پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آمارسازی ممنوع

آمارسازی ممنوع





۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲

وزیر کشور خطاب به فرمانداران:

آمارسازی ممنوع

رئیسی، سخن‌گوی ستادملی مبارزه با کرونا: از اول آذر، اگر فردی در شهری با وضعیت قرمز قصد سفر به شهری با وضعیت نارنجی داشته باشد مبلغ یک میلیون تومان جریمه خواهد شد.

در چند هفته اخیر تعداد مبتلایان به بیماری کووید۱۹ و قربانیان آن در ایران با نوسان زیاد روندی رو به افزایش دارد. موضوعی که باعث ایجاد سیاست‌های جدید برای مقابله با کرونا شده است.  در همین حال مساله اعلام آمارهای متناقض درباره مبتلایان به کرونا هم یکی از چالش‌های نظام سلامت بوده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا دیروز در جلسه با فرمانداران سراسر کشور خواستار ارائه امارهای واقعی در این‌باره شد. ‌

صرف نظر از تاثیر انکارناپذیر مدیریت بحران کرونا و نقش شهروندان در کنترل و مهار شیوع این بیماری، از همان ابتدای شیوع ویروس،  حرف و حدیث‌های‌زیادی در خصوص واقعی بودن یا نبودن آمارهای مرگ‌ومیر مطرح بود.

از جمله برخی از عواملی که باعث پدید آمدن این تردیدها در نقاط مختلف دنیا شده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد: “تنها مرگ‌ومیرهایی در آمار لحاظ می‌شوند که قبل از مرگ آزمایش داده‌اند و جواب آن مثبت بوده، تعداد بالای مواردی که آزمایش‌های تشخیصی به‌ غلط، ابتلای فرد به کرونا را منفی نشان می‌دهند، هم‌خوانی نداشتن نمودار مرگ و میر با تغییرات نمودار مبتلایان، عدم ثبت موارد فوت در آمارهای رسمی در تاریخ دقیق به دلایل مختلف مانند روند اداری تشکیل پرونده و همچنین عدم ثبت جان باختگان خارج بیمارستانی.

رحمانی فضلی، فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: به فرمانداران می‌گویم موضوع سلامت، اولویت اول است، لذا از تمام ظرفیت‌ها برای مبارزه با کرونا استفاده کنید. 

از قوه‌قضاییه هم به دلیل همکاری دادستان‌ها برای حمایت از اعمال محدودیت‌ها تشکر می‌کنم.او ادامه داد: فرمانداران باید هر روز، جلسه خاص این موضوع را داشته باشند و هماهنگی‌ها را انجام دهند. یک سیستم ارتباطی آماده می‌شود که فرمانداران باید در آن شرایط و تصمیمات را اطلاع دهند. همچنین باید فرمانداران چک لیست داشته باشند و کارها را با دقت دنبال کنند.

تصریح می‌کنم، تجمعی نباید باشد، هیچ رودربایستی با هیچ دستگاه یا فردی نداشته باشید و اگر موردی بود که توان ممانعت ندارید، بگویید وزیر کشور دستور داده است.

وزیر کشور با تاکید براینکه هیچ وجه آمارسازی نباید داشته باشید، گفت: دکتر نمکی و وزارت بهداشت بر اساس آمارهای شما فرمانداران، تصمیم می‌گیرند.

او با تاکید براینکه مصوبه‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا در حکم مصوبه‌ها شورای عالی امنیت ملی است و عین قانون برای ماست، گفت: گفته شده است، دستگاه‌های اجرایی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. من هم در همین چند شب گذشته در تلویزیون دیدم که سه پروژه افتتاح شده است که همین همکاران ما در آن حضور داشتند اما در هر سه مورد پروتکل‌ها رعایت نشده بود.

 مردم نباید این صحنه‌ها را ببیند وقتی این صحنه‌ها را می‌بییند فکر می‌کنند موضوع جدی نیست. فرمانداران اختیار دارند در شهرستان تصمیم‌گیری کنند و برای خودشان دستورالعمل اجرایی بنویسند.

فوتی‌های کرونایی بیشتر از آمار رسمی است

معاون کل وزارت بهداشت گفت که شمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در این کشور بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلامی است.

 حریرچی دراین باره تصریح کرد: ما خیلی از افراد را به عنوان کرونا درمان می‌کنیم اما چون جواب تست‌شان منفی بوده است، آنها را جز مرگ کرونایی حساب نمی‌کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت ایران همچنین اظهار داشت: طبق پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز آمار فوتی‌ها مانند سایر کشورها برای کسانی که تستشان مثبت است اعلام می‌شوند.

در حالی‌که تعداد فوتی‌ها را می‌توان از 1.5 برابر تا 2.2 برابر آمار اعلامی حساب کرد.

آمار کرونا در ایران واقعی است؟

در این باره آمار اعلام شده از  سوی وزارت بهداشت فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز واکنش نشان داده و گفته اگر تست PCR رایگان شود و از افراد بیشتری تست گرفته شود آمارها بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود.

 او معتقد است آماری که در تمام جهان به آن استناد می‌شود در مورد بیمارانی است که آزمایشPCR آن‌ها مثبت اعلام شده این افراد طبق پروتکل ملی و آزمایش PCR مثبت چه علائم داشته باشند و چه نداشته باشند موارد قطعی ابتلاء به کرونا تلقی می‌شوند. 

زالی گفت: البته نقض آماری ما در مواردی است که محتمل به این بیماری هستند البته الان سازمان بهداشت جهانی تعاریف خود را از ابتلای به بیماری کرونا گسترش داده به عنوان مثال شما اگر با فردی در ارتباط باشید که آن فرد تست PCR او مثبت باشد می‌گوییم تا زمانی که تست PCR شما منفی نشده شما هم در گروه محتمل به کرونا هستید.

یک‌میلیون‌تومان جریمه سفر؛ از اول آذر

رئیسی، سخن‌گوی ستادملی مبارزه با کرونا، اعلام کرده از اول آذر، اگر فردی از شهر نارنجی وارد هر شهری که وضعیت آن قرمز باشد مبلغ 500 هزار تومان جریمه می‌شود و اگر فردی در شهری با وضعیت قرمز قصد سفر به شهری با وضعیت نارنجی داشته باشد مبلغ یک میلیون تومان جریمه خواهد شد. بنابر اعلام رییس  «شهرهایی که قرمزند در رفت‌وآمدهای درون و بیرون‌شهری محدود می‌‌شوند.»

رئیسی افزود: «هر شهرمحدودیت‌های خاص را دارد .خروج از شهرها جریمه ندارد اما اگر فردی به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

در نشست چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های غیرقانونی بررسی شد

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

نقش «خوشاب‌»ها در کنترل سیلاب منطقه مَکُران

مناقشه بر سر «زمین»

۶۰ سال بعد از قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، برخی روستاییان ادعا می‌کنند بر اثر اجرای این قانون مالکیت‌شان مخدوش شده است

مناقشه بر سر «زمین»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم اعلام کرد با انتقاد روبه‌رو شد

شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

طرح زیانبار مجلس برای روستاها

کمیسیون عمران مجلس پیگیر طرحی است که اختیارات بنیاد مسکن برای تغییر کاربری و ساخت‌وساز در روستاها را بیشتر می‌کند

طرح زیانبار مجلس برای روستاها

«چهل‌بازه» را نجات دهید

تقاضای تشکل‌های محیط‌زیستی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای جلوگیری از واگذاری مالکیت رودخانۀ «چهل‌بازه» مشهد

«چهل‌بازه» را نجات دهید

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

پیشنهاد ارز ترجیحی ۳۱ هزار تومانی در ۱۴۰۳

پیشنهاد ارز ترجیحی ۳۱ هزار تومانی در ۱۴۰۳

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *