پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کوهدشت ۱۱۳ محوطه باستانی تا معاصر را رو کرد

کوهدشت ۱۱۳ محوطه باستانی تا معاصر را رو کرد





۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۳۰

کوهدشت ۱۱۳ محوطه باستانی تا معاصر را رو کرد

بررسی باستان‌شناسی بخش درب گنبد کوهدشت علاوه بر شناسایی۱۱۳ محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار به کشف تبر سنگی دو رویه، سفال‌های معروف به «جی» و نقش برجسته‌ای احتمالا از دوره اشکانی منجر شد.

حمزه قبادی‌زاده ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی این محوطه تاریخی ـ با اعلام این خبر، هدف از این بررسی را تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان لرستان  و به دنبال آن نقشه باستان شناسی کشور اعلام کرد.

 این باستان شناس با تاکید بر این‌که بخش درب گنبد شامل دو دهستان بلوران و درب گنبد، پیش از این به صورت محدود توسط دو باستان‌شناس به عنوان نخستین فصل بررسی  باستان‌شناسی این بخش از شهرستان کوهدشت بررسی شده است، بیان کرد: در این بررسی ۱۱۳ محوطه از دوره‌های مختلف شناسایی شد که بازه زمانی از دوره پارینه سنگی قدیم تا دوره قاجار را شامل می‌شود.

او از مهم‌ترین دستاوردهای این بررسی را شناسایی آثاری از دوره پارینه سنگی قدیم در شهرستان کوهدشت اعلام کرد و افزود: در بین یافته‌ها، تبر سنگی دو رویه که توسط متخصص این دوره (سامان حیدری گوران ـ باستان شناس ـ) تایید شده از شاخص‌ترین کشفیات این بررسی محسوب می‌شود که نشان از استقرار احتمالی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه دارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *