پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مناطق سفید امروز اعلام می‌شوند

مناطق سفید امروز اعلام می‌شوند





۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴

مناطق سفید امروز اعلام می‌شوند

معاون وزیر بهداشت : مناطق سفید شهرستان‌هایی هستند که یا در کل آن شهرستان طی ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشتیم، یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری داشتیم.

معاون کل وزارت بهداشت ضمن پیش بینی ادامه روند نزولی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور به دنبال رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم و همچنین توجه به فاصله گذاری اجتماعی، در عین حال گفت: به دلیل هزینه‌های بالا و تحمیل هزینه های ناشی از پیشگیری، تشخیص و درمان ناشی از بیماری کرونا به حوزه سلامت، ضروری است که هزینه‌کرد در این حوزه افزایش قابل توجهی یابد؛ این موضوعی است که در کوتاه‌مدت و دراز مدت باید از سوی سیاست‌گذاران مورد توجه قرار گیرد.دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: در سه هفته اخیر به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و درمانی از سوی مردم، فاصله‌گذاری اجتماعی نسبتا مناسب و اقدامات وزارت بهداشت در بیماریابی فعال و مراقبت‌های مناسب درمانی، شاهد موفقیت قابل توجهی در کاهش موارد مبتلا به ویروس کرونا، کاهش موارد بستری و کاهش قابل توجه موارد مرگ و میر بوده‌ایم.

پیش بینی ادامه روند نزولی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور

وی افزود: از طرفی به دلیل ملاحظات اقتصادی و ضرورت رفع مشکلات معیشتی مردم، مشابه کشورهای دیگر اعم از اروپایی و آسیایی و آمریکا، شاهد بازگشایی تدریجی مشاغل و کسب و کارها هستیم. پیش‌بینی این است که با روند تدریجی کنونی و احتیاط در بازگشایی‌ها، ‌ رعایت موارد بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم و همچنین بیماریابی فعال و انجام تست تشخیصی بیشتر، روند نزولی فعلی و ثبات نسبی فعلی ادامه یابد.

احتمال افزایش موارد ابتلا و بستری در برخی استان ها

حریرچی ادامه داد: البته متاسفانه احتمال برخی موارد افزایش ابتلا و افزایش بستری در برخی استان‌ها کماکان وجود دارد. در عین حال تاکید می‌کنم که این روند نزولی و ثبات نسبی شکننده و آسیب‌پذیر است و هرگونه بی‌احتیاطی در تجمعات و بازگشایی‌ها و کمتر رعایت کردن مسائل بهداشت فردی می‌تواند دوباره کشور را با مشکلات قابل توجه در حوزه ویروس کرونا مواجه کند.

ضرورت افزایش هزینه کرد در حوزه سلامت

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸.۷ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور، در حوزه سلامت هزینه می‌شود، اظهار کرد: به عبارت دیگر یک تومان از هر ۱۱.۵ تومان درآمد یا هزینه ایرانیان مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی است. این موضوع از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است.

مردم مراجعات درمانی خود را به تعویق نیندازند

حریرچی تاکید کرد: تاکید می‌کنم که خدمات بهداشتی و درمانی برای مردم، خصوصا واکسیناسیون و کنترل رشد کودکان، مراقبت از مادران باردار، مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در افراد مسن و مراقبت‌های روانی به افراد دارای علائم روان‌پزشکی کم یا شدید به میزان مورد نیاز حتما باید انجام شود و همه مراکز دولتی و خصوصی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اقدامات مقابله با کرونا آماده پذیرش بیماران هستند و مردم دیگر مراجعات‌شان را به تعویق نیندازند.

مبنای تقسیم بندی مناطق سفید، زرد و قرمز

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مناطق سفید و بازگشایی اماکن مذهبی در این مناطق، گفت: مناطق سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری‌ها یا میزان فوت در هر منطقه طبقه‌بندی می‌شود. تمرکز اصلی ما بر روی مناطق سفید است که مبنای ما در تعیین این مناطق شهرستانی است نه استانی. اگر امروز در جلسه ستاد کل مقابله با کرونا تصویب شود، مناطق سفید شهرستان‌هایی خواهند بود که یا در کل آن شهرستان طی ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشتیم. یعنی در دو هفته کمتر از ۱۴ مورد بستری داشته‌ایم یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری داشتیم.

بازگشایی اماکن مذهبی و ورزشی در مناطق سفید 

وی افزود: بنابراین این منطقه از نظر ما سفید تلقی می‌شود و می‌توانیم در این منطقه با رعایت پروتکل‌های مختلف برای اماکن ورزشی، آموزشگاه‌های رانندگی، اماکن مذهبی و… بازگشایی کرده و آن‌ها شروع به فعالیت کنند. البته این موضوع منوط به این است که این موارد در ستاد کل تصویب شود. در این راستا پروتکل‌هایی تهیه شده که بعد از تصویب جزئیات آن اعلام می‌شود. به عنوان مثال پیشنهاد اولیه این است که فقط برای نماز جماعت بتوانند به مساجد روند و مهر و جانماز را هم حتما از خانه ببرند، با فاصله مناسب نماز خوانده شود. در وضعیت فعلی هنوز مراسم سخنرانی و… را پیشنهاد نداده‌ایم. اگر روند نزولی ادامه یابد، در همه جا سهل‌گیری و بازگشایی بیشتری انجام می‌شود.

کدام مناطق در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند؟

حریرچی ادامه داد: مناطق قرمز جاهایی است که ما از نظر میزان ابتلا، تعدا بیشتری داریم که فعلا ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجودمان که نه به آن میزان کم است و نه زیاد، مناطق زرد طبقه‌بندی می‌شوند که با دستور آقای رییس جمهور پروتکل‌ها برای هر سه منطقه آماده شده است. البته وضعیت این مناطق به صورت دینامیک است، نه ایستا. به این معنی که ممکن است منطقه سفید با بی‌احتیاطی تبدیل به منطقه قرمز یا زرد شود. همچنین با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب مناطق قرمز و زرد هم می‌تواند تبدیل به منطقه سفید شود.

وی همچنین گفت: : طی یک هفته گذشته درباره شهرهای سفید اظهار نظر کردیم و هر روز هم دو هفته گذشته را در نظر می‌گیریم و چهار تا پنج روز یکبار هم ارزیابی‌ها را انجام می‌دهیم. شهرهای سفید، زرد و قرمز در بازه‌های زمانی حتما متفاوت خواهد بود. پیشنهادات رفع برخی محددودیت‌ها نیز به صورت مکتوب ارائه شده و در کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی کرونا مواردی از آن تصویب شده و فردا با تصویب ستاد ملی با حضور رییس جمهور رسمیت پیدا کرده و اعلام می‌شود.

نحوه جمع آوری آمار فوتی‌های ناشی از کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعیین آمارهای فوتی ناشی از کرونا، گفت: کشورهای مختلف پروتکل‌های متفاوتی در این حوزه دارند. ما هر بیماری را که تست مثبت کرونایی داشته باشد، اعم از بستری و غیر بستری، جزو آمارمان محسوب و اعلام می‌کنیم.

برخی از دوستانی که شبهه ایجاد می‌کنند، به این دلیل است که ما در مواردی که فردی تست کرونایش مثبت نباشد، اما مشکوک باشد و فوت کند، برای احتیاط می‌گوییم این بیمار را با رعایت پروتکل‌های کرونایی دفن شود، اما این موضوع دال بر این نیست که این بیمار مبتلا به کرونا بوده است. در موارد بهبود یافته نیز آمار بهبودیافتگان‌مان کسانی هستند که تست کرونای مثبت دارند اعم از افراد بستری در بیمارستان یا سرپایی و حال‌شان خوب شده و می‌توانند به فعالیت طبیعی بازگردند.

نتایج داروی ابولا در درمان کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت داروی درمان ابولا(رمدیسیویر) که از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا برای موارد اورژانسی تایید شده است، گفت: استفاده اورژانس از این دارو توسط FDA تایید شده است. در کشور ما هم کمیته علمی بررسی‌هایش را انجام داده و در مواردی هم استفاده شده که نظر رسمی‌اش را اعلام می‌کند. البته نتایجی که در آمریکا از این دارو گرفته شده، مناسب بوده است؛ به طوری که طول دوره بستری و ضریب زمان ترخیص از بیمارستان را کاهش می‌دهد.

و اما پیک دوم کرونا…

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیک دوم کرونا، گفت: پیش‌بینی وزارت بهداشت با سناریوهای مختلف مطرح شد. یادمان نرفته که بسیاری از افراد از خارج و داخل مرگ سه میلیونی و چهار میلیونی را در ایران پیش‌بینی می‌کردند و ما را تمسخر می‌کردند که پیش‌بینی شما در حد چند هزار نفر است. پیش‌بینی ما این است که روند نزولی فعلا ادامه دارد و با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی و بازگشایی تدریجی روند نزولی در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه یافته و با ثبات خواهد بود. البته در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها ممکن است موارد افزایش ابتلا و گاهی موارد افزایش قابل توجه ابتلا را داشته باشیم، اما به روند نزولی کشور صدمه قابل توجهی نخواهد زد.حریرچی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: در کل کشورها مدارس اولین مراکزی هستند که بسته می‌شوند و آخرین مراکزی هستند که باز می‌شوند. زیرا در اکثر کشورها جمعیت دانش‌آموزی زیاد است و مدارس بسیار پرتراکم هستند، سرویس‌های مدارس نیز بسیار پر تراکمند. یک جمعیت ۱۴.۵ میلیونی دانش‌آموز با بیش از یک میلیون معلم هم می‌توانند خودشان و هم دیگران را در معرض بیماری قرار دهند و معمولا آخرین مراکزی هستند که بازگشایی می‌شوند.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *