پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تشدید فعالیت آتشفشانی تفتان دور از ذهن نیست

یک زمین‌شناس:

تشدید فعالیت آتشفشانی تفتان دور از ذهن نیست

بلورچی: بدون سیستم پایش دقیق فقط باید بدون آمادگی، منتظر بمانیم





تشدید فعالیت آتشفشانی تفتان دور از ذهن نیست

۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۵

یک زمین‌شناس می‌گوید به‌دلیل نبود سیستم‌های پایش دقیق و بی‌توجهی به پایش آتشفشان‌ها در کشور، نمی‌توانیم لرزه‌های خرد ناشی از فعالیت ماگمایی در تفتان را بررسی کنیم به‌همین دلیل هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید در این آتشفشان چه اتفاقی درحال رخ دادن است.

«محمدجواد بلورچی»، زمین شناسی که سابقه سخنگویی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را دارد در گفت‌وگو با «پیام ما» می‌گوید: «تفتان می‌تواند همین فردا فوران کند چرا که آتشفانی خاموش که دوره فعالیت ماگمایی‌اش به پایان رسیده باشد محسوب نمی‌شود بلکه آتشفشانی است که بالقوه هر لحظه می‌تواند فوران کند»
او می‌گوید: «آتشفشان‌ها سه حالت دارند. یک نوع آتشفشان‌های خاموش است که فعالیتی ندارد. حالت دوم که همان آتشفشا‌ن‌های فعال است. اما حالت سوم آتشفشان در حالت مخفی یا پنهان خود است. در این حالت ممکن است که آتشفشان فعالیتی نداشته باشد اما زیست و تکاپو در مخزن بزرگ ماگمایی همچنان وجود دارد. لازم است که این آتشفشان‌ها که تفتان یکی از آنهاست پایش دقیق شوند. طی سال‌ها تلاش شده است که این پایش انجام شود اما متاسفانه نه تجهیزات کافی وجود دارد و نه اعتبارات. چون متاسفانه فکر می‌کنند آتشفشان پدیده‌ای پایدار است که نیاز به پایش ندارد.»
به گفته بلورچی، فوران آتشفشان قابل پیش‌بینی است و این پیش‌بینی فقط منوط به جمع‌آوری اطلاعات دقیق است: «بسیار مهم است که مانند آنچه در مورد سیلاب انجام می‌شود آتشفشان‌ها پایش شوند. در بیش از ۹۰ درصد موارد براساس شواهد فوران قابل پیش‌بینی است. اما ما چون این سیستم‌ها را نداریم فقط باید نگران باشیم.»
این زمین‌شناس می گوید: «اینکه تفتان آتشفشانی است که فعالیت دارد و ممکن است این فعالیت در آینده تشدید شود دور از ذهن نیست.»
او در مورد متصاعد شدن گاز از این قله نیز توضیح می‌دهد: «هر زمان که بارش بر آتشفشان‌های فعال زیاد باشد، نفوذ آب بیشتری بر مخزن ماگما می‌رسد و خروج گاز از آن شدت می‌گیرد. در هر سال پر باران ما شاهد این اتفاق خواهیم بود. اما چون نمی‌توانیم لرزه‌های خرد ناشی از فعالیت ماگمایی را بررسی کنیم و ابزارهای پایش را نداریم هیچ کس نمی‌تواند بگوید حقیقتا در تفتان یا هر کدام دیگر از آتشفشان‌های کشور چه اتفاقی می‌افتد. فقط باید بدون آمادگی منتظر بمانیم.»
در روزهای اخیر تصاویری از تشدید خروج گاز از شکاف‌های موجود در این قله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و برخی احتمال فعالیت این آتشفشان را مطرح کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر