پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سایت پسماند یاسوج تهدیدی برای آب شُرب و محیط زیست

سایت پسماند یاسوج تهدیدی برای آب شُرب و محیط زیست





سایت پسماند یاسوج تهدیدی برای آب شُرب و محیط زیست

۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۲

معاون پایش اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: جانمایی و مکان یابی محل پسماند شهر یاسوج ("پُشتهِ "دشت روم" ) نامناسب است چرا که در بالای کوه و بالادست قرار گرفته و پایین دست این سایت سد "شاه قاسم" و سه حلقه چاه تامین آب شرب شهر یاسوج وجود دارد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، رحمت الله جهانشاهی اظهار کرد: جانمایی پسماند شهر یاسوج از سال های قبل پیش بینی شد اگرچه مجوز محیط زیستی دارد ولی به دلیل بالا دست بودن و امکان آلودگی آب ها و خطرات محیط زیستی، مکان آن نامناسب است.

 منابع آب شهر یاسوج از چاه های پایین دست سایت پسماند شهر، آبشار و رودخانه بشار شهر یاسوج تامین می شود.

شیرآبه پسماند جزو خطرناک ترین پساب است

جهانشاهی تصریح کرد: شیرآبه پسماند جزو خطرناک ترین پساب است چرا که فلزات سنگینی زیاد،خطرناک و سمی دارد و کاملا منابع آب آشامیدنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی یادآور شد: سالیان قبل که سد “شاه قاسم” (پایین دست سایت پسماند) هنوز آب داشت کیفیت آب آن بررسی شد و تاثیرات شیرآبه پسماند بر آن روشن و مشخص است.

معاون پایش اداره کل محیط زیست تاکید کرد: امکان نفوذ شیرآبه های جایگاه دفن از طریق آبراهه ها به خصوص در فصل بارندگی و افزایش آب وجود دارد از طرفی پایین دست جایگاه سد شاه قاسم و چاه های شرب آب هستند که شیرابه ها به آب های سطحی پایین دست منتقل شده و خطرات زیانباری در پی دارد.

جهانشاهی اضافه کرد: در “دشت روم”(پایین دست جایگاه پسماند) آبخوان داریم و آبخوان ها سطحی ترین منابع آبی هستند از آنجا که سایت در بالای “دشت روم” قرار گرفته امکان نفوذ شیرابه ها به آبخوان ها وجود دارد.

وی یادآور شد: چندین فلز سنگین مثل کادمیوم و سرب در شیرابه ها وجود دارد، ضمن نفوذ آنها به سفره‌ های آب زیرزمینی، درصد خطر افزایش سرطان را افزایش می دهد.

جهانشاهی مشکلات جایگاه پسماند را بر شمرد و گفت: زیر ساخت کارخانه پسماند شهر یاسوج اعم از آب، برق و گاز هنوز آماده نشده است اگرچه این کارخانه به مدت ۲ هفته به صورت آزمایشی کار کرد ولی تامین آب آن با معارض های مردمی مواجه شد و در حال حاضر این کارخانه غیر فعال است.

 کارخانه پسماند شهر یاسوج پس از حدود ۲۵ سال در شهریور ۱۴۰۱ در آیینی با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان کشوری و استانی بهره برداری شد.

معاون پایش اداره کل محیط زیست به دیگر مشکلات جایگاه پسماند اشاره کرد و گفت: افرادی به صورت غیر بهداشتی و غیرحرفه ای تفکیک زباله را انجام می دهند که کاملا غیربهداشتی این کار انجام می شود.

جهانشاهی اضافه کرد: جایگاه بازیافت گاها دچار آتش سوزی می شود که خود آتش سوزی مواد سمی تُکسین زیادی به همراه دارد که همه اینها نشان از مشکلات جایگاه دفن زباله دارد.

با حضور میدانی و بازدید خبرنگار ایرنا از سایت پسماند، بخشی از کوه و مرتع رو به روی و چسبیده به سایت پسماند در ابتدای تیر امسال آتش گرفت و درخت های زیاد اعم از “ارژنگ”، “بنه” و دیگر بوته ها در اثر آتش سوزی از بین رفتند.

جهانشاهی به رها شدن سایت پسماند و تخلیه زباله های به روش غیر استاندارد و خطرات آن را برای پرندگان گفت: لاشخور هایی که دنبال تغذیه از پسماندها هستند بعضا دچار مسمومیت شده و از بین می روند که صحت از بین رفتن پرندگان گزارش شده است.

معاون پایش داره کل محیط زیست در پاسخ به انتقال سایت پسماند به مکان مناسب گفت: تاکنون درباره این موضوع مطالعه و دغدغه ای برای جابجایی سایت پسماند یاسوج انجام نشده اگرچه تمام تلاش برای مدیریت بهتر سایت موجود است که احیا شود.

جهانشاهی به مکان مناسب جایگاه پسماند اشاره کرد و گفت: باید منطقه ای باشد که بالادست نباشد و اراضی آن فقیر باشد که استعداد کشت و زرع و پوشش زراعی و گیاهی نداشته باشد همچنین بُعد مسافت آن از شهر یاسوج باید مد نظر قرار گیرد.

مغفول ماندن موضوع مهم بازیافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد پیش تر گفت: موضوع مهم بازیافت زباله در این استان مغفول مانده زیرا بازیافت اقدامی مهم برای استفاده بهینه، سودآوری و درآمدزایی از زباله است.

اسلام جاودان خرد از آتش سوزی و پسماند به عنوان ۲ معضل زیست محیطی دارای اهمیت در این استان نام برد.

وی توجه فوری به ساماندهی سایت “دوپشته دشت روم” (جایگاه پسماند شهر یاسوج) را ضروری دانست و تاکید کرد : مطابق با آخرین بررسی ها صورت گرفته، جایگاه دفن زباله این سایت وضعیت نامطلوبی دارد و هرچه زودتر باید ساماندهی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بخاطر آتش زدن زباله ها در سایت دفن زباله شهر یاسوج از شهرداری شکایت شده زیرا می تواند برای سلامت مردم شهر خطر آفرین باشد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *