پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تبدیل تالاب آقگل به پناهگاه حیات وحش

تبدیل تالاب آقگل به پناهگاه حیات وحش





۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۲۹

تبدیل تالاب آقگل به پناهگاه حیات وحش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: مناطق بعد از منطقه شکار به منطقه حفاظت‌شده تبدیل و بعد از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا می‌کنند اما با توجه به موقعیت آقگل قرار است این ارتقا به مرحله پناهگاه حیات وحش تعریف شود.

عباس نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به اینکه تالاب آقگل یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور و بزرگترین تالاب طبیعی همدان وسعتی بیش از ۸۳۰ هکتار دارد اظهار کرد: تالاب طبیعی و فصلی آق‌گل در حد فاصل استان‌های همدان و مرکزی در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال شرقی این شهرستان ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی اسلامشهر آق‌گل در بخش جوکار واقع شده است.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته تالاب آقگل به دلیل بارش‎ها و نزولات آسمانی مساحت وضعیت مطلوبی را داشته است افزود: این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ‌ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک‌لک و حواصیل به شمار می‌رود و با توجه به این وضعیت مطلوب پرندگان مهاجر زیادی را در تالاب داشتیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: یکی از برنامه‌های انجام شده اجرای پروژه دریچه هیدرولکی تالاب آقگل است که در این راستا در پایین‌ترین سطح ارتقای تالاب روی دیواره نصب دریچه هیدولیکی در حال انجام است. وی با اشاره به اینکه تالاب آقگل یک ظرفیت بزرگ در حوزه جمع‌آوری سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید به شمار می‌رود افزود: در این زمینه ایجاد دریچه هیدرولیکی با هدف و کارکرد یکطرفه روی دیواره تالاب می‌تواند فواید خوبی داشته باشد که با ایجاد این دریچه هنگام بارندگی‌ها روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها به سمت تالاب هدایت می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر