پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بر محاکمه مسببان حادثه هواپیمای اوکراینی اصرار داریم

رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم برگزاری دادگاهی عادلانه تاکید کرد:

بر محاکمه مسببان حادثه هواپیمای اوکراینی اصرار داریم

بیانیه سپاه پاسداران: سقوط هواپیمای اوکراینی در پی ماجراجویی‌های ضد انسانی و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه به وقوع پیوست





۱۸ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰

18 دی‌ماه سال 1398، ساعت از شش صبح گذشته بود که هواپیمای شماره 752 هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از تهران به مقصد کی‌یف به پرواز درآمد. دقایقی بعد، به اشتباه، هدف دو موشک سامانه پدافند هوایی قرار گرفت و سقوط کرد. گرچه در ابتدا این خبر تکذیب شد و علت سقوط، نقص فنی اعلام شد اما در نهایت این خبر تایید شد و ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شلیک به این هواپیما به دلیل «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شی پرنده» رخ داده است. حالا یک سال از آن واقعه می‌گذرد و پرونده رسیدگی به آن همچنان باز است. دیروز، حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت در این‌باره گفت: «مسببان این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و دولت بر این موضوع اصرار دارد و قوه قضاییه هم حتما این کار را انجام می‌دهد.» و سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرده که سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی پس از ماجراجویی و جنایت تروریستی آمریکا و متعاقب آن ضربه موشکی به پایگاه تروریست‌ها در عین‌الاسد و شرایط جنگی منطقه رخ داد.

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی گفت: «۱۸ دی‌ماه روز تاسف‌انگیزی برای ما بود. چهارشنبه بود که ما جلسه در هیات دولت داشتیم و شب در آسمان هواپیمایی به خطا مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد و عزیزان ما همه‌شان جان به جان آفرین تسلیم کردند. این موضوع خیلی برایمان سخت بود در ابتدا هم قضیه برایمان روشن نبود که چه اتفاقی افتاده و روزهای پنج‌شنبه و جمعه گزارش‌ها کامل شد و مشخص شد که شرایط چگونه است و از همان وقت به مسئولان گفتیم موضوع را به مردم اعلام کنند، چرا که نباید چیزی از مردم پنهان بماند.»

او ادامه داد: «ما همان روز هم گفتیم که مسببان باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و امروز هم بر این موضوع اصرار داریم که حتما قوه قضاییه این کار را انجام می‌دهد و همه عاملان را محاکمه می‌کنند. اگر قصور، اشتباه، هماهنگی و ناهماهنگی بوده همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم از آن مطلع شوند که چه‌طور بوده است.»

رئیس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: «هیات دولت هم خسارات را تصویب کرده تا پرداخت شود و در این موضوع تابعیت را هم در نظر نگرفته و برای همه به طور مساوی ۱۵۰ هزار دلار خسارات مدنظر قرار گرفته شده که این پول پرداخت می‌شود. درباره‌ هواپیما هم با اوکراین مذاکره را ادامه می‌دهیم. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه می‌شوند. در این شرایط سخت بود اما ۳۰ میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود البته نه این‌که این موضوع تاثیری در این محاکمه بگذارد چرا که محاکمه عاملان باید با دقت انجام شود.»

 انتقام سخت در دستور کار پاسداران انقلاب

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بیانیه‌ای را به مناسبت سالروز سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر کرد و نوشت: «بار سنگین فراق فرزندان عزیز ایران بسیار سخت و اندوه‌بار است و انتقام سخت از جنایتکاران در دستور کار است.» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه خود با گرامیداشت ۱۸ دی‌ماه، سالروز  شهادت جمعی از هموطنان عزیز در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، از صبر، نجابت و شکیبایی خانواده‌های معظم آنان قدردانی و تاکید کرد: «ملت ما با درک و تحمل سختی‌های ناشی از دشمنی‌ها و توطئه‌های  نظام سلطه و استکبار، مصمم‌تر از گذشته در پی کنار زدن دشمنان از مسیر پرافتخار و آینده درخشان فراروی بوده و انتقام سخت  از آنان نیز دستور کار پاسداران انقلاب و مجاهدان مومن امت اسلامی خواهد بود.»

در بخشی از این بیانیه آمده است: «با گذشت یک سال از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که پس از ماجراجویی و جنایت تروریستی آمریکا و متعاقب آن ضربه موشکی به پایگاه تروریست‌ها در عین‌الاسد و شرایط جنگی منطقه رخ داد؛ همچنان فراق فرزندان عزیز ملت ایران غم و اندوهی عمیق را در دل‌های همگان گذاشته است.»

در این بیانیه با تاکید بر این‌که  پاسداران انقلاب اسلامی، طی چهار دهه اخیر همواره در میدان‌های مبارزه با ظالمان و مستکبران در دفاع  از امنیت و منافع ملی و صیانت از آرامش و سلامت مردم حضور شجاعانه و فداکارانه داشته و جان خود را سپر بلای ملت ایران کرده‌اند؛ خاطر نشان کرده است: «بار سنگین فراق فرزندان عزیز ایران بسیار سخت و اندوه‌بار است  و این اتفاق تلخ که در پی ماجراجویی‌های ضد انسانی و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه به وقوع پیوست؛  بار دیگر اوج خباثت و کینه‌توزی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران را به اثبات رساند و قلب‌های مردم شهید پرور ایران را جریحه‌دار و  اندوهگین کرد.»

در پایان در این بیانیه با ابراز تاسف و تاثر عمیق آحاد فرماندهان، مسئولین و کارکنان  پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به وقوع این حادثه دردناک و ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های معظم شهدا تاکید شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصمم‌تر از گذشته انتقام سخت از دشمنان را در دستور کار خود خواهد داشت.

پیشتر در همین هفته نیز معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرده بود که دولت مبلغ 150 هزار دلار را به خانواده‌ها و بازماندگان هر یک از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی پرداخت می‌کند. معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ایران گفته که اعتبار لازم در روزهای آغازین دی‌ماه سال جاری تامین شد و وزارت راه‌و‌شهرسازی موظف شده‌ است تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط این مبلغ را پرداخت کند.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه نیز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره پرونده جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی گفته بود که اقدامات اولیه برای پرداخت این خسارات انجام شده و «آنچه متوجه ما است رسیدگی قضایی منجر به وقوع این سانحه است.» 

اسماعیلی همچنین گفت که تحقیقات این پرونده تکمیل شده، گزارش‌های سانحه و شبیه‌‎سازی این سانحه در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته و تا پایان ماه جاری این پرونده رسیدگی می‌شود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *