پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لرستان میان سیل و کرونا

لرستان میان سیل و کرونا





۸ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۴۹

لرستان میان سیل و کرونا

سیل بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های لرستان خسارت زد همچنین روز گذشته ابتلای ۲ بیمار این استان به کرونا تایید شد.

در روزهایی که کشور در حال مبارزه با ویروس کرونا در همه استان‌ها است، لرستان همزمان در ۲ جبهه در حال مقابله با بلا است. در حالی که تقویم به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود و سالگرد سیل  نوروز سال گذشته را در پیش داریم بار دیگر خشم طبیعت در قالب بارش باران بر سر غرب کشور اوار شده تا لرهای تاریخ‌ساز در آزمونی تازه آزمون پس بدهند.

لرستان هم کرونایی دارد

لرستان هم همچون سایر استان‌ها نمونه‌‌های بیماران مشکوک به کرونا ویروس را برای بررسی به تهران می‌فرستند. رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان روز گذشته گفت: ۲ نمونه ارسال شده بیمارستان استان به تهران مبنی بر آزمایش کرونا مثبت اعلام شد.دکتر محمدرضا نیکبخت روز چهارشنبه افزود: این نمونه های ارسالی از این ۲ بیمار در شهرهای خرم آباد و بروجرد، مثبت اعلام شده است.وی بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی و لزوم انسداد راههای انتقال این بیماری تاکید کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی و شستشوی مستمر دست و صورت و پرهیز از دست دادن و روبوسی توجه شود.رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت:دانشگاه علوم پزشکی تمامی تمهیدات لازم را در نظر گرفته است، مردم با رعایت نکات بهداشتی کمک کنند که این بحران را به خوبی پشت سر بگذاریم.دکتر نیکبخت افزود:هم اکنون ۶۵ نفر مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های شهدای عشایر، شهید رحیمی، شهید چمران بروجرد و آیت الله بروجردی بستری شده اند.

وی با بیان اینکه از این افراد نمونه گیری شده و در حال حاضر تحت نظر هستند، ادامه داد: در صورت منفی بودن جواب آزمایش، این افراد از بیمارستان ترخیص و در صورت لزوم، خدمات درمانی لازم را دریافت می کنند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای به کرونا ویروس گفت: هم استانیها تا اطلاع ثانوی از رفتن  به مهمانی، مسافرت، بازار و مکان‌های شلوغ پرهیز کنند و همچنین از روبوسی با افراد خودداری نمایند.

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: بر اساس گزارش دستگاههای مختلف سیل ۴۸ ساعت گذشته حدود یکهزار میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرده است. گودرز امیری با اعلام این خبر افزود: این رقم دقیق نیست و پس از ارزیابی های نهایی خسارت کامل استان اعلام می شود اما حدود نیمی از این خسارت گزارش شده در حوزه راهها بوده است.

وی اطلاع رسانی مطلوب رسانه ها را در کاهش خسارت سیل لرستان موثر دانست و اظهار داشت:‌ در حال حاضر ۴۰۰ تیم خدماتی و امدادرسان با حضور در بخش ها و روستاا در حال کمک به سیل زدگان هستند و اردوگاههای اسکان موقت دایر است.وی تصریح کرد:  اقلام مورد نیاز و مواد غذایی در انبارهای هلال احمر مناطق مختلف و حساس استان ذخیره شده و تلاش می شود روند امدادرسانی پساسیل به خوبی و با سرعت ادامه یابد.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان همچنین با بیان اینکه ۳۰ روستای استان دچار رانش  زمین شده اند اضافه کرد: آزادراه خرم آباد-اندیمشک در چند نقطه دچار رانش شده که اکیپ ها و دستگاه های راهسازی مشغول خاکبرداری و بازسازی مسیر هستند.۴۸ ساعت گذشته میانگین بارش ها تا ظهر امروز در لرستان ۱۰۴ میلیمتر گزارش شده که نورآباد با حدود ۱۷۰ میلیمتر بیشترین بارش استان را به خود اختصاص داد.

آب شرب ۴۹ روستای پل‌دختر قطع شد

مرتضی کائیدی رئیس آب و فاضلاب روستایی پلدختر گفت با بیان اینکه سیلاب آب شرب ۴۹ روستای شهرستان پلدختر را قطع کرده است اظهار داشت: 25 روستای بخش مرکزی از جمله مجتمع واشیان به سبب قطعی برق و24 روستا هم به سبب تخریب خطوط انتقال آب و تخریب شبکه‌ها قطع شده است.

تخریب چندین پل و دو منزل در الیگودرز

علی جعفری شهردار چمن سلطان گفت: بارش‌های چند روز گذشته خساراتی از جمله تخریب دو منزل مسکونی، قسمتی از دیواره‌های ساحلی رودخانه و چندین پل در شهر چمن سلطان را در پی داشت و هم اکنون شاهد بارش سنگین برف در شهر چمن سلطان هستیم، شب گذشته نیز ۱۰۰ میلی‌متر بارش باران در این شهر ثبت شد.

او افزود: با توجه به وقوع سیلاب‌های فروردین‌ماه که سبب وارد شدن خساراتی به منازل مسکونی، ابنیه و معابر شهری شده بود، تجربه‌ای شد تا ما بتوانیم تمامی نقاط بحرانی و دارای ضعف شهر را شناسایی و سریعا جهت مقابله با باران‌های احتمالی شروع به بازسازی و رفع کاستی‌های موجود کنیم.

راه دسترسی ۱۲۰ روستا در بخش زز و ماهرو قطع است

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز گفت: بارش باران خسارات زیادی به جاده‌ها و زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرده و به‌علت ریزش بهمن گردنه گله بادوش، راه اصلی الیگودرز به بخش زز و ماهرو قطع است.

او افزود: راه دسترسی به ۱۲۰ روستا در بخش زز و ماهرو، جاده سپید دشت به شول‌آباد و راه دسترسی دهستان ماهرو قطع است.

فرماندار الیگودرز عنوان کرد: بارش شدید باران باعث ریزش و مسدود شدن مسیر الیگودرز به بخش زلقی شده است، در بخش زلقی مسیر منتهی به امامزاده محمد بن حسن به‌علت طغیان رودخانه مسدود است.او با اشاره به مستقر بودن گروه امداد و نجات بیان کرد: ۲۳ خانوار در بخش‌های شهرستان الیگودرز توسط گروه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر این شهرستان امدادرسانی شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *