پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهرها، کودکانی عصیانگر پرورش می‌دهند

شهرها، کودکانی عصیانگر پرورش می‌دهند





۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۸

شهرها، کودکانی عصیانگر پرورش می‌دهند 

عضو کمیته‌ ملی شهر دوستدار کودک وزارت کشور معتقد است فضاهای شهری در حال پرورش کودکانی عصیان‌گر، سرکش، ناهنجار و بی‌تفاوت نسبت به شهر هستند و اگر هزینه‌ای برای ایجاد شهر دوستدار کودک پرداخت نکنیم، در آینده‌ای نه چندان دور باید میلیون‌ها برابر آن را برای ساخت زندان و… هزینه کنیم .

موسی پژوهان در نهمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان توسعه شهری که با موضوع شهر دوستدار کودک برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌هایی که شورای شهر و شهردار باید به مردم ارائه دهند، شهر دوستدار کودک است، به دلیل اینکه یک سوم مردم مشهد کودک و نوجوان هستند و در ضمن، آگاه‌سازی خانواده‌ها از حقوق کودکانشان می‌تواند مکمل این موضوع باشد.

به گزارش ایسنا، او گفت: تهیه‌ اطلس کودکان باید مبنای سیاست‌گذاری ما باشد. باید جستجو کنیم که به عنوان مثال کودکان اوتیستیک در کدام مناطق شهر سکونت دارند، دسترسی آن‌ها به امکانات درمانی، تفریحی ، آموزشی و… چگونه است؟ بنابراین این تلاش‌ها، فعالیت‌های بنیادینی است.

پژهان با بیان اینکه ما باید به این سمت حرکت کنیم که تمام پروژه‌های عمرانی شهرمان پیوست به کودک داشته باشد، گفت: وقتی در این جهت حرکت کنیم دیگر ۹۰ درصد مکان‌های بی‌دفاع و تهدیدکننده‌ حضور کودک ندارند. این موضوع باید تبدیل به الزام شود که پروژه‌های عمرانی بدون پیوست فیزیکی نباید آغاز شود، مگر اینکه تاثیرش  بر روی کودک در ابتدا ارزیابی شود و اگر به لحاظ عمرانی پروژه لازم الاجراست، باید راهکارهای جلوگیری، مقابله و جبران در پیوست ذکر شود.

او با اشاره به اینکه موضوع کودک مسئله‌ بسیار مهمی است که در آینده‌ نزدیک بحرانی و تهدیدکننده خواهدشد، خاطرنشان کرد: دلیل آن، این است که فضاهای شهری در حال پرورش کودکانی عصیان‌گر، سرکش، ناهنجار و بی تفاوت نسبت به شهر هستند و اگر هزینه‌ای که برای شهر دوستدار کودک پرداخت می‌کنیم  را نپردازیم، در آینده‌ای نه چندان دور باید میلیون‌ها برابر آن را برای ساخت زندان و… هزینه کنیم .

 او معتقد است اگر بتوانی شهر را برای کودک آماده کرد در واقع شهری برای همگان آماده شده است چون بررسی‌ها نشان داده نیازهای شهر دوستدار کودک با سایر گونه‌های سنی هم‌پوشانی دارد زیرا حضور کودک در فضاهای شهری همراه با والدین است. 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر