پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هوای فروردین تهران در شرایط پاک

هوای فروردین تهران در شرایط پاک





۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵

هوای فروردین تهران در شرایط پاک

کیفیت هوای پایتخت در فروردین ماه امسال ۱۴ روز در شرایط پاک و ۱۷ روز در شرایط قابل قبول قرار داشت.

به گزارش ایسنا،  تهرانی‌ها در حالی ۱۴ روز هوای پاک در فروردین ماه تنفس کردند که از ابتدای امسال باتوجه به تغییرات دستورالعمل محاسبه شاخص کیفیت هوا، آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در پنج روز آلاینده شاخص بود.

 این آلاینده از ابتدای امسال بر اساس دستورالعمل جدید اندازه‌گیری شاخص کیفیت هوا سختگیرانه‌تر محاسبه می‌شود. آلاینده «ناکس» از منابع مختلفی از جمله منابع متحرک، نیروگاه‌ها، مصارف خانگی و تجاری، صنایع، جایگاه‌های سوخت و… تولید می‌شود. این منابع هر کدام سهم متفاوتی در تولید ناکس دارند. برای مثال در شهر تهران ۳۵ درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و ۳۲ درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم ۱۴ و ۸ درصدی در تولید این آلاینده دارند.

طی فروردین ماه سال گذشته نیز کیفیت هوای تهران ۲۱ روز در شرایط پاک و ۱۰ روز در شرایط قابل قبول قرار داشت که این وضعیت به نوعی طی ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بود. کیفیت خوب هوای پایتخت در این بازه زمانی مدیون وزش باد و بارش‌های بهاری بود.

پایتخت‌نشینان در اولین ماه سال ۹۷ تنها سه روز هوای پاک تنفس کردند. در فروردین ۹۷ هوا ۲۲ روز در شرایط قابل قبول و ۶ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. در اولین ماه بهار سال ۹۶ کیفیت هوا در تهران ۲۷ روز در شرایط مطلوب قرار داشت که از این بین سهم هوای پاک ۹ روز و سهم هوای قابل قبول ۱۸ روز بود. تهران در این زمان چهار روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را نیز تجربه کرد.

خوشبختانه کیفیت هوا در فروردین سال ۹۵ طی هیچ روزی نامطلوب گزارش نشد. در این سال فروردین ۱۰ روز هوای پاک و ۲۱ روز هوای قابل قبول داشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *