پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرنوشت نامعلوم حیوانات باغ وحش صفه اصفهان

سرنوشت نامعلوم حیوانات باغ وحش صفه اصفهان





۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰

سرنوشت نامعلوم حیوانات باغ وحش صفه اصفهان

رای کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان با وجود اینکه بر تعطیلی باغ وحش این شهر است گویا برای شهرداری در بر همان پاشنه می‌چرخد و به تازگی برای ادامه کار باغ وحش به فکر عقد قرارداد با پیمانکار جدید است در حالی که فعالان حقوق حیوانات همچنان بر ضرورت راهکار اصولی نجات حیوانات این مکان تاکید دارند.

به گزارش ایرنا، تعطیلی باغ وحش صفه مصوبه کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر را دارد اما هنوز در صحن علنی  تصویب و به شهرداری برای اجرا ابلاغ نشده است، بنابراین شهرداری با این وقفه زمانی و فرصتی که برایش فراهم شده برخلاف مطالبه فعالان محیط زیست و آنچه کمیسون اجتماعی و محیط زیست به اتفاق  اکثریت آرا بر تعطیلی باغ وحش موافقت داشته اند، آگهی مناقصه واگذاری باغ وحش صفه به بخش خصوصی را در نشریات محلی منتشر کرده است. 

سال‌هاست که باغ وحش صفه حیوانات بومی و غیر بومی را در نامناسبترین شرایط در دامنه کوه صفه به اسارت کشیده و در تمام این  سال‌ها صدای فعالان حقوق حیوانات برای تعطیلی این باغ وحش در جوار یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی اصفهان به جایی نرسیده است. انتقال حیوانات باغ وحش صفه به مکانی با استانداردهای بهتر یکی از گزینه های پیشنهادی فعالان حقوق حیوانات بود که گویا مسئولان شهری معتقدند تا وقتی اصفهان باغ وحش دارد چرا باغ وحش های دیگر! در حالی که این پیشنهاد در شرایط بد و بدتر است تا حداقل این حیوانات بتوانند در مکان مناسب‌تر و شرایط استاندارد نگهداری شوند.

در واقع  تصمیم‌گیری برای سرنوشت حیوانات باغ وحش صفه چالشی است که با توجه به وضعیت غیراستاندارد باغ وحش‌های ایران و شرایط نامعلوم حیواناتِ در اسارت چندان هم آسان نیست اما دست کم می‌توان با یک کار کارشناسی از شمار باغ وحش‌ها کاست و برای بهبود شرایط حیوانات، آنها را به مراکز امن‌تر و با شریط بهتر منتقل کرد.

علی جعفری مسئول پارک کوهستانی صفه پیشتر به ایرنا گفت همه چیز بستگی به بازدید و رای نهایی شورای شهر دارد و بعد از آن تصمیم نهایی در خصوص اینکه باغ‌وحش به همین شکل بماند، تغییراتی داشته باشد و یا جابه جایی‌هایی انجام شود اتخاذ خواهد شد.

حالا که تعطیلی باغ وحش صفه در کمیسون اجتماعی و محیط زیست مصوب شد و قرار است با طی شدن مراحل کارشناسی، این طرح به صحن علنی برود انگار گویا از نگاه شهرداری همه چیز هم به رای شورای شهر بستگی ندارد و هر کسی ساز خودش را می زند!

با این وجود که هنوز طرح تعطیلی باغ وحش صفه در صحن علنی شورای شهر به تصویب نرسیده و به شهرداری ابلاغ نشد، به نظر می رسد شهرداری همچنان می تواند برخلاف نظر کارشناسان و فعالان محیط زیست این‌بار با واگذاری به پیمانکار جدید کار باغ وحش را ادامه بدهد.

کورش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان امید دارد که بتوانند رای مصوبه تعطیلی را از شورا  بگیرند.

وی در این رابطه به ایرنا گفت: قرارداد پیمانکار باغ وحش صفه تمام شد و به همین دلیل در روزهای اخیر شهرداری قرارداد جدید را به مناقصه گذاشته است. این فرایند اما مانع از تعطیلی باغ وحش در صورت تصویب شورای شهر نمی‎شود. محمدی افزود: تعطیلی باغ وحش به اتفاق اکثریت آرا اعضای کمیسیون مصوب شده و یک مهلت ۱۰ ماهه برای شهرداری و مجموعه مدیریت باغ وحش ایجاد شده است که در این مدت با  محیط‎زیست و دستگاه‌های مرتبط برای روشن شدن تکلیف حیوانات باغ وحش تعامل کنند.

وی در باره اینکه چرا شهرداری برخلاف تصمیم‌گیری‌های کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر ادامه کار باغ وحش را به مناقصه گذاشته است گفت : طرح هنوز به صحن علنی شورای شهر نیامد. نظر کمیسیون باید در صحن علنی بررسی شود و به صورت مصوبه کل شورا در بیاید و از آن زمان واجب است اجرا شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر