پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خداحافظی با کاوشگر تپه‌های سیَلک

خداحافظی با کاوشگر تپه‌های سیَلک





۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۹

خداحافظی با کاوشگر تپه‌های سیَلک

صادق ملک شهمیرزادی، باستان‌شناس پیشکسوت روز گذشته در سن 77 سالگی درگذشت.

صادق ملک شهمیرزادی سال ۱۳۲۲ شمسی در شهمیرزاد استان سمنان به دنیا آمد. او که سالیان متمادی در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کرده، به زعم هم دوره‌ای‌های خود، جانشین عزت‌الله نگهبان، پدر باستان‌شناسی ایران شناخته می‌شد. نام شهمیرزادی به نام کاوشگر تپه‌های سیلک گره خورده است

به گزارش ایسنا، او در آیین بزرگداشتش که در سال 94 برگزار شده بود، خودش را این‌طور معرفی کرد: «حدود ۲۰ ماه است که به خاطر مشکل قرنیه و شبکیه نمی‌توانم بنویسم و بخوانم. اما منت خدای را عزوجل که در شهمیرزاد سمنان به دنیا آمدم و به باستان‌شناسی روی آوردم. این مایه افتخار هر ایرانی است که سند مکتوبی دارد که به خدای واحد اعتقاد دارد و دعا می‌کند که جنگ و خشکسالی و دروغ نصیب این کشور نشود.»

به گفته شهمیرزادی، هنگامی که تحصیلاتش را در موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به پایان رساند، به ایران بازگشت و با کمک عزت الله نگهبان درخواست استخدام در دانشگاه تهران را داد. او در همایش بزرگداشتش درباره این خاطره گفته بود: «وقتی درخواست استخدام دادم با خدا عهد کردم که سعی کنم به جوانان علاقه‌مند به باستان‌شناسی کشورم خدمت کنم و به جز آن هیچ چیز از خدا نخواهم. من در سه راه شفاهی، کتبی و تجربیات میدانی برای دانشجویانم در حوزه باستان‌شناسی تدریس کردم و چون در زمان کار و فراگیری علم با دو روش کاوش در ایران و آمریکا آشنایی پیدا کردم توانستم تجربیاتم را به دانشجویانم منتقل کنم. دانشجویان باستان‌شناس ایرانی درباره باستان‌شناسی آسیای مرکزی چیزی نمی‌دانستند، این روش خوبی برای آشنایی آن‌ها با این حوزه بود. من در تیرماه سال ۱۳۴۹ در رتبه استادیاری در دانشگاه تهران استخدام شدم و در بهمن‌ماه ۱۳۷۹ پس از ۳۰ سال و شش ماه و ۲۱ روز با رتبه استادیاری بازنشست شدم.»

 این استاد فقید باستان‌شناسی، دروسی نظیر کاوش در محل، طبقه‌بندی سفال و اشیا، طراحی فنی و نقشه‌برداری و عکاسی، بررسی آثار باستانی، سمینار و ترتیب نمایشگاه، تهیه گزارش مشروح، باستان‌شناسی و هنر مصر باستان، آشنایی با باستان‌شناسی، مبانی باستان‌شناسی فرهنگی، باستان‌شناسی پیش از تاریخ بین‌النهرین را در دانشگاه تهران تدریس کرده بود.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر