سایت خبری پیام ما آنلاین | جنجال دوباره در تنگ تکاب

جنجال دوباره در تنگ تکاب





۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۵

سرمایه‌گذار پروژه تنگ‌تکاب از سه خبرنگار و یک فعال محیط زیست شکایت کرد

جنجال دوباره در تنگ تکاب

داسمه، وکیل دادگستری: پروژه تنگه تکاب وجاهت قانونی ندارد.

فاطمه باباخانی | جاده پیاپی پیچ می‌خورد، در سمت راست که نگاه می‌اندازیم شعله‌های نفت است که زبانه می‌کشند و ردی از ستاره‌ها بر جای نمی‌گذارند. همچنان پیش می‌رویم تا به سد آریوبرزن می‌رسیم و از آنجا به منطقه حفاظت‌شده تنگه تکاب. همراه‌مان از تلف شدن توله پلنگی در این منطقه می‌گوید‌. رد و نشان بولدوزرها پابرجاست و ما خودمان را به روستا می‌رسانیم. مرد روستایی با عصا و با احتیاط گام برمی‌دارد. حرف به پروژه تنگه تکاب می‌رسد. مرد از موافقان و متنفذان روستاست. به همراه‌مان که از مخالفان است می‌گوید نامش را می‌داند و خانه‌اش را هم. همراه ما دست دخترش‌ را انگار که سفت‌تر می‌فشارد و چینی بر ابرویش می‌نشیند. می‌گوید از راه قانونی کار را دنبال می‌کند. از این دیدار دو سال می‌گذرد و از آن زمان تاکنون پروژه تنگه تکاب به یکی از پروژه‌های پرسروصدای محیط‌زیستی در ایران تبدیل و گزارش‌های متعددی هم درباره آن منتشر شده است. آخرین خبر درباره این پروژه شکایت «فرخ کدخدا» سرمایه‌گذار از سه خبرنگار و یک فعال محیط‌زیست است؛ علی چاروسایی و فردین آذریان، مدیر و خبرنگار «خورنا»، احسان موحدنیا خبرنگار «بهبهان ما» و «عبدالصاحب عبودی» دبیر انجمن جمعیت حامیان محیط زیست و نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد بهبهان.

محمد داس‌مه، دبیر کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی و  منابع طبیعی استان خوزستان درباره محتوای این گزارش می‌گوید: «عبودی در گفت‌وگوی خود با این خبرگزاری با مبنای حقوقی سخن نگفته اما این به معنای آن نیست که تخلفی صورت نگرفته است. او در صحبت‌هایش هکتاری سه میلیون در واگذاری اراضی ملی بیان کرده است. در صورتی که این رقم در کمیسیون تقویم اراضی زراعی و باقی بوده است.»

در آن زمان و پس از آن یکی از مقامات سیاسی در استان خوزستان روی قیمت‌گذاری فشار آورد اما پس از شکایت دادستان متری 1200 تومان باطل شد و طبق صورت‌جلسه سازمان بازرسی کشور و به متری 5 هزار تومان رسید. حال محاسبه کنید در 32 هکتار که 320 هزار متر مربع می شود اختلاف به یک میلیارد و دویست و شانزده میلیون تومان می‌رسد. با این حال تاکنون سرمایه‌گذار مابه التفاوت را پرداخت نکرده و به خزانه دولت واریز نکرده است. چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده؟ آیا چون طرح موافق نظر استاندار است؟

چه مطالبی باعث این شکایت شده است؟ در گزارشی که در خورنا منتشر شده آمده است: «در تحقیقاتی که اخیراً توسط خبرنگار خبرگزاری خورنا در گفت‌وگو با اهالی مطلع به عمل آمده، مشخص شد که ظاهراً حدود ۹۶ هکتار از اراضی منطقۀ تنگ تکاب بهبهان، دارای مالکان قانونی است؛ اما تخلف از این‌جا شروع می‌شود که چند سال پیش، تعدادی از این مالکان به‌صورت غیرمجاز اقدام به فروش ۳۳ هکتار از محدوده‌های اراضی ملی با قیمت ۹۹ میلیون تومان به شخصی با نام «فرخ کدخدا» می‌کنند. عبدالصاحب عبودی در ابتدای گفت‌وگو با خورنا بیان کرد که این مناطق، بی‌بروبرگرد جزو مایملک دولتی است و در رسته اموال ملی تعریف می‌شوند. با چه مجوز و روند قانونی، این اراضی دولتی بایست به یک شخصِ حقیقی واگذار شود؟!»

داس‌مه درباره محتوای این گزارش می‌گوید: «عبودی در گفت‌وگوی خود با این خبرگزاری با مبنای حقوقی سخن نگفته اما این به معنای آن نیست که تخلفی صورت گرفته است. او در صحبت‌هایش متری سه هزار تومان در تقسیم اراضی زراعی و باغی را به اشتباه با موضوع واگذاری اراضی ملی به قیمت 1200 تومان اشتباه گرفته. اما نکته مهم این است که در این پروژه ما شاهد یک قیمت‌گذاری غیرواقعی بوده‌ایم. این اراضی زمانی به قیمت متری 1200 تومان فروش رفته‌اند که قیمت واقعی آنها 300 هزار تومان بود.»

در آن زمان و پس از آن مقام عالی سیاسی در استان خوزستان روی قیمت‌گذاری فشار آورد اما پس از شکایت دادستان متری 1200 تومان باطل شد و طبق صورتجلسه سازمان بازرسی کشور و به متری 5 هزار تومان رسید. حال محاسبه کنید در 32 هکتار که 320 هزار متر مربع می شود اختلاف به یک میلیارد و دویست و شانزده میلیون تومان می‌رسد. با این حال تاکنون سرمایه‌گذار مابه التفاوت را پرداخت نکرده و به خزانه دولت واریز نکرده است. چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده؟ آیا چون طرح موافق نظر استاندار است؟

این وکیل دادگستری اضافه می‌کند: «بر مبنای اسناد معاون قضایی دادستان کل کشور،‌ دادستان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، دادستان بهبهان، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و‌ کارشناس رسمی دادگستری پروژه غیرقانونی است و در دادگاه آن‌ها را  متهم خواهم کرد. در نهایت اینکه تکلیف این پروژه در دادسرای کارکنان دولت و پرونده‌های عیسی کلانتری مشخص می‌شود.»عبدالصاحب عبودی هم در این باره به «پیام‌ما» می گوید: «این شکایت بر اساس مصاحبه‌ای بود که با خورنا انجام دادم. فرخ کدخدا سرمایه‌گذار پروژه شاگرد من بود و من پیش از این گفت‌وگو هم بارها از او خواستم امکانی برای صحبت با هم داشته باشیم که متاسفانه توجهی به این موضوع نشد. به او پیغام دادم که می‌توان با کمترین تخریب محیط‌زیست هم پروژه‌ای را اجرا کرد اما کدخدا این موضوع را در نظر نگرفت تا این‌که با این شکایت مواجه شدم و باید دید دادگاه درباره آن چه تصمیمی می‌گیرد.»

احسان موحدنیا از خبرنگاران «بهبهان ما» هم در گفت‌و‌گو با «پیام ما» با بیان اینکه آنچه در این رسانه انجام شده تنها بازنشر گزارش «خورنا» بوده،‌ عنوان می‌کند: «متنی در یکی از خبرگزاری‌های استانی منتشر شده بود و ما هم این متن را با رعایت تمام اصول حرفه ای بازنشر کردیم، ‌یعنی حتی با اینکه در خورنا اسم آقای کدخدا آمده بود ما به ذکر حروف ابتدایی نام و نام خانوادگی بسنده کردیم اما ناگهان متوجه شدیم از ما و خبرگزاری استانی به اتهام نشر اکاذیب شکایت شده است.»

او می‌گوید که پیش از شکایت هیچ تماسی مبنی بر اصلاح گزارش صورت نگرفته و تنها با ارسال یک پیامک متوجه شده که از او و دو خبرنگار دیگر شکایت شده است.موحدنیا دکتری ریاضی دارد و استاد دانشگاه است. به گفته خودش مسئولیت اجتماعی و علاقه‌مندی به حوزه خبر او را به این حوزه کشانده و برای رسانه‌شان مجوزهای لازم را از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند. او می‌گوید که تجربه زیادی در حوزه خبرنگاری محیط‌زیست ندارد و به تازگی مشغول رصد خبرهایی بود که درباره تنگه تکاب منتشر می‌شود. گزارشی که آنها در «بهبهان ما» بازنشر کردند در استان خوزستان بارها و بارها چرخیده و اغلب مردم آن را خوانده‌اند و حالا او در حال جمع‌آوری داده‌ها برای مراجعه به دادگاه است، هر چند که خودش می‌گوید تصورش این بود که ابتدا پرونده به شورای حل اختلاف می‌رود.

شکایت سرمایه‌گذاران از خبررسانی سابقه دارد

شکایت از خبرنگاران موضوع تازه‌ای نیست. بارها و بارها شرکت‌ها و یا حتی سازمان‌های دولتی از خبرنگاران حوزه محیط‌زیست شکایت کرده‌اند و در نهایت هیچکدام از این شکایت‌ها به بازداشت یا زندانی شدن این خبرنگاران منجر نشده است. فشار اجتماعی بر کسانی که از خبرنگاران این حوزه شکایت می‌کنند بسیار بالاست و احتمالا سرمایه‌گذار تنگه تکاب هم با پخش خبر شکایت با این موضوع مواجه شده است. آنچه فرخ کدخدا و حامیانش باید انجام دهند به نظر می‌رسد به جای شکایت ارسال اصلاحیه باشد یا تکذیبه برای رسانه‌ای که گزارش در آن منتشر شده زیرا شکایت‌های این‌چنینی نه تنها به حق بودن پروژه را نشان نمی‌دهد بلکه به نوعی تخریب آن محسوب می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *