سایت خبری پیام ما آنلاین | اعتراض خوزستانی‌ها به از سرگیری طرح‌های انتقال آب

اعتراض خوزستانی‌ها به از سرگیری طرح‌های انتقال آب





۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳

اعتراض خوزستانی‌ها به از سرگیری طرح‌های انتقال آب

آغاز به کار دوباره طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در شرایط شیوع بیماری کرونا، اعتراض برخی فعالان محیط زیست کشور و خوزستان را به دنبال داشته است.

در روزهای اخیر برخی فعالان محیط زیست از تجهیز دوباره کارگاه‌های طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون خبر داده‌اند. به گفته این فعالان، کارگاه طرح انتقال آب بهشت آباد (سرشاخه رودخانه کارون) در منطقه چرمهین (استان اصفهان) که چندین سال متوقف بوده، در حالی دوباره تجهیز شده که روزهای قرنطینه و محدودیت عبور و مرور در شهرها به دلیل شیوع بیماری کرونا حاکم بوده است.

همزمان خبر رسیده است که طرح‌های کوهرنگ ۳ و سد خرسان (سرشاخه‌های دیگر رودخانه کارون) نیز فعال شده‌اند. اگر چه طرح انتقال آب بهشت آباد هنوز ابهامات زیادی دارد و نحوه تصمیم گیری و تصویب این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آبان ۹۸ در سفر به خوزستان گفته بود: طرح انتقال آب بهشت آباد با وجود داشتن ردیف اعتباری از سال ۱۳۸۲، به دلیل تمام نشدن مطالعات ارزیابی زیست محیطی، هنوز فعالیت جدی ندارد و تاکنون اجرایی نشده است.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز آذر ۹۸ در سفر به اهواز اعلام کرده بود: ارزیابی زیست محیطی طرح انتقال آب بهشت آباد هنوز تصویب نشده و تا زمان تصویب مطالعات ارزیابی، این طرح اجرا نمی‌شود.

با این حال تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که شورای عالی آب در آبان ۱۳۹۸ این طرح را تصویب کرده است. این در حالیست که فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و فاضل عبیات معاون امور هماهنگی استاندار خوزستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، از تصویب این طرح اظهار بی‌اطلاعی کردند. محمد درویش کارشناس و فعال پیشکسوت محیط زیست نسبت به اجرای طرح‌های انتقال آب در شرایط نامناسب اقتصادی کشور اعتراض کرده و در توییتر خود نوشته است: «اصرار دولت بر اجرای طرح‌های انتقال آب در سرشاخه‌های کارون، زاب و خزر به کویر مرکزی در شرایط کرونایی شگفت آور است»

اجرای این طرح‌ها اعتراض برخی از انجمن‌ها را در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان نیز به دنبال داشته است.

«کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان» در استان چهار محال در بیانیه‌ای، نسبت به آنچه از سر گیری پروژه‌های مخرب سد سازی و انتقال آب است اعتراض و آنها را محکوم کرده است.

«انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان» نیز در بیانیه‌ای با شعار «#در_خانه_می‌مانیم_در_خواب_نمی‌مانیم» اعلام کرده است: «جریان سرمایه‌داری صنایع اصفهان با فرصت طلبی از شرایط کرونایی کشور و سکوت مرگبار نمایندگان مجلس در خوزستان اقدام به تحرکاتی برای تکمیل تونل و سد کوهرنگ ۳ و در روزهای اخیر اقدام به تجهیز سد و تونل غیر قانونی بهشت آباد برای انتقال بقایای آب رودخانه کارون کرده است. پیش از این نیز مقامات اصفهانی از تصویب بودجه برای شروع به کار تونل و سد غیر قانونی و فاقد مجوز محیط زیستیِ بهشت آباد، در صحن شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داده بودند. این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس مرگبار کرونا هستند و جامعه بیش از هر زمانی به آرامش روانی نیازمند است.»

مدیر انجمن دوستداران طبیعیت و محیط زیست خوزستان همچنین در گفت وگو با ایرنا، اجرای طرح‌های انتقال آب را در تضاد آشکار با اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ملی حفاظت از محیط زیست کشور دانست.

هژیر کیانی افزود: طبق اخباری که به ما رسیده کارگاه طرح انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه‌های کارون در منطقه چرمهین استان اصفهان که حداقل ۶ سال مسدود بوده، دوباره فعال شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *