پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جلوگیری از قاچاق حیات‌وحش به بهانه سفره هفت‌سین

جلوگیری از قاچاق حیات‌وحش به بهانه سفره هفت‌سین





جلوگیری از قاچاق حیات‌وحش به بهانه سفره هفت‌سین

۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۲۹

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در نامه‌ای از مدیران محیط‌زیست استان‌های کشور خواست تا از قاچاق حیات‌وحش از جمله گونه در معرض خطر انقراض سمندر لرستانی و گونه گیاهی مهاجم سنبل آبی به عنوان بخشی از هفت سین سفره نوروزی به صورت جدی جلوگیری کنند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا سرهنگ جمشید محبت خانی گفت: متاسفانه هر ساله در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز تعدادی از قاچاقچیان حیات‌وحش و گونه های گیاهی با سوء استفاده از فرصت پیش آمده و عدم آگاهی عموم شهروندان از طریق فضای مجازی، اماکن تجمعی و محل های خرید مرتبط با این ایام اقدام به عرضه و فروش گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض و بعضا مهاجم می کنند که نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از این مساله است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برای پیشگیری از اقدامات غیر قانونی این افراد و حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی کشور لازم است تا استانداران دستورات لازم برای دستگاه های استانی صادر کنند و حداکثر تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ گزارش مصور اقدامات را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کنند.

محبت خانی بیان داشت: در این رابطه لازم است مدیر کل محیط زیست استان یا کارشناسان مطلع در صدا و سیمای استان حاضر شوند و دلایل ممنوعیت خرید و فروش گونه های گیاهی و جانوری وحشی را ارائه کنند همچنین دراین راستا درج اطلاعیه در جراید استانی و دعوت از عموم شهروندان برای خرید نکردن گونه های گیاهی و جانوری وحشی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: پخش تیزرهای آموزشی در صدا و سیمای استان در خصوص اهمیت گونه ها و ذکر جرائم هر گونه به عنوان یکی از عوامل بازدارنده پس از پایش اماکن خرید و فروش و شناسایی دقیق گونه های عرضه شده در سطح استان محسوب می شود.

محبت خانی با اشاره به اینکه مکاتبه با فرمانده انتظامی استان برای همکاری و تعامل بیشتر در شناسایی و برخورد با متخلفین بسیار تاثیرگذار و مهم است، تاکید کرد: چاپ بنر در خصوص ممنوعیت خرید و فروش گونه های جانوری و گیاهی وحشی و نصب در معابر پر رفت‌ و آمد و اماکن عمومی و معرفی تلفن گویای ۱۵۴۰ نیز از جمله اقدامات ضروری در این زمینه محسوب می شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین استفاده از پتانسیل سازمان های مردم نهاد در تنویر افکار عمومی و کاهش سطح تخلفات را بسیار مهم ارزیابی کرد و رصد و پایش فضای مجازی، شناسایی و انجام اقدامات قانونی برای برخورد با متخلفین را در این رابطه ضروری دانست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *