پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «ملکه ایران» سیاه بخت شد

«ملکه ایران» سیاه بخت شد





۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹

«ملکه ایران» سیاه بخت شد

«ملکه ایران» ۵۰۰۰ سال درخشیده اما حالا تنها در عرض چند سال سیاه بخت شده و آنچه برایش مانده روسیاهی خانواده اش است و خاکی سوخته که دیگر زادآور نیست.

روزگاری رشته‌کوه‌های زاگرس میزبان وسیع ترین رویشگاه بلوط در ایران بوده و معیشت حدود یک و نیم میلیون نفر از ساکنانش را تامین کرده؛ از ارتزاق بیش از ۸۰ درصد عشایر کشور گرفته تا زندگی بیش از ۵۰ درصد دام کشور در آن، همه وابسته به حیات این ملکه است.

 ۴۰ درصد آب کشور را تامین می کند و تعیین کننده زندگی ۱۱ استان زاگرس نشین اما آنچه حالا در آستانه سال ۱۴۰۰ برایش مانده تلی خاک سوخته است و جزغاله شدن سنجاب هایش و از آن دردناک تر قربانی شدن دوستدارانش است که با دست خالی به جنگ قاتلانش آمده بودند.

تنها همین امسال بیش از ۱۶۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد سوخته است؛ آن هم تنها برای تولید یک مشت زغال چوب که بشود هیزم «جوج با نوشابه» در کنار سایه سار درختان بلوط که حالا تنک شده اند و نفس شان گرفته شده است.یا بسوزند به دلیل اختلاف ساکنانش با منابع طبیعی برای تصاحب زورکی زمین و یا قطع بشوند برای قاچاق چوب؛ نتیجه اش تلخ است و سوزناک؛ از تغییر اقلیم گرفته و خشکسالی گرفته تا از بین رفتن شوکه کننده حیات و مهاجرت مردمی که دیگر نان و آبی برای تامین معیشت ندارند.

تقریبا چند سال است که بهار و تابستان جنگل‌های حفاظت شده کوه خامی، دیل و خاییز و بویراحمد و دنا جهنم می شود و هر بار داد همه ایران بلند می شود تا بلکه با بالگرد، همت دوستداران، جان دادن هوادارانش و کمک منابع طبیعی، تازه بعد از ۱۰ روز که شکایت از کمبود تجهیزات، بروکراسی اداری و ناهماهنگی دستگاه‌های مسئول، نبود پایگاه اطفای حریق و سخت گذر بودن منطقه کردند، خاموشی موقتی آتش را اعلام رسمی کنند و بعد چند روز دوباره آتش از جای دیگری زبانه می کشد. اختلافات محلی، زمین خواری و نارضایتی از منابع طبیعی از عوامل مهم آتش سوزی جنگل‌های زاگرس

علتش است معلوم و مشخص تا آنجا که گاه دستگیر می کنند عواملش را؛ عضو هیات مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس نیز تایید می کند که ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد، انسانی و بصورت عمدی یا سهوی بوده است؛ برخی به علت سهل انگاری در آتش زدن پسماند مزارع، جنگل‌ها و مراتع را می سوزانند اما تعداد آتش سوزی‌های عمدی بیشتر است. علاوه بر آنکه معمولا آتش سوزی در مناطقی رخ می دهد دسترسی به آن سخت است.

«امید سجادیان» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از زیاد بودن و گستردگی آتش سوزی جنگل‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد گفته و تصریح کرده حتی چند مورد خسارت آتش سوزی زیاد بوده و مهار آنها به طول انجامیده است.

او مهمترین علت بیشتر آتش سوزی جنگل‌های این استان را که ۷۰ درصد آن عمدی بوده، به علت های مختلف از جمله اختلافات محلی، زمین خواری و نارضایتی از منابع طبیعی دانسته است و خاطرنشان کرده، مسئولان امر باید به کشاورزانی که پسماند مزارع خود را آتش می زنند آموزش بدهند و یا با برخورد قانونی بازدارنده جلوی این کار را بگیرند، معارضات محلی و عرفی را رفع کنند، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند، آتش بر ایجاد کنند، جامعه محلی آموزش داده شوند و محیط بانی و قرق بانی ایجاد کنند.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: نیروهای تخصصی می توانند در مهار و خاموش کردن آتش سوزی‌ها کمک کنند و باید نیروهای محلی و مردمی آموزش ببیند و مجهز شوند تا در موقع آتش سوزی به موقع جهت مهار آتش اقدام شود. سازمان‌های متولی باید از زمانی که فصل آتش سوزی‌ها تمام می شود برنامه ریزی و پهنه بندی کنند تا در سال آینده با مشکلات کمتری مواجه شوند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر