پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دروغگو یا صادق؟

دروغگو یا صادق؟





۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۸:۴۵

دروغگو یا صادق؟

برخی از نمایندگان مجلس در روزی که میزبان وزیر خارجه بودند، ظریف را دروغگو خطاب کردند.

محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافت تا در رابطه با مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی به نمایندگان گزارش دهد، پس از پایان بخش اول صحبت های وی و در قسمت دوم سخنرانی او در آغاز چندین تن از نمایندگان از صندلی خود برخاسته و با فریاد درخواست اخطار، مانع سخنرانی وزیر امور خارجه شدند. در همین حین رئیس مجلس به نمایندگان تذکر داد که پس از پایان صحبت وزیر خارجه مهلت اخطار به نمایندگان داده می شود اما همچنان نمایندگان فریاد «دروغگو» « آقای ظریفه بسه» « دوست نداریم دروغ بشنویم» سر می دادند.

وزیر امور خارجه نیز خطاب به نمایندگان اخطار داد که من اگر دروغ گفتم رهبر شنیدند و اگر صادقانه حرف زدم رهبر نیز شنیدند، ایشان به من صادق گفتند اما شما به من دروغگو گفتید. ایشان به من شجاع گفتند اما شما به من ذلیل گفتید. اما بنده برای نمایندگان ملت ارزش و احترام قائلم.پس از صحبت های چند دقیقه ای وزیر امور خارجه، عده ای از نمایندگان فریاد مرگ بر دروغگو سر دادند و آقای ظریف نیز اعلام کرد بنده از مهمان نوازی شما سپاسگزارم.

مقاومت‌های داخلی در حوزه تهاتر باید از بین برود

وزیر امور خارجه با تشریح اقدامات دستگاه دیپلماسی در حوزه اقتصادی گفت: یکی از موضوعات در این زمینه تهاتر  و حذف دلار را از بازی اقتصادی کشور بود و بسیاری از کشورها هم در این زمینه با ما همراهی دارند. امیدواریم مراجع داخلی و مجلس بتوانند کمک کنند، برای این که مقاومت‌هایی که در حوزه تهاتر در داخل کشور وجود دارد، از بین برود.

ظریف ایجاد توافق‌های منطقه ای را از دیگر اقدامات دستگاه دیپلماسی عنوان کرد و گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم نشان دهنده توجه ما به انتقال منطقه ای قدرت است و هم نشان دهنده توجه ما به حوزه پیرامونی و توجه ما به اقتصاد و روابط اقتصادی با همسایگان است.

وزیر امور خارجه در ادامه به رفع موانع صادراتی کالا و خدمات مثل ضمانت نامه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در توسعه صادرات مشکل ضمانت‌نامه های ما بود. یعنی هم صادرکنندگان مواد و هم صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی از این مشکل رنج می بردند که تلاش کردیم این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: موضوع دیگر شناسایی فرصت‌های خارجی است، اگر سایت وزارت خارجه را ملاحظه کنید می‌بینید همه فرصت‌های خارجی را به بخش داخلی ارائه می دهیم. اقدام بعدی که الان در حال انجام آن هستیم، ارائه توانمندی‌های داخلی به خارج است که نرم افزار و امکانات آن تهیه شده است و نیاز به یک هماهنگی با بخش خصوصی دارد که بتوانیم ظرفیت های داخلی را هم به خارج معرفی کنیم.

 بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم 

ظریف ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که در آن بسیار فعال بودیم بحث کریدورهای ارتباطی بود. یکی از مفاد مهم توافق ۲۵ ساله ما و چین بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم است. یکی از اتفاقات ناگواری که افتاده بود این بود که ایران از همه کریدورهای ارتباطی منطقه خارج می‌شد.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: یکی از اهدافی که با همسایگان دنبال می‌کنیم کریدور شمال – جنوب، کریدور شرق -غرب، راه آهن شلمچه – بصره است و همه به خاطر این است که ایران را به عنوان هاب ارتباطی منطقه حفظ کنیم و این فرصت ویژه را از دست ندهیم.

وی افزود: علاوه بر اینها گفت و گوهایی با قوه قضاییه برای ایجاد شرایط ویژه برای بخش خصوصی داشتیم.

ظریف توجه به ظرفیت‌های استانی را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه عنوان کرد و گفت: ما در وزارت امور خارجه در بخش اقتصادی یک اداره برای توجه به ظرفیت‌های استانی داریم که در خدمت دوستان هستیم که ظرفیت‌های استانی را به دنیا معرفی کنیم تا بتوانیم از این شرایط بهترین استفاده را داشته باشیم.

 توهین‌ها را به جان می‌خرم 

 ظریف اضافه کرد: حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می خرم. به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من صادق گفته بود، اما من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و از شما تشکر کنم از انتقادهای شما تشکر می کنم حتی از تندی‌های شما هم تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: اما بدانید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، همه ما باهم هستیم. آمریکا لیبرال، اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد. رژیم صهیونیستی اصلاح طلب، اصولگرا نمی‌شناسد، رژیم صهیونیستی با کل ایران مخالف است با تمامیت ارضی ایران مخالف است با تمامیت و جغرافیای ایران مخالف است. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همه با هم در این کشتی هستیم. اقتصاد را همه باید با هم پیش ببریم. بخش خصوصی قسمت عمده اقتصاد ما است و ما در همه حرکت‌های اقتصادی بخش خصوصی را به عنوان موتور محرکه اقتصاد می‌شناسیم. ما در همه حرکت‌های اقتصادی معتقدیم که باید به بخش خصوصی کمک کنیم به همین دلیل است که در هر سفری که رفتم بخش اقتصادی همراه من بودند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر