پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن حیوانات خانگی

نگهداری حیوانات خانگی هم باعث افزایش تولید کربن می‌شود اما چطور می‌توان این اثر را کاهش داد

راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن حیوانات خانگی





راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن حیوانات خانگی

۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۴۴

با درنظرگرفتن غذای سگ یا گربه و محصولاتی که برای آنها می‌خرید، می‌توانید تأثیر آنها بر محیط‌زیست را کمتر کنید. آیا شنیده‌اید مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی لوکس ادعا کرده حیوانات خانگی به‌اندازه جت‌های شخصی آلودگی کربن تولید می‌کنند؟ پاتریک هانسن، مدیرعامل شرکت لوکس‌اوییشن، در اجلاس کسب‌وکار لوکس در موناکو امسال گفته بود. او با استناد به محاسباتی گفته است یک سگ با اندازه متوسط سالانه ۷۷۰ کیلوگرم گاز CO2  منتشر می‌کند.

همان‌طور که انتخاب‌های غذایی ما می‌تواند بر پایداری محیط‌زیست تأثیر بگذارد، همین موضوع در مورد رژیم غذایی حیوانات خانگی هم صادق است. ربکا لینیگن، مدیر ملی «سازمان حقوق حیوانات فورپاز» استرالیا می‌گوید: «ساده‌ترین راه این است که به حیوان خانگی خود بیش از اندازه غذا ندهید. استفاده از چند راه‌حل سازگار با محیط‌زیست برای کاهش انتشارات ناشی از رژیم غذایی حیوانات یکی دیگر از اقدامات است.»

*به سگ لوبیا بدهید!

لینیگن می‌گوید: «به عنوان همه‌چیزخوار، سگ‌ها می‌توانند از دو تا سه وعده غذایی گیاهی در هفته استفاده تغذیه شوند. این وعده‌های غذایی می‌تواند به تنهایی یا با افزایش نسبت غذاهای گیاهی در وعده‌های غذایی گوشتی خورده شوند.»

در حالی که برخی صاحبان حیوانات خانگی حیوانات خود را با گوشت و گوشت چرخ‌کرده با کیفیت انسانی غافلگیر می‌کنند، واقعیت این کار برای سیاره زیان‌آور است و از نظر حیوان خانگی شما هم این موضوع اهمیتی ندارد.

لینیگن می‌گوید: «تغذیه سگ‌ها و گربه‌ها با گوشت‌های باکیفیت بالای مناسب مصرف انسان که نیازمند پرورش حیوانات بیشتری در مزرعه است و منجر به گازهای گلخانه‌ای بیشتری می‌شود؛ خوشحال‌تر یا سالم‌تر نخواهند بود.»

*پروتئین حشره جایگزین مناسب گوشت

غذای حیوانات خانگی حاوی ضایعات و فرآورده‌های کشتارگاه کاملاً برای حیوانات مناسب است.  همچنین «پروتئین حشره» یک جایگزین مناسب به جای گوشت است.

«‌اندرسون» می‌گوید غذاهای حیوانات خانگی نوظهور مبتنی بر حشرات می‌توانند به‌عنوان جایگزین ۱۰۰ درصد گوشت در رژیم غذایی سگ‌ها استفاده شود و می‌تواند به کاهش مصرف گوشت گربه‌ها کمک کند.  گزینه دیگر پا گذاشتن در آشپزخانه و آماده‌کردن غذای خانگی است.

او می‌گوید: «نیازهای تغذیه‌ای به عوامل بسیاری مانند اندازه‌ها، اشکال، نیازهای انرژی و… بستگی دارد. یک سگ که تمام روز روی مبل می‌نشیند به رژیم غذایی کاملاً متفاوتی نسبت به یک سگ کاری نیاز دارد، بنابراین بهترین گزینه گفت‌وگو با دامپزشک یا متخصص تغذیه دامپزشکی برای اطمینان از نسبت صحیح مواد مغذی است.»

 

اندرسون مردم را تشویق می‌کند قبل از جمع‌آوری مدفوع حیوان خانگی در کیسه‌های پلاستیکی و فرستادن مستقیم آن به زباله‌دانی، دوباره فکر کنند.

او می‌گوید: «اگرچه در مقایسه با تأثیر سوخت‌های فسیلی شاید ملاحظه نسبتاً جزئی به نظر برسد، اما راه‌هایی برای دفع مدفوع حیوان خانگی با ردپای کربن کمتر وجود دارد.» این راهکارها شامل راه‌حل‌های طراحی شده برای کمپوست یا کرم خاکی در منزل برای برخورد با مدفوع حیوان خانگی و استفاده از کیسه زیست‌تخریب‌پذیر یا قابل کمپوست به‌جای پلاستیکی هنگام حرکت است.

اندرسون می‌گوید: «مصرف‌کنندگان قدرت زیادی برای تأثیرگذاری بر تغییرات دارند و این موضوع در حوزه حیوانات خانگی نیز متفاوت نیست. برخی تولیدکنندگان با نوآوری محصولات ۱۰۰ درصد بازیافتی مانند یقه‌، قلاده یا اسباب‌بازی‌های سگ تولید می‌کنند.»

همچنین لازم است درباره کاهش هزینه‌ها فکر کنید. مثلا آیا به رختخواب جدید برای حیوان خانگی نیاز دارید یا می‌توانید از حوله‌های قدیمی که در انباری است استفاده کنید؟ اندرسون پیشنهاد می‌کند صاحبان حیوانات خانگی از رابطه معمولاً طولانی‌مدت خود با دامپزشک برای پرسیدن اقدامات درمانگاه در مورد تغییرات آب‌وهوایی استفاده کنند.

یک راه این است که بپرسید آیا آنها به برنامه مراقبت از آب‌وهوای دامپزشکان برای اقدامات آب‌وهوایی ملحق شده‌اند یا خیر که اندرسون می‌گوید می‌تواند به درمانگاه‌ها در کاهش انتشار کربن تا حدود ۵۰ درصد کمک کند. او می‌گوید: «ما زیاد در مورد تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر انسان‌ها می‌شنویم… اما لزوماً ارتباط آن را با تأثیری که بر حیوانات دارد، برقرار نمی‌کنیم.» از نظر او وقت آن است که این راهکارها به کار گرفته شود.        

منبع: theguardian

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *