پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عنوان قرق‌ اختصاصی ابزار پایدار حفاظت از حیات وحش استمطلب

عنوان قرق‌ اختصاصی ابزار پایدار حفاظت از حیات وحش استمطلب





۴ آبان ۱۳۹۹، ۲۲:۵۲

نامه ۸۰ کارشناس محیط زیست و حیات وحش به عیسی کلانتری

قرق‌ اختصاصی ابزار پایدار حفاظت از حیات وحش است

پیام ما- ۸۰ نفر از کارشناسان و دانش آموختگان محیط زیست و حیات‌وحش در نام‌ه­ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار اجرای قانون شکار و صید و آیین‌­نامه قرق‌­های اختصاصی با مشارکت جامعه محلی و همینطور شفافیت در روند صدور پروانه‌های شکار شدند. انتشار این نامه در حالی است که در هفته‌های اخیر اخباری با محور قرق‌های اختصاصی جنجال به‌پا کرده و گروهی حتی شکار قانونی را بحران اصلی محیط زیست کشور تلقی می‌کنند.

امضاکنندگان این نامه که همگی از کارشناسان و دانش‌آموختگان محیط زیست و حیات‌وحش کشور هستند، در این نامه تاکید کرده‌اند: «با علم به کاستی‌ها و ضعف‌های موجود در روند مدیریت حیات‌وحش کشور -که با همکاری متخصصان و مشارکت مردم محلی قابل رفع هستند- حمایت خود را از تصمیمات آن سازمان برای بهره‌گیری از ابزارهای منطقی و کارآمد حفاظت از حیات‌وحش اعلام می‌داریم.

 بدیهی است قرق‌های اختصاصی (حفاظت­گاه‌ های مردمی) و صدور پروانه شکار مدیریت‌شده، ابزارهایی تاثیرگذارند که با بهره‌گیری‌ هوشمندانه از آنها، حفاظت پایدار از زیستگاه‌ها و حیات‌وحش فراهم می‌شود.»

نامه اینطور آغاز شده است:‌ «الگوی حفاظت مشارکتی به عنوان یکی از جنبه­‌های عملی زیست‌­شناسی حفاظت، که سال­ها از تجربه موفق آن در بسیاری از کشورها می‌گذرد، راهی‌ست برای تامین منابع مالی حفاظت، اشتغال‌­زایی جوامع محلی و حراست از منابع طبیعی که بر این اساس در قوانین سازمان حفاظت محیط زیست نیز به صراحت بر آن تاکید شده است.»

قانون شکار و صید (مصوب ۱۶/۳/۱۳۴۶ با اصلاحات مصوب ۳۰/۱۰/۱۳۵۳ و ۲۵/۹/۱۳۷۵) و آیین نامه اجرایی آن (مصوب ۲۹/۱۰/۱۳۴۶ هیات وزیران و اصلاحیه ۳۰/۱/۱۳۷۴) و آیین‌نامه حقوق و تکالیف دارندگان قرق‌های اختصاصی مصوب شورایعالی محیط زیست، از محمل‌­های قانونی اجرا و پیاده­‌سازی الگوی حفاظت مشارکتی در کشور به­‌شمار می‌­آیند. 

امضا کنندگان نامه می‌گویند قرق‌های اختصاصی (حفاظت­گاه‌های مردمی) و شکار قانونی با فراهم‌آوردن منافع جمعی می‌­توانند به پشتوانه‌ای برای حفاظت مشارکتی و مانعی قدرتمند در برابر توسعه ناپایدار تبدیل شوند.

بر اساس این نامه اما چندی است اظهارات برخی افراد، بدون توجه به قوانین و مقررات موجود درباره این موضوع و همچنین بیان ادعاهای نادرست (نظیر واگذاری اراضی ملی به افراد و …)، موجب تشویش افکار عمومی و اخلال در عملکرد قانونی سازمان حفاظت محیط زیست شده است. 

آنها می‌گویند به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از جنجال‌های خبری اخیر حول محور قرق­های اختصاصی (حفاظت­گاه‌های مردمی) و شکار قانونی با مدیریت گروه‌هایی خاص و با هدف تخریب تلاش‌های کارشناسان این حوزه و مخدوش جلوه‌دادن قوانین، در راستای انحراف افکار عمومی از بحران‌های پیش روی محیط زیست کشور، طراحی و عملیاتی می‌شوند.

کارشناسانی که نامشان در این نامه قیدشده، ادامه می‌دهند: ‌«امضاکنندگان این نامه که شامل کارشناسان و دانش‌آموختگان محیط زیست و حیات‌وحش کشور هستند، با علم به کاستی‌ها و ضعف‌های موجود در روند مدیریت حیات‌وحش کشور که با همکاری متخصصان و مشارکت مردم محلی قابل رفع هستند حمایت خود را از تصمیمات آن سازمان برای بهره‌گیری از ابزارهای منطقی و کارآمد حفاظت از حیات‌وحش اعلام می‌داریم. بدیهی است قرق‌های اختصاصی (حفاظت گاه‌های مردمی) و صدور پروانه شکار مدیریت شده، ابزارهایی تاثیرگذارند که با بهره‌گیری هوشمندانه از آنها، حفاظت پایدار از زیستگاه‌ها و حیات‌وحش فراهم می‌شود.»

آنها در پایان از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درخواست کرده‌اند که «نظر به نص صریح قانون و اختیارات آن سازمان»، دستور داده شود که اجرای قانون شکار و صید و آیین‌­نامه قرق‌­های اختصاصی با همکاری و مشارکت متخصصان و مجریان این حوزه، همگام با شفافیت مالی در روند صدور پروانه‌های شکار و نحوه هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از آن در جهت حفاظت، پیگیری شود.

در فهرست ۸۰ نفری، متخصصان و کارشناسان محیط زیست و حیات وحش، نام کسانی چون بهزاد سعید‌پور، محمدهادی حیدرزاده، هانیه غفاری، محمدصادق فرهادی‌نیا، عبدالله سالاری، مهدی مجتهدی، محمدشریف رنجبر، محمدحسین ایران‌نژاد و صدرالدین علی‌پور دیده می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر