پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امروز اتکای ما به نفت ۱۰ درصد است

امروز اتکای ما به نفت ۱۰ درصد است





۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷

امروز اتکای ما به نفت ۱۰ درصد است 

رئیس دولت دوازدهم اظهار کرد: ما هفته قبل بحث های مهمی در ستاد اقتصادی دولت برای حل کردن برخی مشکلات داشتیم. اقتصاد ما عمدتا نفتی بود و ۵۰ درصد بودجه به نفت متکی بود اما امروز اتکای ما به نفت ۱۰ درصد است و خیلی با گذشته متفاوت است. یکی از مشکلات ما این است که در مسیر عبور از اقتصاد نفتی به غیر نفتی هستیم و تحریم و کرونا هم وجود دارد که کار ما را سخت کرده که باید با تدبیر پیش برویم. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت وقتی ما در سیاست خارجی پیروز می‌شویم آمریکا عصبانی می‌شود و وزیر خارجه را تحریم می کند و وقتی در فروش نفت و فرآورده های آن موفق می شویم وزیر نفت ما را تحریم می کند. اینها دلیل استیصال آمریکاست. می‌بینید که در مناظرات انتخاباتی خود چه مشکلاتی دارند و در سیاست خارجی هیچ حرفی ندارند و حتی با متحدان و دوستان خود دچار مشکل هستند.

روحانی در ادامه عنوان کرد: ما در جلسات ستاد اقتصادی به دنبال این بودیم که هماهنگی بیشتری بین وزارت صمت، نفت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی و دیگرانی که مسئولیت اصلی تامین مواد و کالاهای اولیه جامعه را بر عهده دارند صورت دهیم و به جمع بندی و تصمیم های خوبی هم رسیده ایم.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی مسئولیت تامین منابع اصلی که عمدتا در نفت، میعانات، پتروشیمی و فولاد متکی است را دارد و وزارت صمت تلاش می کند. تا ارز را به کشور برگرداند و تهاتر را انجام دهد و در موارد لازم صادرات را به واردات وصل کند. این همکاری ها طی یک چهارچوبی است که مراحل نهایی آن را انجام می دهیم. در جلسات ستاد اقتصادی موارد دیگری هم از جمله بورس مورد بررسی قرار گرفته است ولی مهمترین بخش این بوده که تامین کالاهای مورد نیاز مردم و فعالیت های اقتصادی بهتر انجام شود.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: بعضی ها با گفتار خود مردم را متزلزل نکنند قرار ما این است که بخش بزرگ کالاهای اساسی پارسال و امسال با ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) وارد شود و این اصل ادامه دارد. متاسفانه یک نفر حرفی می زند و موجی در جامعه ایجاد می کند و گرانی های بی جهت و احتکار به وجود می آید. تامین کالاهای اساسی تا پایان امسال اینگونه که گفتم خواهد بود و بیش از هشت میلیارد که ۶.۲ میلیارد آن تامین شده وارد شده یا در حال ورود است و بقیه هم وارد می شوند.

وی اضافه کرد: حرف زدن از اینکه تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود به معنی ایجاد سود بادآورده برای عده ای خاص است و بهتر است بعضی ها سخن گفتن را به آنها که مسئول هستند واگذار کنند که در دولت در بخش ارز بانک مرکزی، در بخش کالاها وزارت صمت، در بخش بودجه رئیس سازمان برنامه و بودجه و در دولت سخنگوی دولت این وظایف را بر عهده دارد و مردم هم باید بر این مبانی زندگی خود را برنامه ریزی کنند.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: ما می دانیم و برایمان مشهود و ملموس است که مردم در سختی هستند. خیلی روشن است که وقتی ۵۰ میلیارد دلار درآمد از نفت بوده و دیگر نیست به مردم فشار می‌آید. ما در جنگ اقتصادی هستیم و معلوم است که در این جنگ زخمی هم خواهیم داشت و زندگی مردم با مشکل مواجه می شود اما همه تلاش ما کمتر کردن مشکلات مردم است. حانی تاکید کرد: من مطمئنم که این مسیر را هم با سربلندی و پیروزی به پایان می بریم و آمریکایی ها نمی‌توانند این وضعیت را ادامه دهند. این نفس های آخر تحریم های آمریکاست که به تحریم نفری و موردی رسیده است و البته ناچارند از این مسیر غلط دست بردارند. دولت هم همه توان خود را برای برداشتن تحریم ها در چارچوب اصول نظام دنبال می کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه پیامبر اسلام معلم بشریت و رحمت برای عالم بود اظهار کرد: ما وقتی از هفته وحدت صحبت می کنیم از وحدت شیعه و سنی سخن می‌گوییم و معنی آن این است که همه اهل قبله در کنار هم هستیم. ضمن اینکه ما نبوت عامه را قبول داریم و به همه انبیاء احترام می گذاریم. در دنیای امروز در صورتی می توانیم در کنار هم زندگی کنیم و صلح و ثبات برقرار باشد که همه به هم احترام بگذاریم. بی احترامی کردن به پیامبر اسلام و اینکه احساسات میلیاردها نفر در جهان را تحریک کنیم هنر نیست. بلکه ضد اخلاق و تشویق خشونت است. آزادی با احترام به همه ارزش ها به دست می آید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر