پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مشاهده ۲۱ فرد یوزپلنگ در سمنان از ابتدای سال

مشاهده ۲۱ فرد یوزپلنگ در سمنان از ابتدای سال





۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۵۱

مشاهده ۲۱ فرد یوزپلنگ در سمنان از ابتدای سال

حدود چهار سال گذشته تخمین زده شد که کمتر از ۴۰ فرد یوزپلنگ در ایران وجود دارد. این یوزها آخرین بازمانده‌های گونه یوزپلنگ آسیایی بودند که به شدت در معرض خطر انقراض‌اند. اکنون تعداد دقیقی از یوزها و نوسانات جمعیتی آن‌ها در دسترس نیست اما مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان می‌گوید که از ابتدای سال تاکنون در این استان – به عنوان زادآورترین زیستگاه یوز – ۲۱ فرد یوزپلنگ مشاهده شده که برای ۱۳ فرد از آن‌ها شناسنامه تهیه شده است.

امیر عبدوس در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برنامه ما برای حفظ بقای یوز پلنگ در ایران، حفاظت از آن در زیستگاه و طبیعت است، اظهار کرد: توفیقاتی که ما در زیستگاه به دست آوردیم بیشتر از توفیقات حاصل از پروژه تکثیر در اسارت است. وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها در طبیعت گفت: مهمترین عامل تهدید زیستگاه‌های یوز، حضور دام و سگ گله در آن است. در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار هکتار از محدوده ۱.۵ میلیون هکتاری توران – از جمله تمام وسعت ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران – خالی از دام شده است و عرصه امنی را در مرکز ذخیره‌گاه زیست کره توران برای یوز ها ایجاد کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم تمام دام‌های منطقه توران را اخراج کنیم، تصریح کرد: بر اساس توافق سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست تنها یک پنجم مساحت مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش را می‌توان از حضور دام خالی و به عنوان محدوده امن برای حیات وحش تجهیز کرد. عبدوس در ادامه با اشاره به مشاهده یوزپلنگ‌های جدید در منطقه توران اظهار کرد: بر اساس تصاویر دوربین‌های تله‌ای و عکس‌هایی که افراد محلی ثبت کرده‌اند، از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ فرد یوزپلنگ در استان سمنان مشاهده شده است که برای ۱۳ فرد از آن‌ها شناسنامه تهیه و نامگذاری شده‌اند. این کار به ما کمک می‌کند که در صورت مشاهده مجدد آن‌ها شمارش تکراری نداشته باشیم.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر