پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استان‌‌های کم‌برخوردار در وضعیت هشدار

استان‌‌های کم‌برخوردار در وضعیت هشدار





۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶

استان‌‌های کم‌برخوردار در وضعیت هشدار

بعد از خوزستان،‌ استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب کرمان به ویژه جیرفت،‌ جنوب سیستان و بلوچستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار بیماری کووید ۱۹ قرار دارند.

در هشتاد و نهمین روز از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲۲۴۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۰۵۷ نفر فوت شده و ۹۵۶۶۱ نفر بهبود یافته‌اند.در حال حاضر از مرحله مدیریت و کنترل بیماری کرونا عبور و به سمت مهار کرونا در اکثر نقاط کشور حرکت کرده‌ایم، ولی در عین حال در برخی نقاط کشور به دلیل عدم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، وضعیت مناسبی وجود ندارد. 

نگاهی به لیست استان‌های در وضعیت هشدار نشان می‌دهد که شاخص بهداشت و درمان در این استان‌ها از میانگین کشوری پایین‌تر است. یعنی در صورت مراجعه بیماران حاد کار دشوارتر می‌شود. هم برای کادر درمان و هم برای بیمار.

نگاهی به گزارش بیماران در استان‌‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از بیماران شناسایی شده جدید از اطرافیان افراد مبتلا هستند. این زنگ خطری است که مردم پیشگیری را حتی در مواجهه با افراد مبتلا جدی نگرفته‌اند. هرچند که تعداد زیادی از مبتلایان جدید عنوان سرپایی را مقابل نام خود دارند و در خانه بستری می‌شوند اما به نظر می‌رسد بایستی در این زمینه خصوصا در شهرهای با وضعیت هشدار قوانین سختگیرانه‌‌ای برای بیماران شناسایی شده در نظر گرفته شود.

شمار قربانیان از مرز ۷۰۰۰ نفر گذشت

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز اطلاع ‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا گفت: از دیروز تا امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی ادامه داد: از بین مبتلایان جدید، ۵۳۴ مورد بستری و یک هزار و ۷۶۰ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

جهانپور خاطرنشان کرد: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون ۹۵ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. ۲۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی ادامه داد: تاکنون ۷۰۱ هزار و ۶۴۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

او با اشاره به اینکه  استان خوزستان کماکان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد، گفت: بعد از خوزستان،‌ استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب کرمان به ویژه جیرفت،‌ جنوب سیستان و بلوچستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قلمداد می‌شوند.

جهانپور تاکید کرد که رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کماکان باید اجرا شود و گفت: به طور خاص در این استان ها و در سراسر کشور از همه مردم می خواهیم بهداشت فردی و فاصله‌گذاری را رعایت کنند.

رفع محدودیت‌ها به معنی عادی‌سازی شرایط نیست

«حسین قاسمی» دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید فطر آیا کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیمی برای کاهش مسافرت‌ها دارد؟ گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی دال بر کاهش سفرها اتخاذ نکرده است، اما همانگونه که بارها اعلام شده که رفع محدودیت‌ها به معنای عادی‌سازی نیست و خطر بیماری همچنان وجود دارد، لذا تاکید بر این است که مردم از انجام سفرهای غیر ضروری جدا پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه ممنوعیتی برای سفر وجود ندارد، ادامه داد: در واقع تصمیمی در مورد اعمال ممنوعیت برای سفر اتخاذ نشده است، اما انتظار ما از مردم ادامه همراهی با تصمیمات و کمک به کادر بهداشتی و درمانی برای تجدید قوا و داشتن فرصت برای افزایش توان است.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره فعالیت مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها تصریح کرد: برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها با رعایت دقیق و کامل پروتکل ها فعالیت خواهند کرد. قاسمی خاطرنشان کرد: مردم ما نشان داده‌اند، نسبت به سلامت خود و جامعه حساسیت بالایی داشته و این مهم را با تحقق پویش در خانه می مانیم به منصه ظهور رساندند، لذا ضمن تاکید بر این مهم درخواست داریم تا پویش به سفر نمی‌رویم هم تحقق عینی دهند تا انشاءالله با کمک به کادر درمانی و پزشکی این بیماری منحوس مدیریت شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

استفاده از باورهای مذهبی برای مقابله با کم‌آبی

استفاده از باورهای مذهبی برای مقابله با کم‌آبی

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

«غلامحسین هادی‌زاده رئیسی» عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در گفت‌وگو با «پیام ما» سیاست‌های بخش کشاورزی را نقد کرد

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

ویژگی‌های رئیس کارآمد

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های رئیس کارآمد

آب «دهفول» به فضولات دامی آلوده بود

ابراز بی‌اطلاعی مدیر آبفای شهرستان نهاوند از آلودگی آب شرب یک روستا

آب «دهفول» به فضولات دامی آلوده بود

ویژگی‌های آیندۀ رئیس سازمان محیط‌زیست

کارشناسان و فعالان محیط زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های آیندۀ رئیس سازمان محیط‌زیست

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

«پیام ما» منشأ و ابعاد آتش‌سوزی در منطقه‌ای حفاظت‌شده در مرز دو استان خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد را بررسی کرد

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

نیروگاه‌های برق‌آبی در خدمت تأمین برق تابستان

نیروگاه‌های برق‌آبی در خدمت تأمین برق تابستان

 وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در کشور

 وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در کشور

بی‌آبی در روستاهای رفسنجان

تشدید تنش آبی در روستاهای کشور

بی‌آبی در روستاهای رفسنجان

عبور از «مرد تنفس» برای «قانون تنفس»

عبور از «مرد تنفس» برای «قانون تنفس»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر