پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۱۰ سال حبس برای آتش زنندگان مراتع

۱۰ سال حبس برای آتش زنندگان مراتع





۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱

۱۰ سال حبس برای آتش زنندگان مراتع

مدیر کل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طبق مکاتبات انجام شده با دادستان کل کشور مقرر شده است افرادی که به طور عمدی جنگل‌ها و مراتع را به آتش می‌کشند، به حداقل ۱۰ سال حبس محکوم شوند.

به گزارش ایسنا،  رضا افلاطونی افزود: یکی از فصول پرمخاطره در حوزه منابع طبیعی کشور، فصل بهار است که به دلیل شدت گرما و مخاطرات جوی، مراتع دچار حریق می‌شوند. امسال با توجه به بارندگی‌های خوب، سطح پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع رشد زیادی داشت و این خود علتی برای گستردگی حریق است.

وی با بیان این که در همه کشورهای دنیا راهکارهای قانونی و نظام‌مند برای کنترل حریق و کاهش خسارات وجود دارد، گفت: در کشور ما هم به همین دلیل در سه سطح، تکالیفی برای افراد مختلف و دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است تا از مراتع و جنگل‌ها به خوبی حفاظت شود.

افلاطونی با اشاره به این که بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی مرتع و جنگل‌ها جزو انفال تلقی می‌شود و در اختیار حکومت است و دولتی نیست، ادامه داد: یعنی مالک دولت نیست و فقط نسبت به مدیریت این عرصه‌ها وظیفه دارد چراکه این عرصه‌ها ثروت عمومی تلقی می‌شود و منابع طبیعی به عنوان میراثی است که از گذشته به ارث رسیده و امانتی است برای آیندگان بنابراین تکلیف داریم به لحاظ شرعی و قانونی از منابع طبیعی حفاظت کنیم.

این مسئول حقوقی سازمان جنگل‌ها درباره اصل ۵۰ قانون اساسی گفت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود، یعنی اگر کسی که بتواند کاری انجام دهد و ندهد باید پاسخگو باشد.‌‌‌‌

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *