پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خدا هوای ما را دارد

خدا هوای ما را دارد





۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸

خدا هوای ما را دارد

محیط‌بانان طلایه‌داران عرصه طبیعت هستند که با در دست گرفتن جان خود به حفاظت از حیات وحش می‌پردازند اما گویا آنطور که باید به آنها توجه نمی‌شود  . در مدت نیم قرن گذشته، ۱۴۰ محیط بان در راستای حفاظت از محیط زیست جان خود را از دست دادند. روز ملی محیط بان از آنجا که براساس سال هجری قمری است، در تقویم خورشیدی، تاریخ یکسان سالانه ندارد و امسال این روز خجسته با ۱۳ تیر ماه مقارن شده است.

در این خصوص فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران به همراه یکی از محیط بانان قدیمی همزمان با روز ملی محیط بان از خاطرات و خطرات این شغل گفتند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران – که به همراه محمد رستگاری-معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران و محیط‌بان اسماعیل جعفری در میزگرد ایسنا به مناسبت روز ملی محیط بان شرکت کرده بود، درباره وضعیت تجهیزات محیط‌بانان گفت: تجهیزات محیط‌بانان نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است و قراردادی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور منعقد شد تا تجهیزات راهبردی محیط زیست بازنگری و این تجهیزات تقویت شود. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: محیط‌بانان به تجهیزات انفرادی از جمله جلیقه‌های ضد گلوله مجهز شده‌اند همچنین چند دستگاه موتورسیکلت و خودرو جدید، دوربین‌های فیلمبرداری نصب روی پیشانی و روی جیب لباس نیز برای محیط‌بانان تهیه شد. با این حال هنوز به شرایط مطلوب در زمینه برخورداری از تجهیزات نرسیده‌ایم. با این حال هم تجهیزات محیط‌بانان و هم آموزش‌های ارایه شده به محیط بانان برای دستگیری شکارچیان و برخورد با متخلفان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

رییس پارک ملی لار در پاسخ به این پرسش ایسنا که تجهیزات محیط‌بانان چقدر به استانداردهای جهانی نزدیک است؟ اظهارکرد:‌ ما توقع استاندارد روز دنیا را نداریم چراکه شرایط اقتصادی محیط زیست و کشور را درک می‌کنیم. با توجه به این شرایط تجهیزات ما بد نیستند اما تعداد آن‌ها کم است. ما نمونه‌های استاندارد روز دنیا را نداشته‌ایم و تا چند سال گذشته اصلا تجهیزاتی در اختیار نداشته‌ایم بنابراین هر تجهیزاتی که در اختیار ما قرار می‌دهند را مناسب می‌دانیم و آن را به دیده منت می‌پذیریم. همین تجهیزاتی که اکنون داریم برای ما خیلی خوب است و به ما در جهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از به شهادت رسیدن محیط‌بانان کمک می‌کند.

زندی درباره مهمترین دغدغه محیط‌بانان اظهارکرد: حمایت قضایی مهمترین دغدغه ماست. زمانی‌که محیط‌بانان با متخلفان درگیر می‌شوند یا شکارچیان را دستگیر می‌کنند نیاز به حمایت قضایی و برخورد سخت قضایی با متخلفان را دارند تا متخلفان اجازه تخلف مجدد و مقاومت مسلحانه دربرابر محیط بانان را به خود ندهند. قوه قضاییه با روی کار آمدن آقای رییسی بهتر شده است و حمایت بیشتری از محیط‌بانان می‌کند.

در ادامه این نشست اسماعیل جعفری – محیط‌بان قدیمی اداره حفاظت محیط زیست استان تهران که اکنون در پارک ملی خجیر خدمت می‌کند – گفت: محیط‌بان همانطور که از نامش بر می‌آید باید حافظ محیط زیست باشد اما باید به‌تنهایی این کار را انجام دهد بنابراین حفاظت از محیط زیست مستلزم یاری،‌ کمک و همکاری مردم است اما متاسفانه در برخی مناطق مردم به اندازه کافی همیاری نمی‌کنند. جعفری در پایان گفت:‌ من چه خاطراتی می‌توانم به عنوان یک محیط‌بان داشته باشم؟ دغدغه خاطر؟ معیشت؟ این خاطرات من است. شما خودتان تشخیص دهید که خاطرات خوش است یا تلخ. خاطرات خوش من هم این است که همه‌اش در بیابان هستم و دلم را خوش کرده‌ام که حامی حیات وحش هستم و همیشه اثرات خوب آن را در زندگی دیده‌ام وگرنه من حقوقم را تقدیم شما می‌کنم و شما تنها یک هفته با آن زندگی کنید، نمی‌خواهد یک ماه با آن زندگی کنید. این است که خدا هوای ما را دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر