پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رکورد مصرف برق؛ روزانه می‌شکند

چشم وزارت نیرو به کاهش مصرف از سوی مردم است

رکورد مصرف برق؛ روزانه می‌شکند

براساس اعلام وزیر نیرو مصرف برق به ۷۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید





رکورد مصرف برق؛ روزانه می‌شکند

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۳

افزایش بی‌سابقه گرمای هوا در میانه نخستین ماه تابستان، موجب شده تا رکورد مصرف برق در سراسر کشور به صورت روزانه بشکند. چنان‌که به گفته وزیر نیرو، میزان مصرف برای روز دوشنبه ۷۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید. عددی که می‌تواند تامین برق پایدار و شبکه برق‌رسانی را با چالش مواجه کند. وزیر نیرو همچنین از افزایش ۶ هزار مگاواتی مصرف برق در روزهای تابستان امسال به نسبت مدت مشابه خبر داده است.

ناترازی تولید و مصرف برق در کشور موضوع تازه‌ای نیست. در سال‌های اخیر و در فصل پیک مصرف برق همواره موضوع ناترازی تولید و مصرف خودش را نشان داده است. خاموشی برنامه‌ریزی شده برق صنایع برای مدیریت ناترازی راهکاری بوده که در سال‌های گذشته استفاده شده است. امسال اما به دلیل شدت گرمای هوا مصرف روزانه در حال بالارفتن است. «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو، دیروز در بخش خبر ساعت ۱۴ صدا و سیما حاضر شد و با ارائه آماری از میزان مصرف، از شهروندان درخواست کرد برای کاهش مصرف برق همکاری کنند.
محرابیان گفت:«بر اساس گزارش سازمان هواشناسی متوسط گرمای کشور در حال حاضر در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه است و همین موضوع شرایط سختی را برای صنعت برق در مسیر تامین برق پایدار کشور ایجاد کرده است. همکاران ما در صنعت برق به صورت بی‌وقفه در تلاش هستند تا بدون کوچکترین مشکلی برق پایدار تامین کنند. در روز گذشته (یکشنبه) رکورد ۷۲ هزار مگاواتی مصرف برق شکسته شد. پیش‌بینی می‌کنیم دوشنبه به میزان مصرف ۷۲ و ۴۰۰ مگاوات برسیم.»

طبق اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، رکورد نیاز مصرف برق کشور در هفته جاری برای بار دوم شکسته شد و از ۷۱ هزارو ۹۸۷ مگاوات عبور کرد

قطع برق ۶۸ اداره
براساس آنچه محرابیان اعلام کرده است این میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ هزار مگاوات و نسبت به رکورد سال گذشته ۳ هزار مگاوات بیشتر است‌: «‌به‌رغم افزایش شدید مصرف برق کشور به هیچ عنوان قطعی برقی در کشور صورت نپذیرفته است. اگرچه ممکن است در برخی نقاط به واسطه حوادث به صورت موردی قطعی برق رخ دهد، اما همکاران ما در صنعت برق تلاش می‌کنند تا برق تمامی بخش‌ها را بدون مشکل تامین کنند. مشارکت مردم ضروری است. در طرح‌های مدیریت مصرف با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری با کمک و همکاری مردم می‌توانیم برق پایدار همه بخش‌ها را بدون مشکل تامین کنیم.»
هم زمان با گفته‌های وزیر نیرو، وب‌سایت خبری وزارتخانه نیرو، با انتشار اطلاعیه‌ای از قطع برق ۶۸ اداره پر مصرف در تهران خبر داد و نوشت: «شهروندان تهرانی مصرف برق خود را کاهش دهند.»
در بخشی از این اطلاعیه آمده: «به اطلاع شهروندان تهرانی می‌رساند با افزایش دمای هوا، مصرف برق کشور به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. علیرغم اجرای تمامی تمهیدات فنی ممکن، حفظ پایداری شبکه توزیع برق در شرایط فعلی نیازمند همراهی همه جانبه مشترکان با خادمان خود در صنعت برق است. این شرکت از تمامی مشترکان خود در شهر تهران درخواست دارد با حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق به پایداری شبکه توزیع برق کمک کنند. در همین راستا روز دوشنبه؛ ۱۹ تیرماه برق ۶۸ دستگاه اجرایی پرمصرف شهر تهران که اقدام به کاهش مصرف برق نکرده‌اند قطع شد و میزان مصرف برق تمامی ادارات پایتخت نیز با استفاده از کنتورهای هوشمند به صورت لحظه‌ای در حال رصد و پایش است.»
شکست پی در پی رکورد مصرف
در روزی که رکورد مصرف برق یک بار دیگر شکسته شد، وب‌سایت خبری وزارت نیرو در گزارشی تیتر زد: « برق صنایع دوباره از خانگی پیشی می‌گیرد؟»
پاون نوشت: «نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ سهم مصرف برق بخش صنایع به ۳۴ درصد و سهم مصرف برق بخش خانگی به ۳۳.۷ درصد رسید. این در حالی است که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ میزان مصرف برق بخش صنعت ۳۲.۲ درصد و میزان مصرف بخش خانگی نیز ۳۵ درصد بود، اما این وضعیت در سال جاری چگونه رقم خواهد خورد؟»
این گزارش به استناد «تازه‌ترین آمار و ارقام اعلامی از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران» اعلام کرد: «رکورد نیاز مصرف برق کشور در هفته جاری برای بار دوم شکسته شد و از ۷۱ هزارو ۹۸۷ مگاوات عبور کرد.» این گزارش به نقل از «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق نیز نوشت: «‌برای تامین برق پایدار هم اکنون به کمک جدی هموطنان نیازمندیم. اشاره وزیر نیرو و سخنگوی صنعت برق کشور بر ضرورت صرفه‌جویی توسط مشترکان بخش خانگی و تجاری از این‌رو مهم است که بدانیم در صورت افزایش بی‌محابای مصرف برق در این دو بخش، حفظ پایداری شبکه سراسری همزمان با تلاش برای جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی، جز با اعمال محدودیت بیشتر و کاهش سهم مصرف سایر بخش‌ها به ویژه بخش صنعت محقق نمی‌شود. اتفاقی که معنای دیگر آن متأثر شدن بخش تولید و افزایش مشکلات این بخش در فصل تابستان خواهد بود و آثار زیان باری بر روی اشتغال، معیشت و کسر درآمد قابل توجهی از جمعیت کشور اعم از کارگران و دیگر فعالان بخش صنعت خواهد گذاشت.»
سخنگوی صنعت برق درباره وضعیت مصارف توضیح داده است: «این موضوع از آن جهت مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانیم در شش ماهه نخست سال گذشته و در سایه مشارکت مطلوب مشترکان بخش خانگی با طرح‌های مدیریت مصرف برق، صنایع کشور نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری را تجربه کردند.به طور مشخص در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ سهم مصرف برق بخش صنایع به ۳۴ درصد و سهم مصرف برق بخش خانگی به ۳۳.۷ درصد رسید. این ارقام در حالی سال گذشته به ثبت رسید که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ میزان مصرف برق بخش صنعت ۳۲.۲ درصد و میزان مصرف بخش خانگی نیز ۳۵ درصد بود. این یعنی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ و در سایه مشارکت مطلوب مشترکان بخش خانگی، برای اولین بار شاهد افزایش سهم مصرف بخش صنعت نسبت به بخش خانگی بودیم که معنای مشخص آن افزایش ظرفیت تولید و اشتغال کشور در سال گذشته بود.»
چالش ناترازی پابرجا
هادی بیگی‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به شدت بالای ناترازی برق در کشور به سایت «خانه ملت» گفته امسال حدود ۶۵ هزار مگاوات برق در لحظه در کشور تولید می‌شود. بر اساس آنچه بیگی نژٰاد گفته و با لحاظ ذخیره مقداری از برق تولیدی در حال حاضر کشور با حدود ۱۰ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف روبه‌رو است که در کوتاه‌مدت به جز کاهش مصرف و خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده راه حلی ندارد. وزارت نیرو در خبرها و اطلاعیه‌هایش تایید می‌کند: «با در نظر گرفتن موضوع مهم ناترازی موجود میان میزان تولید و مصرف برق کشور و هم ظرفیت محدود تولید برق کشور، طبیعتاً در سال جاری نیز ایجاد شرایط مطلوب برای تأمین برق بخش صنایع وابستگی شدیدی به میزان مصرف برق در بخش خانگی خواهد داشت. وابستگی مستقیم و معناداری که در صورت حفظ روند افزایشی میزان مصرف برق بخش خانگی در سال جاری، بیم آن می‌رود اجازه تکرار ایجاد شرایط مطلوب برای بخش صنعت را از دستگاه‌های متولی سلب کند به بیان دیگر دود پرمصرفی و بد مصرفی در بخش خانگی به چشم کارگران و فعالان بخش صنعت برود.»
این گفته‌ها در حالی است که وزارت نیرو، پیشتر برنامه مدیریت مصرف برق در تابستان را برای صنایع و بخش خانگی منتشر و گفته بود بدون خاموشی از تابستان عبور می‌کنیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *