پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روزهای سخت ادامه دارد

روزهای سخت ادامه دارد





۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳

روزهای سخت ادامه دارد

در حالی که هفته جاری برای قم،گیلان و گلستان سخت بود، شاهد رشد مبتلایان به کرونا در نیمه جنوبی کشور هستیم.

روزهای سخت گویی تمامی ندارند. سال ۹۸ در روزهای پایانی هم تلخی خود را دارد. دو هفته مانده به پایان سال اما گویا قصد روز خوش نشان دادن ندارد. کرونا پله آخر تلخکامی‌ها را به نام خود سند زده است. در حالی که وزیر بهداشت هفته جاری را هفته سخت مبارزه با همه گیری کرونا نام‌گذاری کرد اما به نظر می‌رسد سختی کرونا ویروس هنوز در راه است. 

در  روزهایی که تنها خبر خوش کاهش بیماران در ووهان چین است هر روز بر آمار مبتلایان در ایران اضافه می‌شود. استان‌های قم، گیلان و گلستان اما در نوک پیکان حمله کرونا در ایران قرار دارند.  بررسی مبتلایان در استان‌‌های دیگر نشان می‌دهد رد پای سفر به یکی از استان‌های اپیدمی را در روزهای گذشته داشته‌اند. علیرغم اینکه هراس از کرونا در جامعه بالا است اما در میدان عمل شاهد برخی بی‌توجهی شهروندان در روزهایی که عملا باید در منزل باشند، هستیم. در کنار این بی‌مبالاتی از برخی سواستفاده‌ها توسط محتکران نمی‌توان گذشت. 

دادگاه متهمان احتکار اقلام بهداشتی شنبه

دادگاه متهمان به اخلال کلان در امر توزیع مایحتاج عمومی یه صورت فوق العاده در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌ اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی شنبه ۱۷ اسفند به صورت علنی برگزار می‌شود.

متهمان این پرونده به نام‌های «رضا ستوده»، «ابوبکر کووایوو تابعیت تاجیکستان»، «یونس احراروو تابعیت تاجیکستان»، «کریم ستوده»، «ناظم میزایف تابعیت تاجیکستان»، «سعید عباسی قلعه جوق» و «مهرداد حاذقی کلوانق» به اخلال کلان در امر توزیع مایحتاج عمومی متهم هستند.»بهروز رسولی اصل»، «حمید غفاری» و «سهیل حاتمی پور» دیگر متهمان این پرونده هستند که محاکمه خواهند شد.بنابراین گزارش، در شرایط  نیاز مبرم به  اقلام بهداشتی در کشور، متهمان این پرونده با احتکار دو میلیون و ۶۰۰ هزار ماسک قصد خروج این اقلام به کشور چین را داشتند.

نماز جمعه این هفته در تمامی مراکز استان‌ها تعطیل است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اعلام کرد که نماز جمعه این هفته در تمامی مراکز استان‌ها تعطیل است. حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا نماز جمعه این هفته در تمامی مراکز استان ها تعطیل است، اظهار کرد: در ارتباط با چگونگی برگزاری نماز جمعه در سایر شهرستان‌ها، بخش‌ها و دیگر شهرها کمیته‌ای مرکب از نماینده ولی فقیه، مسئولان بهداشتی هر استان و استانداران تشکیل می‌شود و در این زمینه تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: براساس تصمیم گیری این کمیته مشخص می‌شود در چه شهرهایی نماز جمعه تعطیل باشد و اخبار آن از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام می‌شود.

۲۹۲۲ مبتلا، ۹۲ فوتی و ۵۵۲ بهبودیافته‌

 کیانوش جهانپور (رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت) اعلام کرد: ۵۸۶ مورد تا این لحظه مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس گزارش شده است.

او با بیان اینکه در مجموع ۲۹۲۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ادامه داد: ۲۵۳ مورد در تهران، ۳۵ مورد در گیلان، ۹ مورد در مازندران، ۸ مورد در سمنان، ۹ مورد در گلستان، ۹ مورد در آذربایجان شرقی، ۱۵ مورد در کرمانشاه، ۷ مورد در ایلام، ۵ مورد در لرستان،۲۷ مورد در خوزستان، ۱۴ مورد در فارس، ۶ مورد در زنجان، ۸ مورد در مرکزی، ۲۵ مورد در قزوین، ۱۹ مورد در البرز، ۱۰۱ مورد در قم، ۱ مورد در چهارمحال و بختیاری، ۱۴ مورد در کرمان، ۸ مورد در خراسان رضوی و ۱ مورد در خراسان شمالی گزارش شده است.

جهانپور ادامه داد: ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند که با احتساب این افراد آمار درگذشتگان به ۹۲ مورد می‌رسد و در مجموع ۵۵۲ نفر بهبود یافته‌اند.

او افزود: خوشبختانه سفرهای شهری و بین شهری کاهش پیدا کرده است. گندزدایی خوبی در سطح شهرها صورت گرفته است، در برخی از استانها آمار ورودی به بیمارستانها و ترخیص یافتگان برابر شده است.سفرهای درون شهری و برون شهری را تا قبل از برخورد دستوری و قهری مردم کمتر کنند. مجالس جشن شادی و ترحیم، تجمعات مذهبی و غیرمذهبی نباید برگزار شود. در بسیاری از موارد باید به سمت فضای مجازی برویم و حداقل برای هفته های آتی بتوانیم این موارد را رعایت کنیم و این امر برای سلامتی جامعه و خانواده مان بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: تعداد آزمایشگاه ها به ۲۴ عدد رسیده است و ممکن است آمار از روزهای گذشته پایین تر باشد اما به معنای کاهش ابتلا نیست.

او در ادامه بیان کرد: مردم باید برای مراقبت از سلامت خودشان و دیگران رعایت نکات بهداشتی فردی و عمومی را در نظر داشته باشد.

جهانپور گفت: قطعا با این مشارکت عمومی ما حداقل ۸۰ درصد گام‌ها را می‌توانیم برداریم که البته ۱۰ تا ۲۰ درصد از مابقی کار به عهده مداخلات حاکمیتی و دولتی بر می‌گردد. همکاران ما در نظام سلامت و بین بخشی تلاش خود را می‌کنند و قطعا کار آنها موثر خواهد بود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

افزایش سهم صنعت از آب

سخنگوی صنعت آب کشور، نقشۀ راه آب را تشریح کرد

افزایش سهم صنعت از آب

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نمایندۀ استادان «چای جهان» در ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضعیت چای می‌گوید

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

برخی روستاهای خراسان رضوی و شرق استان گلستان با شروع فصل گرم با مشکل تأمین آب مواجه شده‌اند

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر