پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هوای تهران و 4 استان کشور در وضعیت “قرمز”

هوای تهران و 4 استان کشور در وضعیت “قرمز”





هوای تهران و 4 استان کشور در وضعیت “قرمز”

۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱

بر اساس داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوا در 13 منطقه استان تهران و مناطقی در استان‌های اصفهان، یزد و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش پیام ما، بر اساس داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور، کیفیت هوای امروز دوشنبه 6 آذرماه 1402 پایتخت در اکثر مناطق در شرایط “ناسالم برای گروه‌های حساس” قرار دارد، همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی تهران در روز گذشته نیز بوده است، هم‌اکنون عدد 131 را نشان می‌دهد.

شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان نیز امروز با میانگین ۱۶۴ برای دومین روز پیاپی در آذر ماه وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه‌های خیابان ۲۵ آبان، خیابان احمد آباد، بزرگراه خرازی، میدان انقلاب، پارک زمزم، خیابان پروین اعتصامی، رهنان، خیابان‌های زینبیه و فرشادی، خیابان فیض و  بولوار کاوه  در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در کردآباد در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم است.

 

همچنین در استان قزوین ایستگاه الوند و در استان یزد ایستگاه‌های میبد و اردکان در وضعیت قرمز هستند.

 

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *