پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شورای شهر تهران: ساخت‌وساز اطراف باغ گیاه‌شناسی متوقف می‌شود

شورای شهر تهران: ساخت‌وساز اطراف باغ گیاه‌شناسی متوقف می‌شود

اعلام آمادگی ارتش برای پیشنهاد زمین معوض





شورای شهر تهران: ساخت‌وساز اطراف باغ گیاه‌شناسی متوقف می‌شود

۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: پروژه ساخت‌و‌ساز اطراف باغ گیاه‌شناسی باید سریعاً متوقف شود.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، علی علیزاده علی‌آبادی؛ رییس باغ گیاه‌شناسی تهران با حضور در برنامه “تهران 20” درباره برج‌سازی در حریم باغ گیاه شناسی، اظهار کرد: متاسفانه در ضلع شمالی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، چند سالی است که بلندمرتبه‌سازی‌هایی ساخته شده است که زخم بزرگی به باغ وارد کرده. سابقه این برج‌سازی که اکوسیستم باغ گیاه‌شناسی را تهدید می‌کند، به توافق شهرداری تهران با ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 87 برمی‌گردد.

خواب غفلت با حفظ منافع سازمانی؟

وی با بیان اینکه اکنون ساخت و سازهای در شمال ضلع شمالی بزرگراه حکیم به پایان رسیده، گفت: ظاهراً پس از اتمام بارگذاری ساختمان و برج‌های مسکونی؛ شورای عالی شهرسازی و معماری متوجه تشکیل این تراکم فراوانی شده است.

رییس باغ گیاه‌شناسی تهران، اشاره‌ای به مصوبه (تعدیل و کاهش بارگذاری مسکونی) شورای عالی شهرسازی و معماری ایران زد و گفت: بند 14ـ2ـ به صراحت اعلام کرده است که «در پروژه 110 هکتاری مربوط به بتاجا (بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران) با توجه به حجم عظیم بارگذاری مسکونی و تجاری تمهیدات زیر جهت تعدیل بارگذاری مسکونی و تجاری اعمال شود».

بیشتر بخوانید
معاون حقوق عامه دادستانی: ساخت‌ساز در اطراف “باغ گیاه‌شناسی” تهران متوقف شود

او اضافه کرد: همچنین در این بند، بر لزوم تغییر الگوی سکونت از R263 به R112 تاکید شده است یعنی ساختمان‌های 9 طبقه حداکثر باید به 3 طبقه تغییر کند.

علیزاده علی‌آبادی بیان کرد: بر اساس ظواهر، شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر و همچنین بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را پذیرفته‌اند اما هم‌اکنون پیمانکاری جهت ساخت برج‌های مسکونی برای تعدادی از نیروهای ارتش با عنوان ویلاند طراحی شده است.

او افزود: ماجرای که قرار بود که آسانی برطرف شود، با به روی کار آمدن شهردار جدید تغییر کرد و مجدداً پروژه‌ها از سر گرفته شدند، طوری هم‌اینک شاهد برج‌های متعدد اطراف باغ گیاه‌شناسی هستیم.

توقف موقت ساخت و ساز توسط ارتش

رییس باغ گیاه‌شناسی تهران عنوان کرد: گفتنی‌ است که بخش شمالی باغ گیاهشانسی می‌بایست به صورت مرتفع باقی می‌ماند تا بارش باران بتواند نفوذ و آب چاه‌های باغ را تامین کند که باغ از تشنگی از بین نرود اما متاسفانه بر اساس سیاست‌های غلط و برج‌سازی‌های پهنه جنوبی البرز یعنی بخش شمالی باغ گیاه‌شناسی از دست ما خارج شده است. به هر قیمت باید از نابودی این محدوده و قطعه 25 هکتاری جلوگیری کرد.

او خاطرنشان کرد: تمامی مسئولین کشور اعم از دادستان کل کشور شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی شهرسازی و معماری حتی رئیس جمهور نیز معتقدند که باید از بلندمرتبه‌سازی در این محدوده و قطعه جلوگیری شود و به مکان دیگری انتقال یابد.

علیزاده علی‌آبادی با بیان اینکه خط قرمز ما ساخت و ساز اطراف باغ گیاه‌شناسی است، گفت: متاسفانه ارتش با اخذ مجوز، زمین‌ این قطعه را به صورت سهم به پنج نفر و یا ده نفر فروخته و اکنون اشخاص زیادی در این ماجرا حق دارند؛ چراکه این منطقه ویوی باغ و مکان بسیار مرغوبی دارد که به راحتی برای متوقف کردن فعالیت استقبال نمی‌شود که بعدا به فکر تعیین یک محل دیگری برای جایگزینی زمین به ارتش باشیم.

او بیان کرد: بنیاد تعاون ارتش ممکن است که صحبت از اعلام آمادگی کنند اما در حال حاضر شب گذشته با چندین اکیپ به صورت سه شیفت در منطقه کار می‌کنند.

رییس باغ گیاه‌شناسی تهران اظهار کرد: طی دو سه هفته گذشته با معاونین محترم رئیس جمهور، جلسه‌ای در این بار داشتیم که توافق شد نهایتاً ساخت و سازها تا پنج طبقه که ساخته شده متوقف شود و پس از آن به دنبال معوض باشیم. البته به هر حال شهرداری تخلفی را مرتکب شده، بنابراین برای جواز زمین معوض باید همکاری کند که هم حقوق برادران محترم ارتشی احقاق شود و هم باغ دیگر از صدمات بیشتر به دور باشد.

اعلام آمادگی ارتش برای پیشنهاد زمین معوض

در ادامه این برنامه، مهدی عباسی؛ رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه قطعاً این پروژه راهکار دارد، گفت: همانگونه که می‌دانید گاهی اوقات نهادها می‌توانند طی فرایندی دستور عالی رتبه را هم محقق و اجرایی نکنند و به فرایند دیگری تغییر یابد.

وی افزود: در دوره‌ای ارتش 70 درصد اراضی خود را به شهرداری تهران واگذار کرده و 30 درصد باقی مانده اراضی را جهت ساخت و ساز توافق کرده است. در واقع در این بار بی‌دقتی صورت گرفته که باید در ابتدا ساخت و ساز را در جایی دیگری تعریف می‌کردند که این حواشی به وجود نیاید، کما اینکه این پروژه‌ها در پروانه ساختمانی وجود ندارد و بعداً جانمایی شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری اهتمام ویژه ای برای جلوگیری از آسیب به باغ گیاه‌شناسی به خرج نداده، گفت: امروز این پروژه باید متوقف شود. خوشبتانه دادستانی نامه‌ای صادر کرده است. تمامی دستگاه‌های نظارتی، سیاست‌گذاری و شورای اسلامی یک شرط واحد و مشترک دارد، آن هم توقف سریع این پروژه در همین حد است، بلکه اگر امکان داشته باشد باید کاهش پیدا کند.

عباسی در ادامه بیان کرد: طی مذاکراتی که با مقامات ارتش جمهوری اسلامی داشتم، ضمن اعلام آمادگی تاکید کردند که نهادی که پیگیر ماجرا و حق و حقوق ما را جبران کند، وجود ندارد. مقرر شد سریعا یک کارگروه مشترکی تشکیل شود؛ چراکه حتی دستگاه‌های دیگه نیز تصمیم گرفتند پروانه ساخت و ساز را از کمیسیون ماده پنج اخذ کنند.

کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون محرز است

این نماینده شورای شهر تهران با بیان اینکه ارتش اصلا حق ساخت و ساز در آن منطقه را ندارد، گفت: به نوبه‌ به عنوان عضوی از شورای شهر تهران از مردم عذرخواهی می‌کنم. وزارت جهاد کشاورزی نیز کوتاهی کرده است. به عبارتی از عالی‌ترین مقام تا مقامات میانی باید بسته‌نشینی می‌کردند و اجازه پیشرفت این پروژه را نمی‌دادند.

او تاکید کرد: قطعا شهرداری در این موضوع یکی از مقصرین اصلی است؛ چراکه به راحتی می‌توانست با جلسه سه جانبه و ارائه راهکاری این مشکل و ماجرا را بر طرف می‌کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در پایان افزود: در حال حاضر، بر اساس کمیسیون ماده 100، شهرداری تهران امکان توقف و تخریب را دارد.

ضرورت اعلام آمادگی بنیاد تعاون ارتش برای اعطای زمین معوض

علیرضا گودرزی؛ معاون حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور نیز در گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی در 1395 به عنوان آثار ملی و در 1401 به عنوان میراث طبیعی ملی ثبت شده است، گفت: حفاظت از باغ گیاه‌شناسی به دلیل تنفسگاه مردم تهران ضروری است. تقریبا در سال 1400 این اخطار را دادیم که بحث بلند مرتبه‌سازی در حریم باغ گیاه‌شناسی، آثار زیان باری را به دنبال دارد.

او اضافه کرد: بحثی که نهایتا در بهمن ماه در بین اختلافات دستگاه‌های اجرایی اتفاق افتاد. رئیس امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی مکاتبه به مدیرکل پیگیری ویژه دفتر رئیس جمهوری کرده است. همچنین تاکید شده که پروانه صادره از سوی کمیسیون ماده پنج شهر تهران که اجازه ساخت و ساز در حریم شمال باغ گیاه‌شناسی را صادر کرده، دارای ایرادات حقوقی متعددی است. حتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در دیوان عدالت اداری اقامه دعوا کرده است. نهایتاً قرار شد برای سهامداران زمین معوض قرار دهند. منتهی بنیاد تعاون ارتش باید رضایت خود را در این زمینه اعلام کند.

سرنوشت باغ گیاه‌شناسی در دست قوه قضاییه

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

ناشناس

زمین خود ارتش رو ازش گرفتید، تعهد کردید که 30 درصد میتونی داخلش بسازی، حالا که ساخته، به 20 هزار پرسنل داده، همتون 70 درصد زمین رو خوردید، حالا اومدید میگید باغ گیاه شناسی در خطره بی شرفا، زندگی 20هزار ارتشی در خطره مهم نیست، باغ گیاه شناسی مهمه؟ معلوم نیست این وسط کی سهمش نرسیده زده زیر همه چیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *