پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دورخیز برای حمل‌ونقل برقی بدون زیرساخت

شهردار تهران قرارداد هزار خودروی برقی را امضا کرد ‎‏

دورخیز برای حمل‌ونقل برقی بدون زیرساخت

شهرداری تهران نهم مردادماه قراردادی برای ساخت ۷۳ جایگاه شارژ خودرو امضا کرد که باید تا شهریورماه آماده شوند اما از سایر زیرساخت‌های خودروهای برقی مانند تعمیرگاه‌های تخصصی خبری نیست





دورخیز برای حمل‌ونقل برقی بدون زیرساخت

۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۴

شهردار تهران از انعقاد قرارداد تأمین هزار دستگاه خودروی برقی برای پایتخت خبر داده و گفته است که با سه وزارتخانه نیز برای تسهیلات ارائهٔ تاکسی‌های برقی به رانندگان تاکسی رایزنی خواهد کرد. پیش از این، خودروهای هیبرید که همزمان از بنزین و باتری‌های الکتریکی استفاده می‌کردند و نیازی به شارژ مستقیم آنها با استفاده از کابل برق نبود در کشور تردد داشتند اما مشخص نیست آیا منظور شهردار تهران از خودروهای برقی، خودروهای هیبرید قبلی است یا خودروهای تمام برقی. این در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های لازم برای تردد بدون دردسر خودروهای برقی در شهر تهران آماده نیست. مواردی مانند جایگاه‌های شارژ خودرو و ارائه خدمات تعمیر و عرضه قطعات یدکی این خودروها هنوز نه فقط در تهران که در سایر شهرهای کشور نیز فراهم نشده است. اگرچه شهرداری تهران اخیراً قراردادی را به امضا رساند که براساس آن، یک شرکت متعهد به ساخت و تحویل ۷۳ ایستگاه شارژ تا شهریورماه در تهران شده است.

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران دیروز در مراسم بازدید اعضای شورای شهر تهران از خودروهای برقی ویژه تاکسی در محوطه شهرداری تهران گفت: «با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت و وزارت کشور برای ارائهٔ تسهیلات ویژه به تاکسی‌های برقی رایزنی خواهیم کرد.»
زاکانی گفت: «درخواست اول ما تأمین ۵۰ هزار دستگاه خودرو برای تاکسی‌های برقی بوده است. ابلاغیه تبصره ۱۲ مورد بررسی قرار گرفته و با معاون وزیر نفت در این خصوص جلسه‌ای داشتیم و جدول تامین مالی را شهرداری آماده کرده و بحث شد که اصل خودروها مورد دقت قرار گیرد. ما به ازای توانمندی تولید، نظر خودروسازان و رانندگان تاکسی را در این خصوص دریافت خواهیم کرد. میزان تولید، قیمت و جذابیت برای رانندگان تاکسی مورد اهمیت و تأکید است.»
او ادامه داد: «تأمین خودروهای برقی را دنبال خواهیم کرد. در این خودروها هم آرامش و هم آسایش در استفاده وجود دارد و از سوی دیگر استفاده از آنها صرفه‌جویی انرژی و کاهش آلایندگی را به دنبال دارد. برهمین اساس به سمت برقی‌سازی می‌رویم و امروز قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه خودرو با همین هدف منعقد شد.»
شهردار تهران با اشاره به اینکه به‌دنبال هماهنگ کردن زیرساخت‌ها هستیم، اضافه کرد: «۷۲ هزار تاکسی در شهر داریم که بخش عمده‌ای از آن عمر مفید خود را از دست داده و نیازمند نوسازی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و جلسات هفتگی در این خصوص برگزار می‌شود و نهایتا نتیجه این تلاش‌ها این شد که خودروها انتخاب و اختیار به رانندگان در این زمینه داده شود. امروز پنج خودرو و هفته گذشته نیز دو خودرو رونمایی شد تا با قابلیت، قیمت و تجهیزات آشنا شویم و براساس آن نیز دست به ارائه خدمات بزنیم.»
زاکانی تأکید کرد: «بی‌تردید براساس و مبنای تولید داخل حرکت می‌کنیم و کارخانجات داخلی یک طرف موضوع هستند که خودرو را ارائه می‌دهند و ما نیز تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهیم. در حال حاضر خودروها وارد و بخشی از آنها بومی‌سازی و داخلی سازی شده‌اند آنچه مهم است اینکه داخلی سازی و ارائه خدمات را دنبال کنیم. همچنین نحوه تسهیلات و شرایط را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم و با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت وزارت کشور جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود و امیدواریم از این توان استفاده شود.»

زاکانی: تأمین خودروهای برقی را دنبال خواهیم کرد. در این خودروها هم آرامش و هم آسایش در استفاده وجود دارد و از سوی دیگر استفاده از آنها صرفه‌جویی انرژی و کاهش آلایندگی را به دنبال دارد

سندی که سرنوشت آن معلوم نیست
اظهارات زاکانی درحالی است که هنوز موضوع تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای خودروهای برقی درشهرها، محل ابهام است. پیش از این در سال ۱۳۹۴، وزارت نیرو «سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری زیرساخت خودروی برقی» را تهیه و منتشر کرده بود. بر اساس این سند، قرار بود سه طرح اصلی که توسعه‌دهندهٔ زیرساخت‌های استفاده از خودروهای برقی بودند به انجام برسند که تمام این پروژه‌ها نیز باید تا سال ۱۴۰۴ به پایان برسند. هرچند بخش عمده این پروژه‌ها باید تا پایان امسال به نتیجه و بهره‌برداری می‌رسیدند اما هنوز هیچ اطلاعات دقیقی درباره سرنوشت این پروژه‌ها در دست نیست.
نخستین پروژه، «تأمین و تبادل انرژی بین خودرو برقی و شبکه قدرت» با هدف تأمین انرژی مورد نیاز و ساماندهی و تأمین نیازمندی‌های شبکه توزیع بود که «تعیین اثرات ورود مصرف‌کننده‌ای مانند خودروی برقی بر شبکه توزیع»، «بررسی روش‌های تامین و تبادل انرژی بین خودروی برقی و شبکه قدرت»، «کنترل و مانیتورینگ ایستگاه‌های شارژ» و « بررسی اقتصادی و مدیریتی ایستگاه‌های شارژ» محورهای اصلی آن بودند. دومین پروژه، «بومی‌سازی زیرساخت، اجزای خودروی برقی و آزمایشگاه» بود که با هدف برقی‌سازی (Electrification) انواع خودرو، راه‌اندازی زیرساخت و شبکهٔ آزمایشگاهی به منظور تأیید کیفیت محصولات مرتبط و افزایش توان داخلی در بومی‌سازی و تولید اجزای الکتریکی خودروی برقی تعریف شده بود. این پروژه پنج محور اصلی شامل «ایجاد شبکه آزمایشگاهی»، «بومی‌سازی ذخیره‌سازهای انرژی»، «بومی‌سازی نیروی پیشران، راه‌اندازها و کنترل‌کننده‌ها»، «سیستم‌های خودران» و «استانداردسازی محصولات» داشت. در نهایت «ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی» عنوان سومین پروژه در این سند بود که هدف آن «برنامه‌ریزی توسعهٔ ایستگاه‌های شارژ در کشور از طریق طراحی، اجرای پایلوت و استانداردسازی» عنوان شده بود. محورهای اصلی آن نیز «توسعهٔ ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی»، «استانداردسازی ایستگاه شارژ و تعریف روال‌های مورد نیاز»، «بومی‌سازی فناوری ساخت شارژرهای خودروی برقی»، «شبکه پایلوت به منظور پیاده‌سازی و بررسی» و «نقشه راه توسعه ایستگاه شارژ عمومی» بود.
اگرچه قریب به هشت سال از تدوین این سند راهبردی می‌گذرد، اما وزارت نیرو درباره اقدامات انجام شدهٔ درباره این سند کمتر صحبت کرده است.
قراردادی برای ساخت جایگاه شارژ
هر چند اقدامات اساسی همچون احداث جایگاه‌های شارژ انجام نشده است، اما نهم مردادماه امسال شهرداری تهران قراردادی را برای ساخت جایگاه‌های شارژ با یک شرکت تخصصی به نام «مکو» به امضا رساند.
مطابق با این قرارداد که در وزارت صمت به امضا رسید، پیمانکار متعهد شد تا 73 ایستگاه شارژ احداث کند. این تعداد شارژر خودروی برقی در 15 نقطه مورد توافق طرفین در تهران نصب و راه‌اندازی خواهند شد. از این تعداد 23 عدد شارژر DC (شارژ سریع) و 50 عدد شارژر AC خواهد بود. بنابراین مالکان خودروهای «پلاگین هیبریدی» (هیبریدهای با قابلیت شارژ مستقیم باتری) قادر به شارژ باتری اتومبیل خود در شهر تهران هستند. همچنین این شارژرها برای استفاده اتوبوس‌های برقی نیز مناسب خواهند بود. این ایستگاه‌های شارژ از هفته دولت (شهریورماه) در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت. آنطور که در خبرها آمده، این قرارداد، فاز اول قرارداد توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی در کلانشهر تهران است. در فازهای دوم و سوم که تا پایان سال اجرایی خواهند شد، جمعاً 5000 عدد شارژر خودروی برقی تولید‌شده در شرکت مکو در تهران نصب خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *