مدیریت شهری و شفافیت سنجشپذیر
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۵۰
یکی از حقوق مهم به شهر، حق دسترسی آزاد به اطلاعات و حق نظارت و دیدهبانی است. این حقوق هم کلید مشارکت و دموکراسی شهری هستند و هم راهگشای کارآمدی.
در دوره پنجم شورا، شعار«شورا و شهرداری تمام شیشهای» در دستور کار قرار گرفت و اقدامات متعددی نظیر انتشار جزئیات قراردادهای بالای 45 میلیون تومان، انتشار جزئیات و اطلاعات لایحه بودجه (از جمله انتشار اکسلی آن برای قابلیت جستجو و تبدیل تبصرهها به ردیف بودجه)، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجهریزی در شهرداری برای شورایاران، حضور رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری مناطق در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، بارگذاری مشخصات تحصیلی کارکنان شهرداری روی سامانه شفافیت، اعلام میزان حقوق و مزایای دریافتی مدیران و کارکنان براساس فیش حقوقی آنان، انتشار جزئیات اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری، اعلام اسامی دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری، علنی شدن آرای اعضای شورای شهر واگذاری املاک و امکانات شهرداری تهران براساس مصوبه شورای شهر، محدودیت اختیارات شوراهای معماری مناطق، الکترونیکسازی بخشهایی از فرآیند صدور پروانه، حمایت از گزارشگران فساد(سوت زنها) با در نظر گرفتن پاداش مالی، انتشار پیامهای شهروندان در سامانههای 137 و 1888 و امکان ارائه گزارش اپلیکیشنی، سامانهای شدن اطلاعات طرح تفصیلی و امکان رصد عمومی آن، انتشار پژوهشهای شهرداری و اطلاعات خام آن را انجام داد.
اما در بحث شفافیت در مدیریت شهری موضوعهایی وجود دارد که نیازمند توجه است و مغفول مانده است:
در موضوع بودجه اگرچه انتشار فایل اکسلی ، تبدیل تبصرهها به ردیف بودجه، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجهریزی در شهرداری برای شورایاران، حضور رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری مناطق در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا و الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه گامهای مثبتی هستند اما شفافیت در بودجه تنها این موارد نیست و بخشهایی جزئی از آن را تشکیل میدهد. موضوع نخست برنامهپذیری بودجه است. چقدر بودجه عملیاتی سازی برنامه سوم توسعه شهرداری است؟ بودجهای که برنامه پذیر نیست، عملا فاقد شفافیت است چون ارتباط منطقی پروژهها با سیاستها در آن قابلیت رصد ندارد و نشان نمیدهد که حوزهها و احکام مأموریتی شهرداری با پروژهها چقدر پیشرفت میکنند. موضوع دوم، سنجشپذیری ردیفهای بودجه است. چه میزان ردیفهای بودجه سنجشپذیر هستند و قابلیت ارزیابی برای اینکه چگونه هزینه میشوند را دارند؟ (به جز مواردی که در قالب پروژههای معینی میآیند که بسیار محدود هستند و تا پیش از تبدیل تبصرهها به ردیفها هم عمدتا در آن قسمت قرار می گرفتهاند). موضوع سوم، تفاوت بودجه اعلامی با بودجه اعمالی و بحث تخصیص است. چه ساز و کارهای نظارتی و سنجشگرانه برای تخصیصها وجود دارد؟(هم به لحاظ صحت تخصیص و هم به لحاظ عدالت در تخصیصها از جمله بحث شعاع دسترسی در سرانههای هفتگانه پشتیبان سکونت). بحث چهارم، حساسیتهای اجتماعی بودجه است. برای مثال چقدر بودجه حساسیت جنسیتی دارد و میتوان آن را با (GRB (Gender Responsive Budgeting نزدیک دانست؟ شفافیت و سنجشپذیری اجتماعی هم یکی از ویژگیهای مهم در شفافیت بودجه است. موضوع پنجم، شفافیت فرآیندهای بودجه است که بودجه تحت چه سازوکارهایی و با چه شاخصهایی تهیه میشود. چقدر الزامات بودجه سالانه که توسط شورا مصوب میشود قابلیت تبدیل به یک راهنمای سنجش پذیر برای ساز و کار تدوین و شاخصهای بودجه را دارد؟ در فرآیند تدوین بودجه چه میزان و چگونه مشارکت وجود دارد؟ در روندهای مشارکتی برای مثال الزام حضور دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، شفافیت چگونه اعمال میشود؟
موضوع بودجه تنها یکی از ابعاد بحث شفافیت است که ملاحظه میشود شامل چه جزئیاتی است. از دیگر حوزهها میتوان به نقش اطلاعات جغرافیایی و پیوند آنها با دادههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … شهر اشاره نمود. برای مثال وضعیت فقر چند بعدی تهران، دادههایش در سطح بلوکی بررسی شده است اما به اطلاعات جغرافیایی(GIS) متصل نشده است و انتشار نیافته است. در این زمینه مثالها فراوان است و این یکی از حوزههایی است که شفافیت میتواند به سیاستگذاری اجتماعی شهری یاری رساند.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
بارش برف و باران امروز ادامه دارد
۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه میکنند
انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان
گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوریهای نوین در صنایع خلاق
اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسبوکاری مردم و نوآوران
گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر میاندازند
مسافران قطار مرگ
دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد
چتر سیاه بر آسمان اهواز
کشمکش بین ارگانهای دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد
مداخلهٔ بینتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک
وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیسالوزرای طالبان دیدار کردند
موضعگیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند
فعالان جهانی هشدار میدهند
میراث «غزه» زیر بمباران
پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد
فصل انارچینی
بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاسکاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکلهای توزیع دارو هستند
توزیع قطرهچکانی داروهای بیماران SMA
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید