درباره سازوکار حاکم بر فعالیت مدرسان زبان
چه کسانی سود آموزشگاههای زبان را تامین میکنند؟
![چه کسانی سود آموزشگاههای زبان را تامین میکنند؟](https://payamema.ir/pubfiles/2022/02/ص-6-4.jpg)
۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۵۸
آموزشگاههای زبانهای خارجی از دهه 1370 تا کنون رشد فزایندهای یافتهاند. در ابتدا، این آموزشگاهها عمدتا به صورت دولتی وجود داشتند و شیوه تدریس و نحوه برخورد آنها با زبانآموزان، به ویژه کودکان و نوجوانان، همان شیوه مدارس بود. شهرهای بزرگ به تدریج شاهد اقبال عموم به یادگیری زبانهای خارجی، به ویژه زبان انگلیسی، بودند و به همین علت آموزشگاههای خصوصی به سرعت رشد پیدا کردند. شیوههای روز تدریس در این آموزشگاهها پا گرفتند و در بعضی موارد معلمان آنها در کشورهای خارجی تحصیل کرده بودند. نوع رابطه معلم و دانشآموز نیز در آموزشگاههای خصوصی بسیار متفاوت با رابطه معلم و شاگردی در مدارس بود. در این میان، آنچه در طول چند دهه تغییر محسوسی نکرد، مناسبات مالی حاکم بر آموزشگاههای خصوصی بود.
در اکثر قریب به اتفاق آموزشگاههای خصوصی زبان، از ابتدا تا کنون، چیزی به نام استخدام یا قراردادهای بلندمدت وجود نداشته است و معلمان این آموزشگاهها همواره به صورت حقالتدریسی و گاهی با حداقل حقوق ساعتی در آنها مشغول به کار شدهاند. این معلمان از حق بیمه و سایر حقوق الحاقی قانون کار محروم هستند و جایگاهشان در محیط کار اغلب بر اساس میزان وفاداریشان و نیاز آموزشگاه به آنها تعیین میشود.
معلمان آموزشگاهها، اغلب، قراردادی سالیانه دارند که در آن بر سر حقوق ساعتی خود با مدیر به توافق میرسند و تعهد میدهند که خواستار هیچگونه مزایایی، اعم از عیدی، سنوات و غیره، نشوند. این در حالی است که مطابق با قانون، کارگران روزمزد به احتساب ساعات کارشان حقِ دریافت تمام مزایای الحاقی را دارند. عدم وجود نظارت بر رعایت حقوق مالی مربوط به معلمان آموزشگاهها، وجود تنها یک نسخه از قرارداد در دست کارفرما و عدم آگاهی معلمان از حقوق مصوب در قانون نابرابر کار موجب مورد استثمار قرار گرفتن این قشر در طول چند دهه شده است.
معمولا تعداد معلمان زن به مرد در آموزشگاهها به وضوح بیشتر است و دلیل آن هر چه باشد تأثیر مستقیمی بر رویکرد پرداخت حقالتدریس آنها دارد. تصور عمومی و حتی تصور بعضی کارفرمایان این است که تدریس در آموزشگاههای زبان شغلی لوکس است و زنان معلم برای پر کردن اوقات فراغت خود در ساعاتی که خود ترجیح میدهند به تدریس میپردازند و نیازهای مادی آنها را به این کار مجبور نمیکند، چنانچه این تصور درست بود هم نمیتوانست بهانهای منطقی برای زیر پا گذاشتن ضوابط پرداخت حقالتدریس قرار گیرد. این در حالی است که مردان شاغل در آموزشگاههای زبان اغلب این شغل را به عنوان شغل دوم میپذیرند و در موارد بسیاری مانند همتایان زن خود، با عقب افتادن حقالتدریس بنا بر تشخیص یا نیاز آموزشگاه رو به رو میشوند. این نکته نیز دارای اهمیت مضاعف است که در بیشتر آموزشگاهها، معلمان نه به صورت ماهیانه، که در پایان هر ترم (هر یک ماه و نیم تا دو ماه) حقوق دریافت میکنند و تعداد زبانآموزان هر کلاس، که نسبت مستقیم با سود خالص آموزشگاه دارد، در میزان حقالتدریس آنها تأثیرگذار نیست، در حالی که وجود تعداد شاگرد بیشتر در یک کلاس به معنای کار بیشتر معلم، مثلا تصحیح برگههای بیشتر، است اما صَرف این زمان اضافی اغلب جزء ساعات کاری معلم محسوب نمیشود. در بعضی آموزشگاهها معلمان، به ویژه معلمان تازهکار، به درخواست مدیر مجبور میشوند در ساعات نامتعارف و یا روزهای تعطیل نیز کلاس بگیرند، بی آن که اضافه حقوقی به آنها تعلق بگیرد. از همه اینها گذشته، معلمان در بعضی آموزشگاهها مجبور به تدریس در قالبی مشخص و تکراری میشوند و هر حرکت و حرف آنها زیر نظر مستقیم دوربینهای موجود در کلاس است که هم شأن آنها را در مقابل زبانآموزان زیر سوال میبرد و هم فشار روانی مضاعفی بر آنها تحمیل میکند.
معلمان آموزشگاهها اغلب در تصمیمگیری در مورد کتاب مناسب تدریس طرف مشورت قرار نمیگیرند یا اگر مشورتی صورت بگیرد، جنبه کاملا صوری دارد چون انتخاب کتاب هم عملا بر اساس سود آموزشگاه، و نه نیاز زبانآموز، انجام میگیرد. این کار مانع از استفاده معلم از دانش خود و در نتیجه کاهش بازدهی کلاس و رضایت قلبی او از کارش میشود.
معلمان در بسیاری از مواقع، حتی در آموزشگاههای بزرگ و دارای نام، از داشتن امکانات ابتدایی مانند دستشویی مجزا از دستشویی زبان آموزان محرومند، در حالی که وجود حداقل یک دستشویی مختص بانوان برای برآوردن نیازهای بهداشتی خاص آنها ضروری است.
تمام موارد بالا و بیش از آن منجر به مشکلات معیشتی معلمان آموزشگاهها، حتی معلمان با سابقه و دارای مدرک تحصیلی مرتبط با تدریس زبان و به حاشیه رانده شدن آنها توسط قانونگذار و کارفرما، که معمولا سود سرشاری از قِبل کار معلم میبرند، شده است. افزون بر آن، این قشر چنان دچار از خودبیگانگیِ ناشی از تحمیل این باور که عدم وجود امنیت شغلی برای او کاملا قانونی و متعارف است شده که حتی مانند همکاران شریف خود در مدارس به فکر مطالبه حقوق حقه خود نیز نمیافتد.
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
![کتاب «چاه ارمنی» منتشر شد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/کتاب-چاه-ارمنی.jpg)
کتاب «چاه ارمنی» منتشر شد
![تخریب محوطه باستانی ۶ هزار ساله](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/قلعه-نو.jpg)
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد
تخریب محوطه باستانی ۶ هزار ساله
![«سهراب شهیدثالث» و سینمای طبیعتمحور](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سهراب-شهیدثالث.jpg)
«سهراب شهیدثالث» و سینمای طبیعتمحور
![روسای سابق هلال احمر خواستار تعویق انتخابات مجامع این جمعیت شدند](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/هلال-احمر.webp)
روسای سابق هلال احمر خواستار تعویق انتخابات مجامع این جمعیت شدند
![بهزیستی؛ سازمان اصول فراموش شده](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/رکنا-1.jpg)
بهزیستی از ۵۹ خدمت توانبخشی، فقط ۱۹ بند را بهصورت ناقص پوشش داده است
بهزیستی؛ سازمان اصول فراموش شده
![به ثبت جهانی «هگمتانه» امیدواریم](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/تپه-هگمتانه.jpg)
پاسخ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همدان به «پیام ما»:
به ثبت جهانی «هگمتانه» امیدواریم
![وزیر ارشاد به آزادی رسانهها متعهد باشد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/پزشکیان-2.jpg)
انجمنهای صنفی روزنامهنگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامهای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند
وزیر ارشاد به آزادی رسانهها متعهد باشد
![دو هفته بسیار گرم پیشروی کشور قرار دارد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/ECB41676-D3F4-4775-9AF3-472B21F74D51.jpeg)
هشدار سخنگوی صنعت برق؛
دو هفته بسیار گرم پیشروی کشور قرار دارد
![الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی به منظور جلوگیری از جعل و کلاهبرداری](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/972D42FD-8EC6-485E-AC98-27C27C57AA72.jpeg)
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد:
الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی به منظور جلوگیری از جعل و کلاهبرداری
![کمبود ۱۷۶۰۰۰ معلم در سال تحصیلی جدید بیخ گوش مدارس دولتی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/FA6DBB97-A85A-4718-B735-A865EC4D5C51.jpeg)
کمبود ۱۷۶۰۰۰ معلم در سال تحصیلی جدید بیخ گوش مدارس دولتی
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید