منطبق بر استانداردهای بهداشتی است.

متن این جوابیه به شرح زیر است:

(از آنجایی که آن روزنامه در شماره ۲۷۲۵ به تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۱ خبری با عنوان «میگوهای آلوده برگشت خوردند»، برگشت ۶ کانتینر صادرات میگو از استان بوشهر به کشورهای چین و ژاپن به دلیل آلودگی پساب انسانی چاپ نموده است به اطلاع می‌رساند که این خبر کذب محض بوده و هیچ محموله صادراتی میگو از استان بوشهر برگشت داده نشده است و تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن میگوی پرورشی نیز از استان بوشهر صادر شده است. 

چاپ اینگونه خبرها که با هدف برجسته نمودن ضعف اداره کل آب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص تصفیه فاضلاب استان با استفاده از اهرم تخریب شیلات استان صورت گرفته می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به صادرات میگو و همچنین مصرف آبزیان در کل کشور وارد نماید، که آن روزنامه متاسفانه آگاهانه یا بدون اطلاع به این موضوع دامن زده است. 

طبق ضوابط بهداشتی، موجود برای کل میگوهای صادراتی پس از اخذ آزمایش های مرتبط با کلیه آلودگی‌ها شیمیایی و میکروبی توسط اداره کل دامپزشکی استان‌ها و عاری بودن از هر گونه آلودگی مجوز صادرات ارائه می‌گردد. 

در جعلی بودن این خبر همین بس که بر اساس توافق قرنطینه‌ای میان سازمان دامپزشکی ایران و قرنطینه گمرک چین از تولیدات سال جاری بوشهر حتی یک کانتینر میگو به چین صادر نشده که بخواهد برگشت شده باشد.

لازم به ذکر است که میگوی پرورشی استان بوشهر به ۲۳ کشور دنیا از جمله ۱۶۰۰ تن از محصول تولیدی سال گذشته در ماه های اولیه سال جاری به چین صادر گردیده و به شدت مورد استقبال بزرگترین بازارهای جهانی میگو قرار گرفته است. 

جهت اطلاع هموطنان عزیزمان اعلام می‌دارد در همین مدت بیست کانتینر میگوی پرورشی استان بوشهر به اروپا که یکی از سختگیرانه ترین قوانین بهداشتی در زمینه سلامت آبزیان را دارد صادر شده و نه تنها این بیست کانتینر بلکه تمام محموله‌هایی که در طی ۳۰ سال صادرات میگوی ایران به اروپا صادر شده تماما از سد نظارت‌های دقیق و عمیقا حساب شده نهادهای نظارتی عبور کرده و حتی یک مورد عودتی یا گواهی‌های مردود شده نداشته‌ایم. 

این بدان علت است که مطابق ضوابط بهداشتی تمام محموله‌های تولیدی آبزیان ایران و خصوصا میگوی پرورشی صادراتی بر اساس پروتکل های سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) توسط سازمان دامپزشکی کشور کنترل و پس از انجام آزمایشات لازم گواهی صادرات اخذ می‌نمایند. 

جالب است که نویسنده این متن سراسر اشتباه در یک دیدگاه سطحی به نقل از یک فرد به اصطلاح تولید کننده و صادر کننده فرضی چنین القاء نموده است که گویی میگوی بوشهر نه به چین و نه به هیچ بازار دیگری قابلیت صدور ندارد، این در حالی است که بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران روسیه هم اکنون بزرگترین بازار میگوی ایران است و جالب آن که از مجموع ۱۷۰۰۰ تن میگوی صادراتی ایران به روسیه در سال ۱۴۰۱ قریب ۱۴۰۰۰ تن آن مربوط به تولیدات استان بوشهر بوده است؟ 

قرینه دیگر بر رد ادعای مطرح شده این است که مقام‌های نظارتی و بهداشتی قرنطینه‌ای این ۲۳ کشور اعم از چین روسیه و اوراسیا ، ترکیه، اروپا کشورهای همسایه و آسیای جنوب شرقی و… برای کلیه محموله‌های وارداتی میگوی خود از ایران و استان بوشهر پس از انجام آزمایشات لازم اقدام به ترخیص محصولات صادراتی ایران نموده‌اند و لذا اگر آلودگی‌های ادعایی فاضلاب شهری وجود می‌داشت چنین پدیده ای رخ نمی‌داد. 

نکته بسیار حائز اهمیت این است که در صورت بروز چنین مشکلاتی مرجع قرنطینه‌ای کشور مقصد مراتب نقض موارد بهداشتی را به صورت رسمی به مقامات بهداشتی گواهی دهنده‌ی کشور صادر کننده منعکس می‌نمایند که بر اساس استعلام انجام شده از سازمان دامپزشکی کشور و همچنین سفارت کشورمان در پکن چنین موضوعی به سازمان دامپزشکی ایران اعلام نگردیده است. لذا با توجه به توضیحات مذکور و طبق قوانین مطبوعات خواهشمند است در اولین چاپ آن روزنامه خبر تکذیب برگشت میگوی صادرات استان بوشهر به همراه توضیحات مذکور را به همان اندازه در تیتر ،خبر و در همان صفحه چاپ نمایید.)

میگوهای آلوده برگشت خوردند

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *