سایت خبری پیام ما آنلاین | شناسایی و ثبت ویژگی‌های دیداری هنرهای سنتی قشم

شناسایی و ثبت ویژگی‌های دیداری هنرهای سنتی قشم





۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۹:۱۴

شناسایی و ثبت ویژگی‌های دیداری هنرهای سنتی قشم

رئیس پژوهشکده مردم شناسی از مطالعه طرح‌ها و نقوش در هنرهای سنتی جزیره قشم با هدف شناسایی و ثبت ویژگی‌های دیداریِ نقوش و رنگ‌ها در هنرهای سنتی این منطقه خبر داد.

‎به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده با اعلام این خبر گفت: مهم ترین عواملی که هنرهای دیداریِ مناطق مختلف را از یکدیگر متمایز کرده و به مثابه شناسنامه و عوامل هویت بخش تلقی می شوند، طرح ها، نقوش و رنگ ها هستند.او خاطرنشان کرد: به طور معمول، هر یک از نقشمایه ها دارای نامی محلی است و جایگاهی در باورها و نشانه شناسیِ مردم بومی دارد.  رئیس پژوهشکده مردم شناسی یکی از مناطقی را  که از این حیث کمتر مورد مطالعه قرار گرفته جزیره قشم عنوان کرد و افزود: قشم بزرگترین جزیره ایران، از دوران باستان، سکونتگاه انسان بوده است.

او با بیان اینکه هنرهای سنتی این جزیره همچون بسیاری از مناطق ایران، حائز ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی مخصوص به خود هستند تصریح کرد: با رویکرد مردم شناسی هنر، این موضوع در طرح موظفی یکی از پژوهشگران پژوهشکده مردم شناسی مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه علیرضا برفروشان مجری این طرح گفت: با توجه به ضرورت شناسایی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف، پرسش اصلی در این تحقیق این است که ویژگی های نقوش، رنگ ها و طرح های اصیل هنرهای سنتی در جزیره قشم چیست.

او هدف از اجرای این تحقیق را شناسایی و ثبت ویژگی های دیداریِ نقوش و رنگ ها در هنرهای سنتی جزیره قشم عنوان کرد و گفت: روش این پژوهش به صورت توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و میدانی است و با توجه به اینکه این طرح پژوهشی در مرحله اقدام است، نتایج آن هنوز قابل ارائه نیست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *