پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تامین منافع ملی با همگرایی میدان و دیپلماسی

وزیر امور خارجه در مجلس تاکید کرد:

تامین منافع ملی با همگرایی میدان و دیپلماسی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون تاکید داشت





۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون تاکید داشت که با ایده دو قطبی کردن میدان و دیپلماسی موافق نیست و به هیچ عنوان این موضوع را دنبال نمی‌کند و معتقد است میدان و دیپلماسی در کنار هم می‌تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی شود.
ابوالفضل عمویی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در محل کمیسیون تلفیق جلسه فوق‌العاده‌ای را با حضور وزیر خارجه برگزار کرد که بخش عمده‌ای از جلسه به موضوع فایل منتشر شده از او اختصاص داشت.
این جلسه انتقادی و چالشی بود.
او توضیح داد: در این جلسه ۱۲ نماینده از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر کمیسیون‌ها به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات و انتقاداتشان پرداختند که از جمله محورهای آن بحث انتشار فایل صوتی بود که باعث ایجاد دو قطبی میدان و دیپلماسی در اذهان جامعه شده است.
او افزود: همچنین نمایندگان از عدم دقت در انجام این مصاحبه انتقاد کرده و آثار منفی انتشار آن در امنیت ملی از جمله روابط با برخی کشورهای دوست و همسایه را مورد اشاره قرار دادند.
آنها با اشاره به جایگاه والای شهید سلیمانی به عنوان قهرمان ملی در انظار عمومی به موضوع لزوم تامین منافع ملی تاکید داشتند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه گفت: وزیر خارجه با اشاره به روند طراحی این مصاحبه توضیح داد که در دولت تصمیم گرفته شده برای انتقال تجربیات وزرا و افرادی که در آینده مسئولیت می‌پذیرند مصاحبه‌هایی صورت گیرد تا مباحث به نفرات بعدی به عنوان تجربه منتقل شود؛ در این چارچوب قرار شد حداکثر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از این مصاحبه عمومی شود و این کار بر عهده مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بود؛ از طرف مصاحبه شونده امضا گرفته شد که بدون رضایت او مباحث منتشر نشود، ولی در نهایت این روند رعایت نشده و فایل در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفت.
او افزود: آقای ظریف تاکید داشت که فرمایشات رهبری را پایانی بر بحث‌های کارشناسی در این‌باره می‌داند. او با اشاره به سابقه همکاری و رفاقتش با شهید سلیمانی بیان کرد که شهید سلیمانی برای او بیشتر از یک فرمانده بود و به هیچ وجه به دنبال تخطئه جایگاه سردار سلیمانی نبوده است.
عمویی اضافه کرد: طبق توضیحات وزیر خارجه او با ایده دو قطبی شدن میدان و دیپلماسی موافق نیست و شخصا این موضوع را دنبال نمی‌کند.
وزیر خارجه معتقد است که میدان و دیپلماسی در کنار هم می‌تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار کرد: دستور دیگر جلسه کمیسیون بررسی سه درخواست تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بود.
این درخواست‌ها توسط حاجی دیلگانی نماینده شاهین‌شهر، امیرآبادی نماینده قم و بنده مطرح شد. کمیسیون با تجمیع این درخواست‌ها موافقت کرد؛ لذا مصوبه کمیسیون برای تصمیم‌گیری نمایندگان به صحن علنی ارائه شد. بازه تحقیق و تفحص دوره هشت ساله اخیر و در دو محور عملکرد مرکز بررسی‌های راهبردی در سال‌های گذشته و روند منجر به تهیه و انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه است.
از سوی دیگر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در مورد فایل صوتی وزیر خارجه گفت: «مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می داند نسبت به برخورد با عوامل و مقصران اقدامات نسنجیده اخیر پیگیری‌های لازم را به انجام رساند و از ظرفیت های قانونی خود در این مساله استفاده کند.»
قالیباف افزود: «بدون قدرت میدان، دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، میدان هرگز به اهداف خود برای تامین منافع ملی دست نخواهد یافت، این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که حاج قاسم سلیمانی در منطقه با هم افزایی قدرت میدانی و دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد.»
رئیس مجلس همچنین گفت: «در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب زده را رسوا می‌کند ریشه آنها را می‌خشکاند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

وزارت صنعت بهره‌برداری از معادن بدون عملیات فراوری را مشمول ارائهٔ گزارش ارزیابی محیط زیستی ندانست

تقلای حذف نظارت محیط‌زیست

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

تقلا برای کشتن آبخوان‌ها

پیش از پایان مطالعهٔ دانشگاه شیراز، استاندار یزد از مطالعهٔ جدید برای راه‌اندازی «معدن مس دره زرشک» خبر می‌دهد

تقلا برای کشتن آبخوان‌ها

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

بلاتکلیفی سد باطلهٔ معدن مهراصل

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

سرمایه‌گذاری در معدن بازنده

بار دیگر تلاش‌ها برای فعال‌کردن معدن مس دره‌زرشک در دامنهٔ شیرکوه آغاز شد

سرمایه‌گذاری در معدن بازنده

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

درختان، قربانیان جاده «گلیران»

جاده‌ ۲۷ کیلومتری معدن گلیران که قرار بود ۶.۷ متر عرض داشته باشد، ۲۰ متری شد

درختان، قربانیان جاده «گلیران»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *