پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمام اعظم کبودرآهنگ انبار مبل شد

حمام اعظم کبودرآهنگ انبار مبل شد





۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۹:۰۳

حمام اعظم کبودرآهنگ انبار مبل شد

حمام اعظم کبودراهنگ مدتی است که به محل انبار مبل تبدیل شده است.

این حمام به همت ۳۵ نفر از خیرین و به سبک معماری حمام‌های دوره قاجار ساخته شده است، طبق اسناد موجود در میراث فرهنگی این افراد نسبت به هزینه‌ای که کرده‌اند، مالک بنا هستند. در حال حاضر اعضای هیئت امنای مسجد اعظم به عنوان متولی بنا و ناظر بر آن بوده و با وجود اینکه میراث فرهنگی چندین بار برای تبدیل بنا به موزه مردم شناسی، نمایشگاه دائمی و سفره‌خانه سنتی اقدام کرده اما به نتیجه نرسیده است.

این بنا که در سال ۸۲ با شماره ۹۸۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده، در سال ۹۰ به همت میراث فرهنگی مرمت شد تا به تغییر کاربری نزدیک شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و ایسنا گزارش داده که این بنا به انبار مبل تبدیل شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به اینکه میراث فرهنگی به دنبال حفظ بنا و تغییر کاربری مناسب آن است، گفته که هیئت امنای مسجد اعظم حاضر به واگذاری حمام نیستند و مدتی بنا را به نمایشگاه مبل تبدیل کرده بودند و در حال حاضر نیز به انبار مبل تبدیل شده و گویا دوباره قرار است نمایشگاه شود.

مهدی غلامی با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی حفاظت از بناست و در مورد کاربری آن دستش بسته است، توضیح داده: «به علت اینکه بنا مالک ندارد و جزء اموال عمومی است، شورای شهر و شهرداری هم باید وارد کار شوند. در دیگر شهرستان‌های استان حمام‌های تاریخی به میراث واگذار شده و کاربری فرهنگی پیدا کرده‌اند اما با وجود پیگیری‌های فراوان این اتفاق در کبودراهنگ نیفتاده است‌.»

به گفته او عرصه زمین حمام و مالکان آن مشکل حقوقی دارند و اگر این چنین نبود میراث فرهنگی می‌توانست بنا را تملک و حفظ کند. «اگر بنا به میراث داده شود کاربری مناسبی برایش در نظر گرفته و در راستای معرفی شهرستان استفاده بهینه از آن می‌کند.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر