پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تالاب‌های کشور جان دوباره گرفتند

تالاب‌های کشور جان دوباره گرفتند





۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳

تالاب‌های کشور جان دوباره گرفتند 

 محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه امسال شاهد بارش‌های مناسبی در سطح کشور بوده و تالاب‌ها جان دوباره گرفته‌اند اما با این حال نباید از آب آن‌ها برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

تجریشی تصریح کرد: با افتتاح پروژه انتقال آب از زاب، سالیانه به طور میانگین 600 میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت می‌شود تا شاهد بهبود وضعیت دریاچه باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به وضعیت تالاب‌های کشور گفت: هم اکنون تالاب جازموریان از 50 درصد آب برخوردار بوده و ارتفاع آن 60 سانتی‌متر است و در ماه خرداد تمامی آب آن تبخیر می‌شود.

وی افزود: بنابراین با این آب‌ها نمی‌توان تالاب‌ها را احیا کرد البته از این حیث که این تالاب‌ها آب گرفته و در آن پوشش گیاهی شکل می‌گیرد بهتر است اما اگر پوششی گیاهی آن قرق نشده و برداشته نشود و سپس برداشته شود، در ادامه به کانون گرد و خاک تبدیل می‌شود.

تجریشی اظهار کرد: هم اکنون سیلاب‌ها ذرات ریز را حمل کرده و این ذرات ریز، پوششی گیاهی را پوشش می‌دهد که باد آنها را بلند نکند، بنابراین زمانی می‌توان خرسند شد که همزمان با آبگیری تالاب‌ها، دستگاه‌های ذی ربط اجازه از بین بردن پوشش گیاهی را ندهند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بیشتر کشورها تجربه شده که سیلاب‌هایی که سبب آبگیری تالاب‌ها شده و پوشش گیاهی از بین رفته، در ادامه سبب ایجاد کانون گرد و خاک شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال شاهد بارش‌های مناسبی در سطح کشور بوده و تالاب‌ها جان دوباره گرفته‌اند اما با این حال نباید از آب آن‌ها برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

تجریشی گفت: هم اکنون برخی مسئولان عنوان می‌کنند که چون امسال بارش‌ها مناسب است، آب بیشتری از طریق تالاب‌ها به کشاورزان می‌دهند اما نباید اینچنین شود چون در این صورت آب از طبیعت گرفته شده و کشور خشک‌تر می‌شود. وی افزود: بنابراین حتما باید بهره‌وری آب را بهبود بخشیده و کشاورزی را سرمایه‌گذاری کنیم تا با آب کمتر تولید بیشتری داشته باشیم چون اگر آب بیشتری به کشاورز داده شود طبیعت و منابع طبیعی نابود می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این صورت بی‌شک نسل‌های آینده ایراد می‌گیرند که چرا تالاب‌ها و آب‌های زیرزمینی ذخیره نشده و از سوی دیگر نباید تصور کرد که به علت افزایش نزولات جوی باید مصرف را افزایش داد بلکه حتما باید آن را کاهش داد.

وی اظهار کرد: ایران جزو معدود کشورهای دنیا است که مصرف آب زیرزمینی آن به اندازه تعداد بیشماری از کشورها است چون متاسفانه بدون اینکه به ذخیره آبهای زیرزمینی توجه داشته باشیم ذخیره گذشته‌گان را مصرف می‌کنیم.

همچنین مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه از روز شنبه سامانه بارشی جدیدی از غرب کشور وارد می‌ شود، گفت: با ورود این سامانه در شمال غرب، غرب، و دامنه‌های زاگرس در جنوب غرب کشور و در دامنه‌های غربی البرز بارش‌ها آغاز می‌شود.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین نقشه‌های پیش بینی هواشناسی گفت: طی امروز (پنجشنبه ۴ اردیبهشت) با تداوم فعالیت سامانه بارشی که از سمت شمال غرب وارد کشور شده است در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، سواحل جنوبی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، و سمنان و به تدریج در برخی از مناطق مرکز، شرق و شمال شرق رگبار باران به همراه گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت و همچنین تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی در ادامه افزود:‌ بارش‌ها در جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، و البرز پیش بینی می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *